تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,278,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,670,730 |
مقایسه تطبیقی و تحلیلی مدلهای حرفهای مدیریت کلاس در دانشگاه فرهنگیان | ||
سواد تربیتی معلم | ||
مقاله 13، دوره 1، شماره 1، اسفند 1400، صفحه 207-216 اصل مقاله (529.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدامیر قدمی* 1؛ مهتاب چنگایی2 | ||
1دکترای مشاوره | ||
2عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان لرستان | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
در دنیای امروز، جایگاه دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکزی برای پرورش معلمان فکور مورد نیاز در آموزش و پرورش یک جامعه، جایگاهی رفیع و انکارنشدنی است و به همین دلیل برنامهریزی و سیاستگذاری در این حوزه باید به صورت علمی، دقیق و همراه با شناخت الگوهای حرفهای موجود در این زمینه باشد. از همین روی، در این مقاله مروری-اسنادی سعی بر آن است که رویکردهای مختلف طراحی برنامه درسی و مدیریت کلاسی دوره های تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان، از آغاز تا کنون مورد بحث و بررسی قرار گیرند. به این منظور، سه الگوی عمده حرفهای مدیریت کلاس و ارتباط آنها با دانشگاه فرهنگیان(به عنوان مرکز تخصصی تربیت معلم) معرفی و نقد شدهاند. این الگوها به ترتیب پیدایش تاریخی عبارتند از الگوی مهارتی، الگوی علم کاربردی و الگوی فکورانه. در این بین، به نقش برنامه مبتنی بر پرورش معلمان فکور به طور ویژه پرداخته شده است. هر چند جایگاه و اصول دو الگوی دیگر، در برههی زمانی مربوط به خودشان از نظر دور نمانده و دلایل جایگزینی این رویکردها با الگوی فکورانه بررسی شده است. آگاهی و شناخت در مورد این رویکردها، به درک صحیحتر نقش دورههای تربیت معلم در رشد و پرورش معلمانی کارآمد میانجامد که این به نوبهی خود میتواند در بازنگری نگرش مسؤولین امر در مورد برنامه خرد و کلان درسی دانشگاه فرهنگیان نقش اساسی ایفا کند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت کلاس؛ معلم فکور؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative and analytical comparison of professional models of classroom management in Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
seyed amir ghadami1؛ Mahtab Changaei2 | ||
1farhangian ,koramabad,iran | ||
2Faculty Member , Education Sciences, of Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, Farhangian University is considered to be a crucial organization to prepare scholarly teachers that are required in a society’s educational system. According to its importance and value, This University demands a precise, scholarly, scientific curriculum and management system based on professional patterns of this area. So, this review _documentary study was conducted to study and analyze perspectives and views toward designing lesson plan and curriculum and class management courses of Farhangian University from the start of its established to present time. In the present paper three professional patterns of class management and their relation to Farhangian University have been introduced and criticized. They have been introduced base on chronological sequence which is as below : Skill pattern ,Practical science pattern and Pensive ( scholarly) pattern. A great deal of attention was also paid to role of curriculum for pensive teachers . Reasons of disappearing and substituting of the other two patterns in their time of prevalence have also been provided and considered. Knowing these outlooks would lead to a better understanding of effects of teacher training programs in training effective and competent teachers for society which can be very impressive and outstanding in programmers and governors’ opinions over the design of this university’s courses and curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
class management, scholarly teacher, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |