تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,314 |
تلفیق هنر با آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی؛ با رویکرد ارزشیابی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، اسفند 1400، صفحه 70-83 اصل مقاله (1.66 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2022.2320 | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمد سیدکلان* 1؛ رزا حسین زاده2 | ||
1مدرس، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 15 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 01 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با نگاه ارزشیابانه فردی از تلفیق هنر با آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ نوع پژوهش از نوع توسعه ای است. چون هدف، ارائه یک برنامه درسی با الگویی جدید است به روش توصیفی/ تحلیلی و مبتنی بر "پژوهش ارزشیابانه فردی" با رویکرد استنتاجی انجام گرفته است. مطابق روش شناسی، ابزارهای مورد مطالعه مقالات، متون برنامه درسی و سایت محور مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد برنامه درسی تلفیقی، برنامه ای است که در آن هماهنگی بین دروس حاکم است و از انسجام و وحدت خاصی برخوردار است که منجر به یادگیری همه جانبه در دانش آموزان می شود. از آنجاکه، هنر یکی از دروس مورد علاقه دانش آموزان دوره ابتدایی است، مطابق پیشینۀ پژوهش و به منظور تقویت شناخت بهتر دانش آموزان از محیط پیرامون خود و نقش مهمی که در فرایند آموزش علوم تجربی دارد، محور تلفیق درس هنر قرار گرفت. در نتیجه، به جهت اینکه علوم تجربی حاوی مطالب مهم و قابل توجهی است و اغلب مواقع دانش آموزان از درک آن ناتوان هستند ودر مقابل درس هنرکه یکی از دروس ارزشمند پایه ابتدایی است و اغلب دانش آموزان خواهان آن هستند؛ این درس می تواند نقش چشمگیری در فراگیری مطالب مهم و دشوار علوم تجربی داشته باشد. با این وصف، تلفیق هنر با آموزش علوم تجربی در مدارس دوره ابتدایی مطلوب به نظر می رسد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی تلفیقی؛ هنر؛ علوم تجربی؛ مدارس ابتدایی؛ رویکرد ارزشیابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Combining art with teaching experimental sciences in elementary school; with an evaluative view | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 407 |