تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,911 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,086 |
انگیزه خواندن و ارتباط آن با توانایی درک مفاهیم در بین دانشجویان مقطع کارشناسی ایرانی در رشته های مختلف | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 30، شهریور 1401، صفحه 92-117 اصل مقاله (574.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی مقصودی* 1؛ سید حسن طالبی2؛ ابوالفضل خدامرادی3 | ||
1گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، مازندران، ایران. | ||
3گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، ارتقاء توانایی خواندن زبان آموزان در ایران است. چون کاهش انگیزه خواندن به طور معمول در بین اکثر دانشجوهای ایران مشاهده می شود، دلیلی برای نگرانی جدی زبان آموزان ایرانی به حساب میآید. بنابراین، 285 دانشجو از شش رشته تحصیلی، علوم اجتماعی، ریاضیات، آموزش ابتدایی، شیمی، زیست شناسی و ادبیات فارسی در این مطالعه شرکت کردند. پاسخ شرکت کنندگان به سوالات پرسشناه انگیزه خواندن ، سوالات درک مطلب و سوالات توانش زبانی از طریق آزمون کروسکال-والیس ، آزمون تی مستقل ، تحلیل واریانس وضریب همبستگس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که زبان آموزان با انگیزه بالاتر نسبت به سایر زبان آموزان با انگیزه پایین ، در درک مطلب بهتر عمل می کنند. همچنین نشان داده شد که رشته شرکت کنندگان از عوامل مؤثر در رابطه بین انگیزه خواندن و توانایی درک خواندن است. یافته ها همچنین نشان دادند که هرچه سطح مهارت زبانی دانشجویان بالاتر باشد ، سطح انگیزه خواندن آنها نیز بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش خواندن؛ رشته تحصیلی؛ درک مطلب؛ مهارت زبان انگلیسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Motivation and its Relationship with Reading Comprehension Ability among Iranian Undergraduate Students across Different Disciplines | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Maghsoudi1؛ Seyed Hassan Talebi2؛ Abolfazl Khodamoradi3 | ||
1Department of English language, Farhangian university, Tehran, Iran. | ||
2Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of English Language and Literature , Mazandaran, Iran. | ||
3Department of English Language,Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to promote Iranian EFL learners' reading literacy which is a worldwide concern. The decline in reading motivation that is typically observed in most Iranian universities is thus a cause for serious concern for Iranian EFL learners. Therefore, a total number of 285 participants from six different fields of study, social sciences, math, primary education, chemistry, biology and Persian literature took part in this study. Participants’ responses to the reading motivation statements, reading comprehension questions, and English language proficiency questions were analyzed through a Kruskal-Wallis test, T-test, ANOVA, and correlation. The findings indicated that learners with higher motivation in reading comprehension performed much better in reading comprehension than other learners with lower motivation. It was also demonstrated that the participants' discipline was a significant contributing factor to the relationship between reading motivation and reading comprehension ability. The findings further proved that the higher the students' proficiency level, the higher their reading motivation level. In sum, the present study indicated conclusively that there are different dimensions of reading motivation which relate differentially to the participants' reading comprehension ability. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reading Motivation, Discipline, Reading Comprehension, English Language Proficiency | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 297 |