تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,988 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,256,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,646,587 |
بررسی رابطه بین سبکهای مدیریت کلاس و خودکارآمدی معلم با بهزیستی تحصیلی دانشآموزان شهر خرمآباد | ||
سواد تربیتی معلم | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، اسفند 1400، صفحه 125-140 اصل مقاله (570.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عسگر جودکی* 1؛ شجاع عربان2؛ محمد جعفر مهدیان3؛ حجت اله سالار نژاد4؛ احسان اقایی4 | ||
1;کارمند دانشگاه فرهنگیان | ||
2استاد یار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد | ||
4کارمند دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای مدیریت کلاس و خودکارآمدی معلم با بهزیستی تحصیلی دانشآموزان پسر و معلمان دوره اول متوسطه ناحیه 2 شهر خرمآباد انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت موضوع، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل دانشآموزان پسر و معلمان مرد دوره اول متوسطه ناحیه2 شهر خرمآباد به تعداد 225 معلم و 1084 دانش آموز پسر بود. نمونه مورد بررسی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 60 معلم و 300 دانشآموز پسرتعیین شد که به روش طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سبکهای مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن، پرسشنامه خودکارآمدی بندورا و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی پیترینین و همکاران بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک مدیریت تعاملگرا و بهزیستی تحصیلی رابطه مثبت معنیدار و بین سبک مدیریت مداخلهگر و بهزیستی تحصیلی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. بین خودکارآمدی و خرده مولفههای آن با بهزیستی تحصیلی دانشآموزان رابطۀ مثبت و معنیدار وجود دارد. یعنی با افزایش نمرات سبک مدیریت تعاملگرای کلاس و مولفههای خودکارآمدی میزان بهزیستی تحصیلی دانشآموزان نیز افزایش مییابد. همچنین تحلیل ضرایب رگرسیون نشان داد، که از بین مولفههای خودکارآمدی معلم، تنها مولفهی جلب مشارکت والدین از قابلیت پیشبینی بهزیستی تحصیلی دانشآموزان برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای مدیریت کلاس؛ خودکارآمدی معلم؛ بهزیستی تحصیلی دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Survey of relationship between classroom management styles and self-efficacy of teachers with educational well-being of senior school students | ||
نویسندگان [English] | ||
asgar judaki1؛ شجاع عربان2؛ محمد جعفر مهدیان3؛ حجت اله سالار نژاد4؛ احسان اقایی4 | ||
1دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشگاه فرهنگیان | ||
3ازاد | ||
4دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the relationship between classroom management styles and teacher self-efficacy with educational well-being of junior high school male students and teachers at district 2 of education office in Khoramabad. The design of this research was descriptive correlational. The population of this study consisted of 225 teachers and 1084 students. The sample size was calculated based on Krejcie and Morgan's table. Based on relative stratified sampling technique, 60 teachers and 300 students were selected as the subjects of the study. The instruments used in the present study included Wolfgang and Glickman’s (1986) classroom management style inventory, Bandora ‘s teacher self-efficacy questionnaire, and Peterson et al’s educational well-being questionnaire. Descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency and percentage) as well as inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple regression) were used to analyze the data. The results indicated that with 99% confidence, it can be said that there is a positive and significant relationship between interactive classroom management styles and educational well-being and a negative relationship between interventionist classroom management style and educational well-being of male students and teachers at junior high schools. There is a positive relationship between self-efficacy and educational well-being of male students and teachers at junior high schools. In other words, by increasing the marks of classroom management style and self-efficacy, the subjects’ educational well-being increases. The regression coefficient showed that parent participation as one of the components of teacher self-efficacy can increase the subjects’ educational well-being. Other components of teacher self-efficacy had no effects on the subjects’ educational well-being. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classroom management styles, teacher self-efficacy, students’ educational well-being | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 362 |