تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,255 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,198 |
الگوی برنامه درسی تربیت رسانهای دانشجو معلمان بر اساس نظریه داده بنیاد | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 31، تیر 1401، صفحه 7-38 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه گلکاری1؛ محسن آیتی* 2؛ محمد علی رستمی نژاد3؛ عباس تقی زاده4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدةعلوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
4دکتری ارتباطات، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 05 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
تربیت رسانه ای فرصت آموزشی است که در آن دانش آموزان به مجموعه صلاحیت های سواد رسانه ای دست مییابند. دستیابی دانشآموزان به صلاحیت های سواد رسانه ای نیازمند معلمانی است که توانایی آموزش آنها را داشته باشند. بنابراین باید این صلاحیت ها را در برنامه های قبل از خدمت خود کسب کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی وضع موجود تربیت رسانه ای دانشجومعلمان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش دادهبنیاد انجام گرفت. مشارکت کنندگان از بین اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان شهر بیرجند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته با 17 دانشجومعلم و هشت استاد جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. برای ارزیابی اعتبار تحقیق از رویکرد لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهنده چهل و هشت مقولة فرعی و بیست و یک مقولة اصلی است که در قالب مدل پارادیمی شامل برداشت متناقض از تربیت رسانهای به عنوان مقولة محوری و شرایط علی (فعالیت های برنامهریزیشده، فعالیت های برنامهریزینشده، محتوای آموزشی و فرایند یاددهی-یادگیری)، عوامل زمینهای (محیط های تربیتی و عوامل سازمانی)، شرایط مداخله گر (عوامل انسانی، عوامل آموزشی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل اقتصادی، امکانات و تجهیزات، محدودیت زمانی، انگیزش و حمایت سازمانی)، راهبردها (اقدامات به کار برده شده و اقدامات احساس نیاز شده) و پیامد (بهبود بهداشت روانی و جسمی، توسعه حرفه ای معلم، توسعه دانش و توسعه مهارتهای شهروندی) قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت رسانه ای؛ دانشجو معلمان؛ دانشگاه فرهنگیان؛ سواد رسانه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Media Education Curriculum Model for Teacher Students Based on Grounded Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Somayeh Golkari1؛ mohsen ayati2؛ mohammad ali Rostami nejad3؛ Abbas Taghizadeh4 | ||
1Ph.D. Student in Curriculum, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Education and psychology, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
4Ph.D. in Communication Sciences, Graduate University of Advanced Technology, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Media education is an educational opportunity in which students acquire media literacy. Acquiring media literacy competencies by students requires capable teachers; therefore, these competencies should be considered in their pre-service programs. The aim of this study is investigating the current status of media education among teacher- students. Grounded theory from Qualitative research method used for this purpose. The participants selected from faculty members and teacher- students of Farhangian University in Birjand, who were selected through purposive sampling method. Data were collected by semi-structured interviews with seventeen teacher- students and eight faculty members. Data analysis was performed using open, axial and selective coding. Lincoln and Cuba's approach were used to evaluate the research. The results showed forty-eight concepts and twenty-one categories, while the paradigm model includes contradictory perceptions of media education” as a central category and causal conditions (planned, Unplanned activities, educational content and teaching-learning process); Background factors (educational environments and organizational factors); intervening conditions (human, educational, social and cultural, economic factors, facilities and equipment, time limitation, motivation and organizational support); strategies (The actions taken and felt actions Feeling needed). Finally outcomes include improvement of mental and physical health, development of teacher profession, development of knowledge and development of citizenship skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian University, Media education, Media literacy, Teacher students | ||
مراجع | ||
بازرگان، عباس (1397). مقدمهای بر روش تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار.
تقیزاده، عباس، و کیا، علیاصغر (1393). نیازسنجی برنامة آموزش سواد رسانهای در مدارس. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 15(26)، 103-79.
داناییفرد، حسن، الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1396). روششناسی مدیریت کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار.
سلیمان، سفر، خسروی، فریبرز، و حداد، زهرا (1392). ارزیابی سواد رسانهای دانشآموزان و دانشجویان شهر تهران، مجلة جهانی رسانه، 8(2) 74-52.
کاوسی، داود (1398). بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان درس تفکر و سواد رسانهای. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند.
کرسول، جان (1394). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایتپژوهی، پدیدارشناسی، نظریهی دادهبنیاد، قومنگاری، مطالعة موردی). ترجمة حسن داناییفرد و حسین کاظمی، تهران: صفار.
موسویانزهایی، سیده مهدیه (1391). بررسی تأثیر میزان سواد رسانهای معلمان بر گسترش مدل تفکر انعکاسی شاگردان (مطالعة موردی دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان منطقة آ.پ شهر تهران). پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانمرکز.
نجار، زهرا، طالبی، بهنام، پیری، موسی و یاری، جهانگیر (1397). طراحی الگوی زیرساخت تدوین برنامة درسی غیر متمرکز مبتنی بر آمایش سرزمین در دورة ابتدایی. مطالعات برنامة درسی ایران، 13(48)، 168-141.
مقدم، ابوالفضل، کمالیان، امینرضا، اورعی یزدانی، بدرالدین، کرد، باقر، و روشن، سیدعلیقلی (1395). تبیین و طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی کارآفرینانه: رویکرد دادهبنیاد (مطالعهای در صنعت برق، گروه شرکتهای ایران ترانسفو). مجلة بهبود مدیریت، 10(4)، 157-123.
Botturi, L. (2019). Digital and media literacy in pre-service teacher education. Nordic Journal of Digital Literacy, 14(3-4), 147-163. Cervetti, G., Damico, J., & Pearson, P. D. (2006). Multiple literacies, new literacies, and teacher education. Theory into Practice, 45(4), 378-386. Deal, D., Flores-Koulish, S., & Sears, J. (2010). Media literacy teacher talk: Interpretation, value, and implementation. Media Literacy Education, 1(2), 121-131. Dillon, J. T. (2009). The questions of curriculum. Curriculum Studies, 41(3), 343-359. Domine, V. (2011). Building 21st-century teachers: An intentional pedagogy of media literacy education. Action in Teacher Education, 33(2), 194-205. Fedorov, A. (2011). Modern media education models. Acta Didactical Napocensia, 4(1), 73-82. Fedorov, A. (2015). Media Literacy Education. Fedorov, Alexander. Media Literacy Education. Moscow: ICO “Information for all. 1-577. Fedorov, A., & Levitskaya, A.(2017). Media education and media criticism in the educational process in Russia. European Journal of Contemporary Education, 1, 39-47. Fedorov, A., Levitskaya, A., & Camarero, E. (2016). Curricula for media literacy education according to international experts. European Journal of Contemporary Education, 17(3), 324-334. Frau-Meigs, D. (2007). Media Education. A Kit for Teachers, Students, Parents and Professionals: Unesco. Fry, S., & Seely, S. (2011). Enhancing preservice elementary teachers' 21st-century inta Didaformation and media literacy skills. Action in Teacher Education, 33(2), 206-218. Hale, J. J. (2014). Critical media literacy: A Curriculum for middle school English teachers. Master's Projects and Capstones, The University of San Francisco, 1-109. Hoyos, C. R., & Gutiérrez, A. F. (2018). Media training for future education professionals: A study of the Spanish Context. Digital Education Review, 33, 217-234. Liang, J. (2013). Integrating media education into the curriculum: What Chinese educators can learn from Ontario Education. Master’s thesis, Faculty of Education, Brock University, St. Catharines, Ontario, 1-135. Meehan, J., Ray, B., Walker, A., Wells, S., & Schwarz, G. (2015). Media literacy in teacher education: A good fit across the curriculum. Media Literacy Education, 7(2), 81-86. Ranieri, M., Bruni, I., & de Xivry, A. C. O. (2017). Teachers’ Professional Development on Digital and Media Literacy. Findings and recommendations from a European project. Research on Education and Media, 9(2), 10-19. Ranieri, M., Bruni, I., & Kupiainen, R. (2018). La competenza mediale e digitale nella formazione universitaria degli insegnanti: risultati e raccomandazioni dal Progetto Europe E-MEL. Italian Journal Of Educational Research, 20, 151-166. Schipek, D., & Holubek, R. (2012). Model for successful media education. Mediamanual, 21, 1-11. Shah, J. K. (2017). Critical media literacy instruction with teacher residents in urban catholic schools: A comparative case study approach to implementation and critical transformational learning. Doctoral Dissertation, Loyola University Chicago. Tiede, J., Grafe, S., & Hobbs, R. (2015). Pedagogical media competencies of preserve teachers in Germany and the United States: a comparative analysis of theory and practice. Peabody Journal of Education, 90(4), 533-545. Verniers, P., & Tilleul, C. (2014). Media Literacy Key Competences frame for teachers training. Retrieved May, 25, 1-34. Witfelt, C. (2000). Educational multimedia and teachers need for new competencies to use educational multimedia. Educational Media International, 37, 12-46. Yachmenyk, M. (2014). Media education of future native language teachers: experience of Germany and Ukraine. Comparative Professional Pedagogy, 4(2), 110-115 Zashikhina, I., & Postnikova, M. (2019). Social implications of media education in the curriculum of a future teacher. Медиаобразовани, 4, 608-618. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 997 |