تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,052 |
مقایسه میزان حضور سبکهای ادبی در کتابهای فارسی دهم و یازدهم نظام جدید با کتابهای دوم و سوم انسانی نظام قدیم | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
دوره 8، شماره 27، تیر 1401، صفحه 53-74 اصل مقاله (408.34 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
علی بازوند* 1؛ کریم فدایی ده چشمه2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بحرالعلوم شهرکرد | ||
2دبیر دبیرستان های شهرکرد | ||
تاریخ دریافت: 20 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 01 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 20 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
کتابهای فارسی دوره متوسطه دوّم بهعنوان کتابهای اثرگذار و فرهنگساز بسیار با اهمیّت هستند؛ زیرا زبان، فرهنگ و هویّت ملّی ما را به دانشآموزان منتقل میکنند. شناخت سبک یک اثر ادبی در این کتابها، فکر غالب و اندیشههای شاعران و نویسندگان را در هر دوره برای خواننده آشکار میسازد. در پژوهش حاضر، نگارنده به دنبال آن است تا ضمن بررسی میزان حضور سبکهای ادبی در کتابهای فارسی دوره دوّم متوسّطه، نشان دهد که مؤلّفان کتابهای فارسی دوره دوّم متوسّطه در گزینش متون مختلف از همه سبکهای ادبی در کتابهای فارسی تا چه حد اهتمام داشتهاند و در مقام قیاس، از نظر میزان حضور سبکهای ادبی در کتابهای فارسی نونگاشت با کتابهای ادبیّات فارسی نظام پیشین، چه تفاوتهایی وجود دارد. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی، تحلیلی است. جامعۀ آماری این پژوهش، کتاب فارسی دهم و یازدهم نظام جدید با کتاب دوم و سوم انسانی نظام قدیم است. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که در نظام قدیم بیشترین توجه به سبک نو با 08/45 بوده و کمترین توجه به سبک هندی با 96/1 بودهاست و در نظام جدید بیشترین توجه به سبک نو با 22/40 و کمترین توجه به سبک مشروطه با 17/3 میباشد؛ همچنین در نظام جدید، سبک عراقی نسبت به قدیم بیشتر مورد توجه قرارگرفتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک؛ کتاب درسی؛ متوسّطة دوّم؛ علوم انسانی؛ کتابهای نونگاشت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the presence of literary styles in the tenth and eleventh Persian books of the new system with the second and third human books of the old system | ||
نویسندگان [English] | ||
ALI BAZVAND1؛ Karim fadai dehchshmeh2 | ||
1Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Bahr al-Ulum Campus, Shahrekord | ||
2Secretary of Shahrekord high schools | ||
چکیده [English] | ||
The Persian books of the second intermediate period are very important as influential and cultural books; Because they transmit our language, culture and national identity to the students. To what extent the authors of the Persian textbooks of the second year of high school have been diligent in selecting and including different texts from all literary styles in Persian books, in terms of the presence of literary styles in Persian books, What are the differences between the books of Persian literature of the previous system? The general results obtained in this research show that in the books of Persian transcription 13.23% in the style of Khorasani and in the books of Persian literature 21.30% is allocated to this style. In Persian novel books, 39.68% is in Iraqi style and in Persian literature books, 23.33% is allocated to this style. In novel books, 3.70% is in Indian style and in Persian literature books, 1 . 96% is dedicated to this style. In the books of Nungasht, the texts of the style of the return period are not used, while in the books of Persian literature, 3.29% of the texts of this style were used. In the novels, 3.17% percent is allocated to the style of the constitutional period and in the books of Persian literature, 5.04% percent is allocated to this style. In Persian novel books, 40.22% is dedicated to the new style and in Persian literature books, 45.08% is allocated to this style. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
literary style, textbook, secondary school, humanities, transcripts | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |