تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,607 |
تدوین الگوی تلفیقی طراحی یادگیری و واکاوی یادگیری: رویکرد سازندهگرا | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 31، تیر 1401، صفحه 97-120 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدکاظم بنی هاشم* 1؛ مهدی بدلی2؛ خدیجه علی آبادی3؛ سعید پورروستایی اردکانی4 | ||
1دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4استادیار، گروه علوم کامپیوتر، دانشگاه ناتینگهام، نینگبو، چین | ||
تاریخ دریافت: 10 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 25 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 30 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهشها نشان میدهد طراحی یادگیری و واکاوی یادگیری در کنار هم باعث همافزایی در بهبود یادگیری میشوند. هرچند در چگونگی این همافزایی اختلاف نظر وجود دارد. در این پژوهش کیفی از روش تحلیل محتوا برای تدوین الگوی تلفیقی طراحی یادگیری سازندهگرا و واکاوی یادگیری استفاده شده است. بدین منظور، 14 نفر از متخصصان موضوعی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. مبنای انتخاب این تعداد از متخصصان، قاعدة اشباع نظری بود که به معنای کفایت دادة جمعآوری است. اعتبار الگو از طریق نظرسنجی از 20 نفر از متخصصان موضوع انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه بدون ساختار و پرسشنامه سنجش اعتبار الگو بود. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نتایج تحلیل دادهها منجر به شناسایی مؤلفهها و ارائة الگوی تلفیقی طراحی یادگیری و واکاوی یادگیری مبتنی بر نظریة سازندهگرایی شد. طبق یافته های پژوهش پیشنهاد میشود از الگوی مزبور در کاربست واکاوی یادگیری در محیطهای یادگیری سازندهگرا استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی تلفیقی؛ طراحی آموزشی؛ طراحی یادگیری؛ نظریه سازنده گرایی؛ واکاوی یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of an Integrated Model of Learning Design and Learning Analytics: A Constructivist Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Kazem Banihashem1؛ Mehdi Badali2؛ Khadijeh Aliabadi3؛ Saeid Pourroostaei Ardakani4 | ||
1Ph.D. in Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D in Educational Technology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Technology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Computer Science, University of Nottingham, Ningbo, China | ||
چکیده [English] | ||
Research shows that learning design and learning analytics together have a synergistic potential to promote learning. However, it is controversial how this synergy works. In this qualitative study, content analysis method was used to develop a constructivist learning design and learning analytics (CLDLA) model. For this purpose, 14 subject experts were selected through purposeful sampling method and were interviewed. The logic for selecting this number of experts was the theoretical saturation rule, which refers to the adequacy of collected data. The validity of the model was assessed by a survey of 20 subject experts. Research tools include an unstructured interview and the Model Validity Assessment Questionnaire. Data analysis was performed in three stages inlcudig open coding, axial coding, and selective coding. The results of data analysis led to the identification of components and the proposition of the CLDLA model. According to the results of this study, it is suggested to use the CLDLA model in the application of learning analytics in constructivist learning environments. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
CLDLA model, Constructivism theory, Instructional design, Learning analytics, Learning design | ||
مراجع | ||
بنیهاشم، سیدکاظم (1396). موج سوم: واکاوی یادگیری. فناوری آموزشی، 4(6و7)، 12-1.
بنیهاشم، سیدکاظم (1399). شناسایی مؤلفههای واکاوی یادگیری در آموزش و ارائةه چارچوب مفهومی برای بهینهسازی یادگیری. فناوری آموزشی، 14(4)، 948-937.
چراغملایی، لیلا. کدیور، پروین. صرامی، غلامرضا. منتظر، غلامعلی، و انصاری، علیرضا (1395). ارائة مدل مفهومی طراحی آموزشی مبتنی بر شبکههای اجتماعی و اعتبارسنجی آن. مطالعات برنامة درسی ایران، 10(40)، 32-7.
رضایی، عیسی (1395). تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی دورههای برخط آزاد انبوه مبتنی بر نظریة یادگیری ارتباطگرایی در نظام آموزش عالی. رسالة دکتری، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
Badali, M., Hatami, J., Farrokhnia, M., & Noroozi, O. (2022). The effects of using Merrill’s first principles of instruction on learning and satisfaction in MOOC. Innovations in Education and Teaching International, 59(2), 216-225. Bakharia, A., Corrin, L., de Barba, P., Kennedy, G., Gašević, D., Mulder, R., ... & Lockyer, L. (2016). A conceptual framework linking learning design with learning analytics. In Proceedings of the Sixth International Conference on Learning Analytics & Knowledge (pp. 329-338). ACM. Banihashem, K., & Macfadyen, L. P. (2021). Pedagogical Design: Bridging Learning Theory and Learning Analytics. Canadian Journal of Learning and Technology, 47(1), 1-22. Banihashem, S. K., Aliabadi, K., Ardakani, S. P., Delaver, A., & Ahmadabadi, M. N. (2018). Learning analytics: A critical literature review. Virtual Learning in Medical Sciences, 9(2), 1-10. Banihashem, S. K., Aliabadi, K., Pourroostaei Ardakani, S., Nili AhmadAbadi, M. R., & Delavar, A. (2019). Investigation on the Role of Learning Theory in Learning Analytics. Interdisciplinary Virtual Learning in Medical Sciences, 10(4), 14-27. Banihashem, S. K., Farrokhnia, M., Badali, M., & Noroozi, O. (2021). The impacts of constructivist learning design and learning analytics on students’ engagement and self-regulation. Innovations in Education and Teaching International, 1-11. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in psychology, 3(2), 77-101. Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS Science Learning. Chatti, M. A., Dyckhoff, A. L., Schroeder, U., & Thüs, H. (2012). A reference model for learning analytics. Technology Enhanced Learning, 4(5-6), 318-331. Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage. Dawson, S., Gašević, D., Siemens, G., & Joksimovic, S. (2014, March). Current state and future trends: A citation network analysis of the learning analytics field. In Proceedings of the fourth international conference on learning analytics and knowledge (pp. 231-240). ACM. De Freitas, S., Gibson, D., Du Plessis, C., Halloran, P., Williams, E., Ambrose, M., ... & Arnab, S. (2015). Foundations of dynamic learning analytics: Using university student data to increase retention. British Journal of Educational Technology, 46(6), 1175-1188. Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2005). The systematic design of instruction. Boston: Massachusetts: Pearson/Allyn and Bacon. Dunbar, R. L., Dingel, M. J., & Prat-Resina, X. (2014). Connecting analytics and curriculum design: process and outcomes of building a tool to browse data relevant to course designers. Journal of Learning Analytics, 1(3), 223-243. Ferguson, R. (2012). Learning analytics: drivers, developments, and challenges. Technology Enhanced Learning, 4(5-6), 304-317. Fiaidhi, J. (2014). The next step for learning analytics. IT Professional, 16(5), 4-8. Gašević, D., Dawson, S., & Siemens, G. (2015). Let’s not forget: Learning analytics are about learning. Technology Trends, 59(1), 64-71. Gašević, D., Dawson, S., Rogers, T., & Gasevic, D. (2016). Learning analytics should not promote one size fits all: The effects of instructional conditions in predicting academic success. The Internet and Higher Education, 28, 68-84. Greller, W., & Drachsler, H. (2012). Translating learning into numbers: A generic framework for learning analytics. Educational Technology & Society, 15(3), 42–57. Heinich, R., Molenda, M., Russell, J., & Smaldino, S. (1999). Educational media and technologies for learning. Pearson College Div. Hernández‐Leo, D., Martinez‐Maldonado, R., Pardo, A., Muñoz‐Cristóbal, J. A., & Rodríguez‐Triana, M. J. (2019). Analytics for learning design: A layered framework and tools. British Journal of Educational Technology, 50(1), 139-152. Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory (pp. 215-239). Mahwah, NJ, USA: Lawrence Erlbaum Associates. Koh, E., Shibani, A., Tan, J. P. L., & Hong, H. (2016, April). A pedagogical framework for learning analytics in collaborative inquiry tasks: an example from a teamwork competency awareness program. In Proceedings of the Sixth International Conference on Learning Analytics & Knowledge (pp. 74-83). ACM. Mangaroska, K., & Giannakos, M. N. (2018). Learning analytics for learning design: A systematic literature review of analytics-driven design to enhance learning. IEEE Transactions on Learning Technologies, 12(4), 516-534. Merrill, M. D. (2002). First principles of instruction. Educational technology research and development. 50(3), 43-59. Reigeluth, C. M. (Ed.). (2013). Instructional design theories and models: An overview of their current status. Routledge. Shibani, A., Knight, S., & Shum, S. B. (2019, March). Contextualizable Learning Analytics Design: A Generic Model and Writing Analytics Evaluations. In Proceedings of the 9th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (pp. 210-219). ACM. Siemens, G. (2013). Learning analytics: The emergence of a discipline. American Behavioral Scientist, 57(10), 1380-1400. Siemens, G., & Long, P. (2011). Penetrating the fog: Analytics in learning and education. EDUCAUSE Review, 46(5), 30-40. Smith, P. L., & Ragan, T. J. (2005). Instructional design. New York, USA: Wiley & Sons. Stewart, C. (2017). Learning Analytics: Shifting from theory to practice. Empowering Teaching Excellence, 1(1), 95-105. Wise, A. F. (2014). Designing pedagogical interventions to support student use of learning analytics. In Proceedings of the Fourth International Conference on Learning Analytics and Knowledge (pp. 203-211). ACM. Wise, A. F., & Jung, Y. (2019). Teaching with Analytics: Towards a Situated Model of Instructional Decision-Making. Journal of Learning Analytics, 6(2), 53-69. Wong, J., Baars, M., de Koning, B. B., van der Zee, T., Davis, D., Khalil, M… & Paas, F. (2019). Educational theories and learning analytics: From data to knowledge. In Utilizing Learning Analytics to Support Study Success (pp. 3-25). Springer, Cham.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 545 |