تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,243 |
سرزندگی، هویت و اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی خلاق به عنوان پیشبینهای عملکرد تحصیلی | ||
سواد تربیتی معلم | ||
مقاله 11، دوره 1، شماره 1، اسفند 1400، صفحه 175-189 اصل مقاله (686.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
شمسی خلیل زاده* | ||
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی سرزندگی تحصیلی، هویت تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی خلاق به عنوان پیشبینهای عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانهای شهرستان ابرکوه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهرستان ابرکوه بودند که از این جامعه تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه های سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش(2006)، مقیاس هویت تحصیلی وودراف (2003)، مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004) و پرسشنامه خودکارآمدی خلاق بیگیتو(2006) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفههای سرزندگی تحصیلی، هویت تحصیلی، اشتیاق تحصیلی(رفتاری، عاطفی و شناختی) و خودکارآمدی خلاق با عملکرد تحصیلی رابطهای معنیدار وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیر های پیشبین سرزندگی تحصیلی، هویت تحصیلی، اشتیاق شناختی و خودکارآمدی خلاق 46 درصد ازعملکردتحصیلی را تبیین میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرزندگی تحصیلی؛ هویت تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی؛ خودکارآمدی خلاق؛ عملکردتحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Academic vitality, academic identity, academic enthusiasm and creative self-efficacy as providences of academic performances | ||
نویسندگان [English] | ||
shamsi khalilzade | ||
Masters Psychology Press , Allameh Tabatabai University,Tehran Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research waz the survey of academic vitality, academic identity, academic enthusiasm and creative self-efficacy as providences of academic performances of boy students in third grade of high school in Abarkouh city. Statistical population of this research consists of the whole students of third grade of high school in Abarkouh. In this population, 300 people were selected in the method of multi-stage random sampling. Participants were asked to fill out the questionnaires of academic vitality of martin and March (2006), academic identity scale (AIS), woodruss (2003), academic enthusiasm scale of Fredericks et al (2004) and Bigitu creative self-efficacy questionnaire. The research results showed there is meaningful relationship among components of academic vitality. Academic identity, academic enthusiasm (behavioral, emotional, cognitive) and creative self-efficacy with academic Functions. Also, the results of reduced regression in the way of step by step login showed predestine variables of academic vitality, academic identity, academic enthusiasm and creative self-efficacy explains 46 % of academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic vitality, academic identity, academic enthusiasm, creative self-efficacy, academic performance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 363 |