تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,748 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,213 |
سنجش میزان آشنایی دانش آموزان دختر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان گیلان با ضرب و شناسایی بدفهمیهای موجود | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 2، شماره 3، آذر 1400، صفحه 81-89 اصل مقاله (384.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منصوره موسی پور* 1؛ مریم جلالی2؛ عاطفه انوری2 | ||
1استادیار، گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدائی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 29 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
یکی از موانع یادگیری اثربخش ریاضی، بدفهمیها هستند. در صورت شناسایی بدفهمیها در مفاهیم اساسی ریاضی و رفع آنها میتوان یادگیری ریاضی دانشآموزان در مقاطع بالاتر را تسهیل کرد. یکی از مفاهیم پایهای و اساسی در ریاضی که پیش نیاز و مبنای بسیاری از مفاهیم دیگر میباشد، مفهوم ضرب است. در این پژوهش میزان آشنایی دانشآموزان دختر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی استان گیلان با ضرب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که توانمندی دانشآموزان در حل مسائل ضرب در حد مطلوبی قرار دارد به طوری که 92 درصد از دانشآموزان پایه چهارم و 88 درصد از دانشآموزان پایه پنجم به 60 درصد و بالاتر از سوالات پرسشنامه پاسخ درست دادهاند. به علاوه در مقایسه با عملکرد دانشآموزان ایرانی در همین سوالات در آزمونهای تیمز برگزار شده در سالهای 2011 و 2015 میانگین بالاتری را کسب کردهاند. از بدفهمیهای شناسایی شده در این پژوهش میتوان، انجام جمع به جای ضرب، بدفهمی در مراحل انجام یک ضرب، تخمین نادرست حاصلضرب و بدفهمی در درک مفهوم مضرب یک عدد را نام برد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون تیمز؛ بدفهمی؛ دوره ابتدایی؛ ضرب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 140 |