تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,483 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,321 |
طراحی الگوی شایستگیهای متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان در دوره آموزش ابتدایی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 30، اردیبهشت 1401، صفحه 17-46 اصل مقاله (1.91 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد پورکریمی1؛ علی سیفی* 2؛ فرشته قائمی3؛ مهدی نامداری پژمان4 | ||
1استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 24 دی 1399، تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگیهای لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در رشتة آموزش ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ نحوة گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته است. جامعة آماری پژوهش متخصصان تعلیم و تربیت، خبرگان دانشگاهی و فارغالتحصیلانی است که با دانشگاه فرهنگیان و شایستگیهای لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان آشنایی دارند. روش نمونهگیری در بخش کیفی غیر احتمالی و هدفمند بود. بر این اساس، 18 نفر از استادان، متخصصان و فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان در پژوهش شرکت کردند. روش گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختمند بوده است. روش نمونهگیری در بخش کمی، نمونهگیری خوشهای بوده است که بدین ترتیب، 320 نفر انتخاب شدند. نتایج پژوهش به طراحی الگوی شایستگیهای لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در رشتة ابتدایی در 6 حیطة منجر شد که عبارتاند از شایستگیهای دانشی (دانش پایهای، دانش زمینهای، دانش عمومی)، شایستگیهای ارتباطی (مهارت سخنوری، مهارت شنیداری، مهارت برقراری ارتباط با کودکان، برقراری ارتباط با افراد به زبان محلی، مهارت کارگروهی)، شایستگیهای ادراکی (تفکر سیستمی، تفکر منطقی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، توانایی استدلال، توانایی حل مسئله)، شایستگیهای اجرایی (مهارت برنامهریزی، مهارت مدیریت زمان، مهارت خواندن و نوشتن و مهارت هنری)، شایستگیهای شخصیتی و اخلاقی (گشودگی، نگرش مثبت، خودراهبری، اعتماد به نفس، محبت و مهربانی، صبر و حوصله، نظم و انضباط، پشتکار و اراده، ایثار و فداکاری، صداقت)، و شایستگیهای نگرشی (علاقه و انگیزه نسبت به شغل معلمی، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران، علاقه به علم و علماندوزی، عشق و علاقه به کودکان) شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ابتدایی؛ تربیت معلم؛ دانشگاه فرهنگیان؛ شایستگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Competency Model for Applicants of Primary Education Program at Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
javad pourkarimi1؛ ali seyfi2؛ Fereshteh ghaemi3؛ mahdi namdari pejman4 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. Student in Educational Administration, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3M.Sc. in Educational Administration, University of Tehran, Tehran, Irana | ||
4Ph.D. in Educational Administration, University of Tehran, Tehran, Irana | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify the competencies required for entering primary education program of Farhangian University. The research method implemented in this applied study has been mixed-method. The statistical population includes educational experts, academic experts and graduates who are familiar with the competencies required for entering Farhagian University. Accordingly, 18 faculty members, experts and graduates of Farhangian University were selected as the sample of the study. The sampling method used in the qualitative section is non-probable and purposeful and qualitative method of data collection is semi-structured interview. The sampling method in the quantitative section is cluster sampling and 320 people were selected as the sample of the study. The results led to the design of a model regarding the competencies required for entering primary education program of Farhangian University in six categories. 1) knowledge competencies (basic, background and general), 2) communication skills (oral skills, listening skills, skills needed for communicating with children and local people and teamwork ), 3) perceptual competencies (systematic thinking, logical thinking, critical thinking, creative thinking, reasoning and problem solving), 4) executive competencies (planning skills, time management, reading and writing skills and art), 5) personality and moral competencies (openness, positive attitude, self-direction, self-esteem, kindness, patience, discipline, perseverance, self-sacrifice, and honesty), 6) attitudinal competencies (showing interest in and motivation for the teaching as a profession, believing in Islamic Republic of Iran values, good values and beliefs, being interested in science and education, being interested in working with children). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian university, Primary education, Professional competencies, Teacher education | ||
مراجع | ||
ابیلی، خدایار (1395). مدیریت منابع انسانی با تأکید بر رویکردهای نوین. تهران: انتشارات مدیریت صنعتی.
بازرگان، عباس (1391). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: نشر دیدار.
دیبایی صابر، محسن، عباسی، عفت، فتجی واجارگاه، کورورش، و صفایی موحد، سعید (1395). تبیین مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 13(2)، 123-109.
سینکویچ، لوکاس (1397). مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی: دیدگاه یادگیری مادامالعمر (رویکردی پژوهشی). ترجمة جواد پورکریمی و محمد فرزانه. تهران: انشارات جهاد دانشگاهی (واحد تهران).
شعبانی ورکی، بختیار (1386). رئالیسم استعلایی و ثنویت کاذب در پژوهش تربیتی. نوآوری های آموزشی، 2(6)، 86-65.
عبدالهی، بیژن، دادجوی توکلی، عطیه، و یوسلیانی، غلامعلی (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش. نوآوری های آموزشی، 13(49)، 48-25.
عزیزی، شهریار (1395). روش پژوهش در مدیریت با تأکید بر مثالهای کاربردی و آماری. تهران: انتشارات سمت.
کریمی، فریبا (1387). مطالعة صلاحیتهای حرفهای معلمان دورة ابتدایی. مدیریت و رهبری آموزشی، 2(4)، 166-151.
گیج، ناتالی لیز (1376). مبانی علمی هنر تدریس. ترجمة محمود مهرمحمدی، تهران: انتشارات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
محمودی، امیرحسین (1386). شایستگیهای معلمان اثربخش. مدارس کارآمد، 1(1)، 88-86.
ملایینژاد، اعظم (1391). صلاحیتهای حرفهای مطلوب دانشجو معلمان دورة آموزش ابتدایی. نوآوریهای آموزشی، 11(44)، 62-33.
میرکمالی، سیدمحمد (1393). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات یسطرون.
Alruwaili, N. F. (2018). Talent management and talent building in upgrading employee performance. Sustainable Development, 7(1), 98-106. Chyung, S. Y., Stepich, D., & Cox, D. (2006). Building a competency-based curriculum architecture to educate 21st-century business practitioners. Journal of Education for Business, 81(6), 307-314. Dubois, D. D. (1993). Competency-based performance improvement: A strategy for organizational change. HRD Press, Inc., 22 Amherst Road, Amherst, MA 01002. Hong, J. Ch., & Jeou-Shyan, H., Chan-Li, L., & Lih-Juan C. (2008). Competency disparity between pre-service teacher education and in-service teaching requirements in Taiwan, Educational Development, 28(1), 4–20. Huntly, H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1), 125-145. Ingersoll, R. (2003). Is there really a teacher shortage? Seattle, WA: Center for the Study of Teaching and Policy, University of Washington. Available at http://depts.washington.edu/ctpmail/PDFs/LimitsPolicy-RI-09-2003.pdf. Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., & Wubbels, T. (2005). Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2), 157-176. Lazenbatt, A., & Elliott, N. (2005). How to recognise a'quality'grounded theory research study. Australian Journal of Advanced Nursing, The, 22(3), 48-52. Orazbayeva, K. O. (2016). Professional competence of teachers in the age of globalization. International Journal of Environmental and Science Education, 11(9), 2659-2672. Sanghi, S. (2007). The handbook of competency mapping: Understanding, designing and implementing competency models in organizations. SAGE Publications. Selvi, K. (2010). Teachers’ competencies. Cultural International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7(1), 167-175. Shafique, O. (2012). Recruitment in the 21st Century. Interdisciplinary journal of contemporary research in business, 4(2), 887-901. Sparrow, P. R., & Hiltrop, J. M. (1994). European human resource management in transition. Prentice-Hall, Hermel Hempstead. The Occupational Information Network (2019). Available in www.onetcenter.org. Vila, L. E., Pérez, P. J., & Coll-Serrano, V. (2014). Innovation at the workplace: Do professional competencies matter?. Journal of Business Research, 67(5), 752-757. Walker, R. J. (2008). Twelve characteristics of an effective teacher: A longitudinal, qualitative, quasi-research study of in-service and pre-service teachers' opinions. Educational HORIZONS, 61-68. Yuayai, R., Chansirisira, P., & Numnaphol, K. (2015). Developing competency of teachers in basic education schools. Educational Research and Reviews, 10(12), 1758-1765. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 711 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 611 |