تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,634 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,810 |
بررسی رابطه بین انتقال دانش و عملکرد گروههای آموزشی دوره دوم متوسطه نظری | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 6، مهر 1392، صفحه 99-114 اصل مقاله (162.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد بخت1؛ مجتبی بذرافشان مقدم* 2؛ رضوان حسین قلی زاده2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 10 آذر 1394، تاریخ بازنگری: 16 خرداد 1395، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین انتقال دانش دبیران با عملکرد گروههای آموزشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دبیران مقطع متوسطه دوم شهر مشهد میباشد به تعداد 5598 نفر که در نهایت تعداد 360 نفر از آنان بهعنوان نمونه نهایی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی میباشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه انتقال دانش که بر اساس مدل نوناکا ساخته شده و همچنین از فرم ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که بین انتقال دانش ضمنی دبیران با عملکرد گروههای آموزشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین بین میزان انتقال دانش در گروههای آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد و درعینحال بین جنسیت و انتقال دانش رابطه معنیدار وجود دارد. درحالیکه بین انتقال دانش و متغیرهای سابقه خدمت و مدرک تحصیلی دبیران رابطه معنیداری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ انتقال دانش؛ دانش صریح؛ دانش ضمنی؛ عملکرد گروههای آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
On the Relationship between Knowledge Transfer and Performance of the Departments of Second Grade of Secondary School | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad bakht1؛ mojtaba bazrafshanmoghaddam2؛ rezvan hosyngholizadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to investigate the relationship between knowledge transfer in secondary school teachers and performance of the departments. In this paper 360 participants were selected from among 5598 teachers of the second grade of secondary school in Mashhad based on multistage cluster sampling. In this descriptive, correlational study, data were collected through a Knowledge transfer questionnaire which is based on Nonaka Model and performance assessment form of Education General Administration. Findings revealed that there is a positive significant relationship between implicit knowledge transfer of teachers and departments’ performance. Moreover, there is significant relationship among departments in level of knowledge transfer. Although there is not any significant relationship between knowledge transfer and some variables like work experience and educational degree, but it is vice versa in gender as another variable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge Management, Knowledge transfer, Explicit knowledge, Implicit knowledge, Department performance | ||
مراجع | ||
اسداللهی، محمدرضا. (1390). بررسی رابطه مدیریت دانش و عملکرد شغلی دبیران تربیتبدنی شهرستان ملارد؛ پایاننامه کارشناسی ارشد: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی - دانشگاه علامه طباطبایی. بدری آذرین، یعقوب؛ سید عامری، میرحسین؛ ایمان پور، علی. (1391). تحلیل رگرسیونی رابطه بین اجزای مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی، مجله مدیریت ورزشی، شماره 15 – ص ص 50 – 35. حسین قلیزاده، رضوان. (1392). دانش ضمنی: نیمه پنهان توسعه حرفهای معلمان. چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. دانشگاه فردوسی مشهد. خدا مرادی،سعید و خلیلی، حسن. (1392). بررسی تأثیر ظرفیت جذب و انتقال دانش بر عملکرد شرکتهای هولدینگ چند کسب و کاره؛ پژوهشنامهی مدیریت اجرایی، 5(9)25-36. زمانی، زهرا. (1391). تعیین وضعیت دانش ضمنی و تصریحی معلمان دوره راهنمایی از نظریههای یادگیری در فرایند تدریس و تأثیر عوامل جمعیت شناختی بر آن. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. (43) 140-162. شفیعی نیک آبادی، محسن؛ فیضی، کامران؛ الفت، لعیا؛ تقوی فرد، محمد تقی. (1391). ساختاری چند بعدی جهت تبیین اثر فرهنگ سازمانی و فرهنگ زنجیره تأمین بر انتقال، اشتراک و توزیع دانش در زنجیره تأمین صنعت خودرو سازی: با تأکید بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. 28(1) 103 – 127. عباسیان، سهیلا. (1384). نقش و تأثیر گروههای آموزشی(مقطع متوسطه) در بهبود آموزش و تدوین الگوهای مناسب و افزایش بهرهوریعملکرد آنها در مناطق 27 گانه شهرستانهای استان تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. عبدالهی، رمضان. (1391). بررسی نقش انتقال دانش ضمنی مدیران در توانمندسازی کارکنان سازمان آموزش و پرورش خراسان جنوبی، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی. غلامی، بهاره، یوسفی، علیرضا. (1386). دیدگاه دبیران زن مدارس اصفهان در مورد میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-84. فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی. 10(11). 29 - 48. فراهانی، حسن. (1388). مدیریت دانش و کارکردهای آن در سازمانها. ماهنامه معرفت. دوره 18، شماره2، صص 97-114. قربانیزاده، وجه اله و خالقینیا، شیرین. (1388). نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)،1، (2)، ص 85 – 105. محمدی مقدم، یوسف؛ الوانى، سید مهدی؛ حبیبى بدرآبادى، محبوبه. (1391). الگوى جامع دانشآفرینی در سازمانهای پلیس، فصلنامه پژوهشهای مدیریت انتظامى، 7(4). 479 – 500. مختاری، لیلا. (1386). نقش فرهنگسازمانی در تسهیل اجرای فرایند مدیریت دانش در گروه خودروسازی سایپا. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی. منوریان، عباس. (1385). مدیریت دانش و دانایی. مجله کار و جامعه. (73) صص 1-34. مهر محمدی، محمود. (1371). نگاهی به شیوه اصلاح و نوع اصلاحات ضروری در تربیت معلم. فصلنامه تعلیم و تربیت. تهران: وزارت آموزشوپرورش، شماره 31، صص 55 ـ 37. وزارت آموزش و پرورش. (1377). دستورالعمل جامع گروههای آموزشی متوسطه. تهران: معاونت نظری. مهرمحمدی، محمود،: 37-55 Alavi, M. & Leidner, D.E. (2001). Review: knowledge management and knowledgemanagement systems: conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25 (1), 107-36.
Argote, L., & Ingram, P. (2000). Knowledge transfer: A basis for competitive advantage in firm. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 82, (1):150-169.
bajacharya, pranisha. Roma, Natalia(2006).Tacit knowledge transfer insmall segment of small enterprises, international masters program in strategy & cultur,
Becheikh, n. Ziam, s. Idrissi, o. Castonguay, y.Landry, r.(2012). How to improve knowledge transfer strategies and practices in education? Answers from a systematic literature review. Research in Higher Education Journal.
Tamer Cavusgil, S., Calantone, R. J., & Zhao, Y. (2003). Tacit knowledge transfer and firm innovation capability. Journal of business & industrial marketing, 18(1), 6-21.
Dinur, A. (2011). Tacit knowledge taxonomy and transfer: case-based research. Journal of Behavioral and Applied Management, 12(3), 246-281.
Goodlad, J.I. (1986). The learner at the world's center. Social Education, 50, 424-436
Ghazali, Norsyahida. Abdul Rahman, Azizah and Bahari, Mahadi(2008). Eliciting Tacit Knowledge from Special Education Teachers. Decision Support Systems 43 (2008) 322–335.
Kohengkul, S., Wongwanich, S., & Wiratchai, N. (2009). Influences of strategies, knowledge sharing and knowledge transfer on the success of university-school collaboration in research and development. Research in Higher Education Journal, 5, 1-15.
Li, XU (2013). The Impact of Job Engagement on Ta c i t Knowledge Transfer. International Business and Management, 6 (2), 115-120.
Li-Hua, R. (2003, May). From technology transfer to knowledge transfer-a study of international joint venture projects in China. In Proceedings of the 12th International Conference on Technology Management (IAMOT) (pp. 13-15).
Nonaka, I., & Toyama, R. (2003). The knowledge-creating theory revisited: knowledge creation as a synthesizing process. Knowledge management research & practice, 1(1), 2-10.
Norsyahida, Ghazali. Abdul Rahman, Azizah and Bahari, Mahadi(2008). Eliciting Tacit Knowledge from Special Education Teachers. Decision Support Systems 43 (2008) 322–335.
Molina, Fernandes, L, Morales, V Garcia , Montes, F Llorens, Molina, V Barrales , Moreno (2007). Interorganizational Knowledge Transfer and Performance. KnowledgeTransferability and Internal Knowledge Transfers as Moderator Variables. Conference at the University of Warwick,, 32, 425-432.
Nonaka, I., and Takeuchi, H. (1995) «The knowledge creatingcompany: How Japanese companies create the dynamics ofinnovation», New York: Oxford University Press.
Nonaka, I., (2004) “SECI, Ba and Leadership: a Unified Model of Dynamic Knowledge Creation”, Elsevier Science, Long Range Planning33, pp. 5-34.
Qu , Kun, Zhonga, Xiaoyan(2012), Research on the Model Construction of Teachers’ TacitKnowledge Sharing Based on Social Software, Procedia Engineering 29 (2012) 223 – 228.
Shulman, D. Matthews, Judy(2002).QUESTIONING KNOWLEDGE TRANSFER AND LEARNING PROCESSES ACROSS R&D PROJECT TEAMS. In Organizational Learning and Knowledge Management: New Directions, June 1 – 4, 2001.
Szulanski, G. (2000). The process of knowledge transfer: A diachronic analysis of stickiness.Organizational Behavior and Human Decision Processes, 82, 9–27.
Shim, Han Sik, Roth, Gene L(2007). Sharing Tacit Knowledge Among Expert Teaching Professors and Mentees: Considerations for Career and Technical Education Teacher Educators. Northern Illinois University Volume 44. Takwe , Yvonne Freenue, Sagsan, Mustafa(2011).Tacit to Tacit Knowledge Transfer within the Informal Environment of Higher Education. International congress of educational research. 4-7 may 2011. Northern Cyprus.
Wah, L. 1999. Making knowledge stick, Management Review, May: 24-9..
varnek, m.Thomas, J., Kellogg, W., and Erickson, T(1998). The Knowledge Management Puzzle: Human and Social Factors in Knowledge Management, IBM Systems Journal, 40(4):
863 -884.
Wright, H.(2008) “Tacit Knowledge and Pedagogy at UK Universities; challenges for Effective Management.” The Electronic Journal of Knowledge Management Volume 6 Issue 1 2008, pp. 49 – 62. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,477 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 754 |