تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,124 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,511 |
نقش عدم امنیت شغلی و فرسودگی شغلی در پیشبینی رفتارهای غیراخلاقی در مدارس (مورد مطالعه: معلمان و کارکنان شهرستان زنجان) | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 23، خرداد 1401، صفحه 21-34 اصل مقاله (606.12 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس نجفی پور تابستانق* 1؛ مرجان کاربخش داوری2؛ رضا کاظم زاده3 | ||
1کارشناس ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
2کارشناس ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد جنوب تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناس، رشته روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 13 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مطالعه پیشبینی رفتارهای غیراخلاقی در مدارس، براساس عدم امنیت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان و کارکنان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه معلمان ابتدایی و کارکنان شهرستان زنجان بودند که بر اساس جدول مورگان، به صورت نمونهگیری تصادفی، 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. گردآوری دادهها، از پرسشنامههای ادراک عدم امنیت شغلی (2005)، فرسودگی شغلی (1985) و رفتارهای غیراخلاقی پترسون (2002) انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با نرمافزار SPSS ورژن 26، استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد با توجه به ضریب همبستگی، بین عدم امنیت شغلی و فرسودگی شغلی و رفتارهای غیراخلاقی، رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین بر اساس ضریب همبستگی و ضریب تعیین، بین فرسودگی شغلی و رفتارهای غیراخلاقی، ارتباط مثبت و قوی وجود دارد. براساس یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که ناامنی و فرسودگی شغلی منجر به شیوع رفتارهای غیراخلاقی در معلمان و کارکنان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ناامنی شغلی؛ فرسودگی شغلی؛ رفتارغیراخلاقی؛ کارکنان و معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Job Insecurity and Burnout in Predicting the Immoral Behaviors in Schools (A Case Study of Teachers and Staff in Zanjan) | ||
نویسندگان [English] | ||
abbas najafipour tabestanagh1؛ marjan karbakhsh davari2؛ reza kazemzadeh3 | ||
1MA., department of general psychology, faculty of humanities, University of Zanjan, Znjan, Iran | ||
2MA., department of general psychology, Payame Noor University, south of Tehran branch, Tehran, Iran | ||
3BA,. department of general psychology, faculty of psychology and educational sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was predicting the emergence of immoral behaviors in schools based on job insecurity and burnout of teachers and staff. The method of the present study is descriptive-correlational. The statistical population included all primary school teachers and staff in Zanjan, from among whom, based on Morgan table, 200 people were selected using random sampling procedure. In order to collect data, The Job Insecurity (2005), Burnout (1985) and Peterson’s (2002) Immoral Behaviors Questionnaires were used. Pearson correlation, multiple linear regression and one-way analysis of variance were used to analyze the data using SPSS software version 26. Findings from the test of the hypotheses showed that there was a significant relationship between job insecurity and burnout with immoral behaviors. Also, based on the correlation coefficient and the coefficient of determination, there was a strong and positive relationship between burnout and immoral behaviors. Based on the findings, it can be concluded that the emergence of insecurity and burnout leads to the prevalence of unethical behavior among teachers and staff. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Job insecurity, burnout, immoral behavior, staff and teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |