تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,413 |
برنامة درسی پنهان و رفتار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی دانشآموزان (مورد: یک دبستان دخترانه) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 30، اردیبهشت 1401، صفحه 223-253 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آزاده ظفرمند1؛ بهروز مهرام* 2؛ محسن نوغانی دخت بهمنی3 | ||
1کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار، گروه مطالعات برنامة درسی و آموزش، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 13 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 13 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر واکاوی برنامة درسی پنهان در شکلگیری رفتار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در دانشآموزان بود. پژوهش با رویکرد کیفی و مبتنی بر الگوی ارزشیابی خبرگی و نقادی آیزنز بود. مطابق با چهار مرحلة الگوی ارزشیابی یادشده، ابتدا قلمروی مورد مطالعه توصیف، سپس، عوامل ممکن یا مانع درون عناصر برنامة درسی تفسیر شد. ارزشیابی یافتهها در مسیر بررسی همسویی یا تعارض مؤلفههای برنامة درسی با وضعیت مطلوب مؤلفههای اقتصاد مقاومتی انجام شد. سپس، مضمونیابی یافتههای تحقیق برای تعمیم بر پایة مشابهتها به سایر موقعیتهای آموزشی، انجام شد. دادهها از طریق مشاهده، بررسی اسناد، مصاحبه با دانشآموزان و معلمان به دست آمد. یافتهها دلالت بر آن داشت که اقتصاد مقاومتی در مدرسه در قالب «دوری از اسراف و تجمل» و «صرفهجویی در اقلام مصرفی و انرژی» مورد توجه قرار گرفته و تأثیری بر توسعة ابعاد متنوع اقتصاد مقاومتی نداشته است. ضرورت توسعة مفهومی اقتصاد مقاومتی و عمل در تمامی لایهها و ساحتهای آن برای تمامی اقشار درون مدرسه توصیه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتصاد مقاومتی؛ برنامة درسی پنهان؛ تربیت اقتصادی؛ مدرسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hidden Curriculum and Behavior Adequate to Resistance Economy in Students (Case: a Girl Elementary School( | ||
نویسندگان [English] | ||
Azadeh Zafarmand1؛ Behrooz Mahram2؛ Mohsen Noghani Dokhtbamani3 | ||
1M.Sc. in Curriculum Development, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Curriculum Studies & Instruction, Faculty of Education & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad. Iran | ||
3Associate Professor, Department of Social Science, Faculty of Literature & Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of study was to investigate hidden curriculum in shaping behavior base on resistance economics. This research has been qualitative and based on Eisner’s Connoisseurship and Educational Criticism Model. Domain of study was described, then the possible or preventive factors within curriculum components were interpreted. Evaluation of the findings compared to favorable situation of the components of resistance economy and thematic the findings of the research to generalize based on the similarities to other educational settings. Data were obtained through observation, review of documents, interviews with students and triangulating methods. The results determined that the school fallows resistance economics in form of "avoidance of squander and luxe" and "thrift in consumer goods and energy". There is no clear effect on creating morale adequate to resistance economy. Based on findings, necessity to develop conceptual of resistance economy and act in all its layers is recommended for all in school | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Economic education, Hidden curriculum, Resistance economy, School | ||
مراجع | ||
احمدی، غلامعلی، محمدرضا، امامجمعه، و علیزاده کتنلوئی، لیلا (1394). بررسی میزان توجه به مؤلفههای سواد مالی و اقتصادی در محتوای کتابهای درسی دورة ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 47، 192-179.
بلوتین ژوزف، پاملا، و لاستر براومان، استفنی، و ویندشیل، مارک، و مایکل، آر. ادوارد. (1389). فرهنگهای برنامة درسی. ترجمة محمود مهرمحمدی، تهران: سمت.
پیغامی، عادل (1393). ضامن استحکام اقتصاد مقاومتی پایداری بازارسرمایه است. دکتر عادل پیغامی.اقتصاد، بورس114، 26-29
پیغامی، عادل، و تورانی، حیدر (1390). نقش برنامة درسی اقتصاد در برنامة تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائة یک برنامة عمل برای یک برنامة درسی مغفول. نوآوریهای آموزشی، 37، 52-31.
حدادعلوی، رودابه، عبداللهی، احمد، و علیاحمدی، امید (1386). برنامة درسی پنهان: پژوهشی در یادگیریهای ضمنی مدرسه؛ مورد: روحیة علمی. تعلیم و تربیت، 90، 66-33.
خوجه، زهرا (1395). تحلیل برنامة درسی قصدشدة نظام آموزش و پرورش ایران ازحیث توجه به اقتصاد مقاومتی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
دلاور، علی (1391). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. ویرایش چهارم، تهران: نشر ویرایش.
رحمانپور، محمد، حسنپور، عصمت، و نصراصفهانی، احمدرضا (1395). بررسی برنامة درسی ملی ایران در ارتباط با مؤلفههای اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه صاحبنظران. مجلة مطالعات ملی، 65، 21-3.
سعیدی رضوانی، محمود، و کیانینژاد، عذرا (1379). توجه به برنامة درسی پنهان ضرورتی آشکار در تحقق اهداف ارزشی آموزشهای دینی. پژوهشهای تربیت اسلامی، 3، 62- 37.
سیف، علیاکبر (1390). روانشناسی پرورشی نوین. ویرایش ششم، تهران: دوران.
طغیانی، مهدی، و پیغامی، عادل (1395). تعلیم و تربیت اقتصادی. جلد اول، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
کلاین، فرانسیس (1399). الگوهای طراحی برنامة درسی. در محمود مهرمحمدی (پدیدآور). برنامة درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها (192 ـ 173)، چاپ یازدهم. مشهد: نشر آستان قدس رضوی.
مهرام، بهروز، و فرخزاده، محمدحسین (1388). نقش مدرس به عنوان مؤلفهای از برنامة درسی در نیل به کارآفرینی (مطالعة موردی نظام آموزش علمی-کاربردی جهاد کشاورزی خراسان رضوی). مطالعات روانشناسی تربیتی، 9، 112-95.
ﻣﻬﺮﻣﺤﻤﺪﯼ، ﻣﺤﻤﻮﺩ، و ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﭘﺮﻭﯾﻦ (1380). برنامههای درسی تلفیقی، رویکردی متفاوت با برنامههای درسی موضوع محوری/ دیسیپلینی (شیوة سنتی). فصلنامة علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 39، 218-199.
مهرمحمدی، محمود، اسکندری، حسین، مهرام، بهروز، و سعیدی رضوانی، محمود (1387). میزگرد تخصصی: بازشناسی مفهوم و کاربرد برنامة درسی پنهان. مجلة مطالعات برنامة درسی، 2(8)، 171ـ 156.
میلر، جان (1398). نظریههای برنامة درسی. ترجمة محمود مهرمحمدی، تهران: سمت.
Eisner, E. W. (1976). Educational connoisseurship and criticism: their form and functions in educational evaluation. Aesthetic Education, 10(3/4), 135-150. Eisner, E. W. (1994). The educational imagination: On the design and evaluation of school programs (3rd ed.). New York: Macmillan College Publishing Company. Eisner, E. W. (2017). The enlightened eye: qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. New York: Teachers College Press. Halstead, M., & Xiao, J. (2010). Values education and the hidden curriculum. In international research handbook on values education and student wellbeing (pp.303–317). Dordrecht: Springer Netherlands. Ottewill, R., McKenzie, G., & Leah, J. (2005). Integration and the hidden curriculum in business education. Education + Training, 47(2), 89–97. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 301 |