تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,042 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,667,888 |
بررسی رابطه ی اختلال یادگیری ریاضی و عزت نفس دانش آموزان دوره ی ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
دوره 8، شماره 27، تیر 1401، صفحه 107-122 اصل مقاله (518.2 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
بتول سبزه* 1؛ حره مزرعه2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
2معلم | ||
تاریخ دریافت: 07 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 20 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
عزت نفس یکی از مهم ترین مولفههای شخصیت انسان است و عامل مهمی در رشد و شکوفایی او به شمار می رود.توجه به این مولفه، به ویژه در کودکان دارای اختلالات یادگیری اهمیت دارد.هدف این مطالعه بررسی رابطهی اختلال یادگیری ریاضی و عزت نفس دانشآموزان پسر دوره ابتدایی است.روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل 301 دانشآموز پسر دورهی ابتدایی است که در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در مدرسهی امام حسین واقع در منطقهی ۲ تهران مشغول به تحصیل است و نمونهی آن 30 نفر از این دانشآموزان است که ۱۵ نفر از آنها دارای اختلال یادگیری ریاضی و ۱۵ نفر بدون اختلال بوده و در گروه کنترل جاگماری شدند.گروه دارای اختلال شامل کلیهی دانشآموزان دارای اختلال این مدرسه میباشد که از طریق پروندهی روانشناختی و توسط متخصص اختلالات یادگیری تشخیص داده و به روش هدفمند انتخاب شدند و گروه کنترل نیز به صورت تصادفی از جامعه انتخاب شدند و ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامهی عزت نفس پوپ و همکاران(۱۹۸۹) است.تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونt استیودنت) انجام شد. نتایج نشان داد که بین اختلال یادگیری ریاضی و عزت نفس رابطهی معنادار وجود دارد. یعنی اختلال یادگیری ریاضی باعث کاهش عزت نفس در گروه دانشآموزان دارای اختلال شده و عزت نفس در گروه بدون اختلال بالاتر است.با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت افزایش عزت نفس در کودکان دارای اختلالات یادگیری، می توان با شناسایی این کودکان و بهبود این اختلالات، عزت نفس آن ها را ارتقا نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: اختلالات یادگیری؛ اختلال یادگیری ریاضی؛ عزت نفس؛ دانش آموزان دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study the Relationship between math learning disorder and Self-esteem in Elementary Students. | ||
نویسندگان [English] | ||
Batool Sabzeh1؛ horreh mazraeh2 | ||
1Assistant Prof. of Farhangian University Department of Educational Science, Tehran, Iran | ||
2teacher | ||
چکیده [English] | ||
Self-esteem is one of the most important components of a person's personality and It is an important factor in his growth and prosperity.Pay attention to this component, especially in children.It is important for learning disorders.The purpose of this study was to investigate the relationship between mathematical learning disorder and self-esteem for student in elementary school boy.The method of this research is descriptive-correlational.Community statistical The study consisted of 301 male elementary school students in the 97-98th academic year;They are studying at Imam Hussein School in Tehran District No.2 and her sample is 30 Of these students,15 of these students with math's learning disabilities and 15 without They were impaired and were assigned to the control group. Disorders group includes all students with disabilities in this is a school that is trained by a psychologist and a learning disorders counselor and specialist They were diagnosed and selected by purposive sampling and the control group was randomly selected from the whole community statistically selected. Data were collected using a self-esteem questionnaire of Pope et al (1989).Results were analyzed using descriptive and inferential statistics (Student t test).The results showed that there is a significant negative relationship between mathematical learning disorder and self-esteem. It means disorder mathematical learning reduces self-esteem in the group of impaired students and self-esteem in the group no higher disturbance.According to the results of the present study and the importance of increasing self-esteem in children with learning disorders, self-esteem can be improved by identifying these children and improving these disorders. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Learning Disorders, Mathematical Learning Disorder, Self-esteem, Elementary School Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 522 |