تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,537 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,431 |
شاخص های تدریس اثربخش اساتید رشتۀ تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 31، تیر 1401، صفحه 39-61 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا مصلحی* 1؛ فرزانه داوری2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی در سازمانهای ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1398، تاریخ بازنگری: 14 دی 1399، تاریخ پذیرش: 23 دی 1399 | ||
چکیده | ||
اهمیت تدریس و نقش زیربنایی آن در دستیابی به اهداف آموزشی و تأکید بر تدریس مؤثر به صورتی که بتواند دستیابی به اهداف دانشگاه را فراهم کند، مسلم و بدیهی است. بنابراین، در پژوهش حاضر شاخصهای تدریس اثربخش اساتید رشتة تربیتبدنی در دروس عملی شناسایی و از دیدگاه دانشجویان اولویتبندی گردید. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان رشتۀ تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان اصفهان و برابر با 185 نفر بود. نمونۀ آماری برابر با جامعه و به صورت کلشمار انتخاب شد. شاخصهای تدریس اثربخش در ابتدا بر اساس مطالعات کتابخانهای، سپس، بر اساس نظرات اساتید خبره و با استفاده از روش دلفی شناسایی و پرسشنامۀ پژوهش بر این مبنا طراحی شد. روایی محتوا و صوری پرسشنامه براساس نظرهای اساتید و پایایی از طریق آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، آزمون تی تکنمونه و فریدمن استفاده شد. بر اساس نتایج روش دلفی، عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در 6 مقولة کلی شامل مهارتهای آموزشی، تجربه، مهارتهای ارتباطی، ویژگیهای شخصیتی، رعایت قوانین و اصول آموزشی و ارزشیابی قابل بررسی میباشند. اولویتبندی کلی شاخصها در سطح معناداری 05/0> Pنشان داد، از دیدگاه دانشجویان شاخص مهارتهای ارتباطی استاد اولویت بالاتری نسبت به دیگر شاخصها دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس اثربخش؛ تربیت بدنی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ شاخص تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Indicators of Effective Teaching of Teachers of Physical Education at Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
leila moslehi1؛ farzaneh davari2 | ||
1Ph.D. Student in Strategic Management in Sports Organizations, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The importance of teaching and its underlying role in achieving educational goals and emphasizing effective teaching in a way that can provide the achievement of university goals is obvious. Therefore, in the present study, the indicators of effective teaching of physical education teachers in practical courses were identified and prioritized from the students' point of view. The statistical population of the study included all students in the field of physical education of Farhangian University of Isfahan and was equal to 185 people. The statistical sample was equal to the population and was selected as a census. Indices of effective teaching were first identified based on library studies, then based on the opinions of expert professors and identified using the Delphi method and a research questionnaire was designed based on this. The content validity and formality of the questionnaire were evaluated based on professors' opinions and the reliability was assessed and confirmed through Cronbach's alpha. In order to analyze the data, T-test and Friedman test were used. Based on the results of the Delphi method, the factors affecting effective teaching can be examined in 6 general categories including educational skills, experience, communication skills, personality traits, observance of educational rules and principles and evaluation. The general prioritization of the indicators at a significance level of P <0.05 showed that from the students' point of view, the teacher's communication skills has a higher priority than other indicators. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effective teaching, Farhangian University, Physical education, Teaching indicator | ||
مراجع | ||
اسدیان، سیروس، پیری، موسی، و سعادتفر، رحمت (1396). تدریس اثربخش در آموزش عالی بر اساس تجارب حرفهای استادان و ارتباط آن با تدریس خود گزارشی. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 8(15)، 134-113.
آقایی، نجف، صفاری، مرجان، و میرحسینی، فرناز (1396). شناسایی صلاحیت حرفهای ضروری معلمان تربیت بدنی با رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 7(14)، 83-71.
امینخندقی، منصور، و سیفی، غلامعلی (1392). توانمندیها و مهارتهای مؤثر و مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 22(69)، 147-121.
بادله، محمدتقی، چرکزی، عبدالحمان، حسینی، عابدین، روحی، قنبر، ثناگو، اکرم، و جعفری، یعقوب (1391). عوامل تأثیرگذار بر عملکرد اساتید در تدریس دروس نظری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. توسعة پژوهش در پرستاری و مامایی، 9(2)، 64-56.
بنیداوودی، شهره (1393). مقایسة ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. آموزش پزشکی، 2(2)، 13-7.
توفیقیان، طاهره، منادی، حدیثه، نصراللهی، سمیه، و رخشانی، محمدحسن (1394). اولویتبندی شاخصهای تدریس اثربخش؛ مقایسة دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8(1)، 6-1.
جوکار، اسماعیل، مولایی، نجمه، عمادی، زهره، و انارینژاد، عباس (1395). آموزش اثربخش از دیدگاه اساتید دانشگاه فرهنگیان؛ یک مطالعة کیفی. آموزشپژوهی، 2(5)، 67-49.
حاتمیآبادشاپوری، زهرا، انارینژاد، عباس، و علیخانی، سمیه (1397). اولویتبندی عوامل مؤثر بر اثربخشی تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مطالعة موردی: دانشگاه فرهنگیان فارس). اولین کنفرانس ملی یافتههای نوین در حوزة یاددهی و یادگیری. هرمزگان - بندر سیریک، انجمن مطالعات برنامة درسی ایران شعبه هرمزگان.
حسننتاج، فهیمه، تقیپور جوان، عباسعلی، و سیدعلیپور، عباس (1394). بررسی عوامل مؤثر برافزایش کیفیت فعالیتهای تدریس اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مازندران. اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، شرکت علمی پژوهشی و مشاورهای آیندهساز، دانشگاه پیام نور نکا.
خدیوی، اسدالله، و سیدکلان، محمد (1397). بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان؛ مطالعة موردی: پردیسهای استان اردبیل. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(18)، 70-39.
درگاهی، حسین، حموزاده، پژمان، صادقیفر، جمیل، رعدآبادی، مهدی، روشنی، محمد، سلیمی، محمد، و سلطانزاده، پریناز (1389). ارزیابی معیارهای یک استاد توانمند برای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله دانشکدة پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 4(3و4)، 98-91.
درویشی، زینالعابدین، و فزونمهر، نادر (1396). ارزیابی جایگاه علمی و اخلاقی اساتید و مدرسان بر اساس شاخصهای وزارت علوم. توسعة حرفهای معلم، 2(4)، 18-1.
سامری، مریم (1397). ارائة مدل تدریس اثربخش اساتید دانشگاه بر پایة تحلیل شبکة عصبی مصنوعی. آموزش و ارزشیابی، 11(44)، 102-79.
سلیمی، مهدی، و مصلحی، لیلا (1395). شناسایی مؤلفهها و شاخصهای ارزشیابی استادان تربیتبدنی عمومی. پژوهش در ورزش تربیتی، 4(10)، 34-17.
سلیمی، جمال، و رمضانی، قباد (1393). شناسایی مؤلفههای تدریس اثربخش و ارزیابی وضعیت تدریس (مطالعۀ موردی دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان). مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 4(8)، 61-33.
عالیزاده، عبدالرضا (1385). اجرای تحقیق به روش دلفی. تهران: انتشارات یوسف.
غنچی، مستانه، حسین، محمود، و حجازی، یوسف (1391). شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای تبیینکنندة کیفیت تدریس از دیدگاه اساتید پردیسهاى کشاورزی دانشگاه تهران. پژوهشهاى ترویج و آموزش کشاورزی، 5(3)، 40-31.
کشاورز، لقمان، فریدفتحی، اکبر، و آزادی، فاطمه (1395). ارزیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی با استفاده از بازخورد 720 درجه. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(12)، 21-9.
کهنوجی، مرضیه (1397). نقش و کاربست مؤلفههای تعامل عاطفی در روابط استاد و دانشجو در کلاس درس. برگ فرهنگ، 2(2)، 166-159.
کیذوری، امیرحسین، محمدحسینی، احمد، و سلیمانی، احمد (1398). ادراک دانشجویان از شایستگی های تدریس اعضای هیات علمی (مطالعه ی موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). تدریسپژوهی، 7(4)، 131-107.
متولی، کوروش، و یعقوبی، زهرا (1392). ضرورت تدوین و استفاده از طرح درس در فرایند آموزشی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، دانشکدة شیمی دانشگاه سمنان.
محدثی، حمیده، فیضی، آرام، و سالمصافی، رضا (1390). بررسی مقایسة شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. دوماهنامة دانشکدة پرستاری و مامایی ارومیه، 9(6)، 471-464.
محمدی، شراره (1389). تربیت بدنی، اهداف، الگوها و ملاحظات. رشد آموزش تربیتبدنی، 11(1)، 45-43.
مشایخی، علینقی، فرهنگی، علیاکبر، مؤمنی، منصور، و علیدوستی، سیروس (1384). بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی ایران: کاربرد روش دلفی. مدرس علوم انسانی، 9(3)، 231-191.
نظری، شهرام، حلاجی، محسن، و زرینپر، علیرضا (1397). مقایسة اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذبشده از طریق آزمونهای استخدامی و معلمان تعهد دبیری مدارس مناطق جنوب شهر تهران. تعلیم و تربیت، 34 (136)، 151-137.
یزدانی، عفت، و سلیمانپورعمران، محبوبه (1396). رابطة بین مهارتهای ارتباطی با کیفیت تدریس اساتید دانشگاه از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی. مجلة علوم پزشکی خراسان شمالی، 9 (4)، 89-82.
یعقوبی، مریم، و سلیمی، محمد (1397). تعیین عوامل مؤثر بر ارزشیابی آموزشی اساتید یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی در شهر تهران. طب نظامی، 20(1). 82-73.
Allan, J., Clarke, K., & Jopling, M. (2009). Effective teaching in higher education: perceptions of first year undergraduate students. Teaching and Learning in Higher Education, 21(3), 362-372. Atwebembeire, J., Namubiru, P., & Malunda, P. (2018). Performance monitoring and quality teaching and research in Private Universities in Uganda. Learning, Teaching and Educational Research, 17(10), 70-85. Burroughs, N., Gardner, J., Lee, Y., Guo, S., Touitou, I., Jansen, K., & Schmidt, W. (2019). Teaching for excellence and equity. International association for the evaluation of educational Achievement (IEA). Volume 6. Open access book. D'elia, F. (2019). The training of physical education teacher in primary school. Journal of Human Sport and Exercise, 14(1): 100-104. Douna, P., Kyridis, A., Zagkos, CH., Ziontaki, Z., & Pandis, P. (2015). The ideal university teacher according to the views of Greek students. Higher Education, 4(2), 145-158. Duta, N., Panisoara, G., & Panisoara, I. O. (2015). The Effective communication in teaching. diagnostic study regarding the academic learning motivation to students. 5th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership, Procedia - Social and Behavioral Sciences 186, 1007-1012. Ekron, Ch. (2015). Learning to teach: Communication Skills in Teacher Education. Dissertation of Phd. Department of Curriculum Studies. Faculty of Education. Stellenbosch University Gupta. V., Viswesh, V., Cone, C., & Unni, E. (2020). Qualitative Analysis of the Impact of Changes to the Student Evaluation of Teaching Process. Pharmaceutical Education, 84(1), 71-82. Jabulani, S., Newlin, M., Taruvinga, M., & Martin, B. (2016). Teaching practice assessment indicators: an index to what is privileged as defining effective teaching. Educational Sciences, 15(3), 485-495. Khan, A., Khan, D., Zia-Ul-Islam, S., & Khan, M. (2017). Communication Skills of a Teacher And Its Role In The Development of The Students’ Academic Success. Education and Practice, 8(1), 18-21. Letendre, G. K., & Wiseman, A.W. (2015). Introduction: The challenges of teacher effectiveness and quality worldwide. In Promoting and Sustaining a Quality Teacher Workforce. International Perspectives on Education and Society Series, 27, 1-38. Msimanga, M. R. (2017). Teach and assess: A strategy for effective teaching and learning in economic and management sciences. Doctoral Dissertation, Faculty Of Education, University Of The Free State Bloemfontein. Muste, M. (2016). The Role of Communication Skills in Teaching Process. Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference. Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., Hernando-Garijo, A., & Granero-Gallegos, A. (2020). The attitudinal style as a pedagogical model in physical education: Analysis of Its effects on initial teacher training. Environmental Research and Public Health, 17(8), 1-14. Rawat, M. D. (2015). Importance of communication in teaching learning process. Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies, 4(26), 3058-3063. Schmalz, K., Feyl, S., & Schmalz., E. A. (2004). Applying the seven principles for good practice in undergraduate education: improving research writing skills in a writing-emphasis health counseling course. Californian Journal of Health Promotion, 2(2), 4-9. Siddique, M., Said, N., & Butt, M. (2019). Perspectives of students’ and faculty on student evaluation of teaching at institute of management sciences peshawar. FWU Journal of Social Sciences, 13(3), 65-78. Tong, Sh. (2020). An evaluation model of the learning effect of physical education major courses in colleges. Emerging Technologies in Learning, 15(7), 17-28. Ward, Ph., Higginson, K., & cho, K. (2020). Core practices for teaching physical education: recommendations for teacher education. Physical Education, Recreation & Dance, 91(5), 37-42. Woodward, D., Earley, L., Gunn, B., & Smallwood, E. (2020). What makes great physical education teaching? Application of evidence-based research to the training experience of ITE students. Physical Education Matters, 15(3), 77-79. Yang, N. (2015). Quality teaching in large university classes: designing online collaboration among learners for deep understanding. Doctoral Dissertation, School in Psychological Sciences and Education, Athesina Studiorum Universitas. Yanik, M. (2020). Preservice physical education teachers’ perceptions of competence in selecting teaching techniques: Teacher training in turkey. Educational Issues, 6(1), 253-264. Zeng, Y. (2020). Evaluation of Physical Education Teaching Quality in Colleges Based on the Hybrid Technology of Data Mining and Hidden Markov Model. Emerging Technologies in Learning, 15(1), 4-15. Zerihun, Z., Beishuizen, J., & Os, W. V. (2012). Student learning experience as indicator of teaching quality. Educational Assessment Evaluation and Accountability, 24(2): 99-111. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 672 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 510 |