تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,278 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,142 |
بررسی تطبیقی فرایند تألیف کتابهای درسی در ایران و چند کشور جهان (کره جنوبی، سنگاپور، ژاپن، ترکیه و آمریکا) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 31، تیر 1401، صفحه 69-101 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی سعیدی* | ||
استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 24 دی 1399، تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی فرایند تولید کتابهای درسی در ایران و مقایسة آن با کرة جنوبی، ژاپن، آمریکا، سنگاپور و ترکیه بود. پژوهش از نوع کیفی با روش تطبیقی انجام گرفت. جامعة آماری کتابهای درسی کشورهای جهان بود و نمونه به روش هدفمند انتخاب شد. دادهها با روش چهارمرحلهای جرج بردی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد: 1. در همة کشورها، کتاب درسی اصلیترین رسانة آموزشی است و مسئولیت تدوین سیاستهای اساسی و کلی تهیة کتابهای درسی بر عهدة وزارت آموزش و پرورش است. 2. برخلاف سایر کشورها، در ایران یک دورة 10ساله بهعنوان فاصلة زمانی تجدید نظر و بازبینی کلی کتاب درسی در نظر گرفته شده است که تقریباً دوبرابر سایر کشورهای مورد مطالعه است. 3. در همة کشورهای مورد مطالعه بهجز ایران، سیاستهای چندتألیفی و تولید غیر متمرکز وجود دارد. 4. در همة کشورهای مورد مطالعه مرجعی فراتر از مؤلفان کتابهای درسی برای بررسی پیشنویس کتابها و تأیید آن وجود دارد؛ اما جایگاه این مرجع در سلسلهمراتب درون وزارت آموزش و پرورش متفاوت است. 5. در حالی که در سایر کشورها، مؤلفان دولتی و غیر دولتی کتاب درسی تألیف میکنند، در ایران تنها مؤلفان انتخابشدة دولتی که توسط دفتر تألیف و تحت شرایطی گزینش میشوند، وجود دارند. 6. انتخاب کتاب درسی در ایران مفهومی ندارد، اما در سایر کشورها انتخاب به معنای گزینش بهترین کتاب از بین کتابهای تأییدشده و متناسب با نیازهای آموزشی مدرسه، معلم و دانشآموز است. 7. در همة کشورها مراحل برنامهریزی، تألیف، تأیید و انتشار کتاب درسی اگر چه با برخی تفاوتها، مشترک است. | ||
کلیدواژهها | ||
جرج بردی؛ فرایند تألیف؛ کتاب درسی؛ مطالعه تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Textbook Writing Process in Iran and South Korea, Singapore, Japan, Turkey and USA | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Saeidi | ||
Assistant Professor, Department of Psychology & Consulting, Farhangian University, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This qualitative study with comparative method and with the help of George Brady model was conducted with the aim of examining the textbook production process in Iran and comparing it with South Korea, Japan, USA, Singapore and Turkey. The statistical population of this study was the textbooks of the countries of the world, the sample of which was purposefully selected. The required information was collected by library method and analyzed using George Brady's four-step method. The results showed: 1. In the Islamic Republic of Iran, as in other countries, the textbook is the main educational media and the Ministry of Education is responsible for formulating basic and general policies for the preparation of textbooks. 2. Unlike other countries, in the Islamic Republic of Iran, a 10-year period is considered as the time interval for revision and general revision of the textbook, which is almost twice the period considered in other countries under study. 3. In all countries studied except Iran, there are multi-authorization policies and decentralized production. 4. In all countries under study, there is a reference beyond textbook authors to review and approve draft books; But the position of this authority in the hierarchy within the Ministry of Education is different. 5. While in other countries, governmental and non-governmental authors (individually or in groups in the form of companies and private publishers) write textbooks, in Iran there are only selected government authors selected by the author under certain conditions. 6. Choosing a textbook in Iran does not make sense, but in other countries the choice means choosing the best book from the approved books and tailored to the educational needs of the school, teacher and student. 7. In examining the main stages of the process of preparing textbooks of the formal education system in the studied countries, it was also found that in all of them, stages planning, authorship, approval, publication, although with some differences, are common. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative study, George brady, Textbook, Writing process | ||
مراجع | ||
احمدی، پروین (1390). طراحی و سازماندهی محتوای برنامة درسی: رویکرد بینرشتهای در برنامة درسی تلفیقی. تهران: آییز.
آقازاده، احمد (1398). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: سمت.
حج فروش، احمد (1390). بررسی آسیبهای ناشی از اجرای غیر کارشناسی طرح اصلاح ساختار آموزشی: سادهانگاری طرحی حیاتی. روزنامه شرق، 1454، 13.
دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی دورة عمومی و نظری (1393). دربارة دفتر: کارنمای دفتر (کارنمای دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی دورة عمومی و نظری بهمن 84 تا خرداد 88). بازیابی از دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی دورة عمومی و نظری.
عابدی کرجیبان، زهره (1392). مبانی و اصول طراحی و تألیف کتاب درسی مدارس: راهنمایی برای مؤلفان. تهران: مدرسه.
فتحی واجارگاه، کوروش، و آقازاده، محرم (1390). راهنمای تألیف کتابهای درسی. تهران: آییژ.
قاسمپور مقدم، حسین (1389). بررسی مطالعات نظری- تطبیقی در زمینة برنامة درسی ملی در نظامهای برنامهریزی موفق متمرکز، نیمهمتمرکز و غیر متمرکز. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (دبیرخانة طرح تولید برنامة درسی ملی).
مجیدی، موسی (1365). تاریخچة مختصر کتابهای درسی و سیر تطوّر آن در ایران (از دارالفنون تا به امروز). تعلیم و تربیت، 4، 95-65.
معاونت پژوهش (1382). در جستوجوی راهکارهای تدوین متون درسی. تهران: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
معتمدی، اسفندیار (1393). کتابهای درسی در ایران از تأسیس دارالفنون تا انقلاب اسلامی. تهران: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران.
معدندار آرانی، عباس، و کاکیا، لیدا (1397). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: آییژ.
Aksit, N. (2007). Educational reform in Turkey. Educational Development, 27(2), 129-137. Alberta Education (2012). From knowledge to action: shaping the future of curriculum development in alberta. Alberta: The Crown in Right of Alberta. Ang, W. H. (2008). Singapore’s textbook experience 1965–97: Meeting the needs of curriculum change. In S. K. Lee, C. B. Goh, B. Fredriksen, & J. P. Tan, Toward a Better Future: Education and Training for Economic Development in Singapore Since 1965 (pp. 69-95). Washington DC: The World Bank. Hiroshi, M. (2012). Japan’s history textbook system: Creation, screening, and selection. Retrieved 1 30, 2015, from Nippon Communications Foundation IBE_1. (2015). World Data on Education Seventh edition 2010/11: Turkey. Retrieved from International Bureau of Education. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/WDE/2010/pdf-versions/ Turkey.pdf. IBE_2. (2015). World Data on Education Seventh edition 2010/11: Japan. Retrieved from International Bureau of Education. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/WDE/2010/pdf-versions/ Japan.pdf IBE_3. (2015). World Data on Education Seventh edition 2010/11: Republic of Korea. Retrieved from International Bureau of Education. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/Publications/WDE/2010/pdf-versions/Republic_of_ Korea.pd. IBE_4. (2015). World Data on Education Seventh edition 2010/11: Singapoer. Retrieved from International Bureau of Education. IBE_5. (2015). World Data on Education Sixth edition 2006/07: United States of America. Retrieved from International Bureau of Education. KLRI. (n.d.). Compilation, Authorization and Approval of Curriculum Books. Retrieved 2 6, 2015, from Korea Legislation Research Institute. Korea Institute for Curriculum and Evaluation. (2012). The textbook system in Korea. In K. I. Evaluation, Education in Korea (pp. 69-88). Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation. Korean Ministry of Education (MOE) and Korea Education and Research Information Service (KERIS). (2014). 2014 White Paper on ICT in Education Korea: Summary. (S. Lim, Ed.) Daegu, Korea: Korea Education and Research Information Service (www.keris.or.kr). McManus, S. (2015). Textbook Adoption. Retrieved from Public School of North Carolina, State Board of Education, Department of Public Instruction: http://www.dpi.state.nc.us/textbook/ MOFA. (n.d.). Textbook Examination Procedure. Retrieved 2 6, 2015, from Ministry of Foreign Affairs of Japan: http://www.mofa.go.jp/policy/education/textbooks/overview-3.html. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., Kelly, D. L., & Fishbein, B. (2020). TIMSS 2019 international results in mathematics and science. retrieved from Boston college. TIMSS & PIRLS International Study Center. NCIC. (2015). Education System of Korea. Retrieved from The National Curriculum Information Center (NCIC): http://ncic.re.kr/english.inf.ivi.index. Tarman, B. (2010). Global perspectives and challenges on teacher education in Turkey. Arts and Sciences, 3(17), 78-96. Tomlinson, B. (2005). Developing materials for language teaching. London: Continuum. Yildirim, A. (2003). Instructional planning in a centralized school system: Lessons of a study among primary school teachers in Turkey. International Review of Education, 49(5), 525-543. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,080 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 614 |