
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,201 |
بررسی تطبیقی خدمات مشاوره و راهنمایی در مدارس ایران و آمریکا | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، شهریور 1401، صفحه 56-75 اصل مقاله (648.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2022.2321 | ||
نویسندگان | ||
علی اسدی* 1؛ حافظ تره باری2 | ||
1دانشجوی کارشناسی مشاوره و راهنمایی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مطالعهی تطبیقی خدمات مشاوره و راهنمایی در مدارس ایران و آمریکا جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف این خدمات در حوزههای برنامهریزی و اجرایی در راستای ارائه پیشنهادات است. این پژوهش تطبیقی در قالب توصیفی- مروری و بر اساس روش جرج بردی انجام شده است. مهمترین منابع و ابزارهای اطلاعاتی برای این پژوهش کتب، اسناد و منابع علمی که به موضوع پژوهش مربوط میشوند را شامل میشود. برای شناخت خدمات مشاوره و راهنمایی در آموزشو پرورش هر دو کشور، محتوای خدمات فعلی، استانداردها و شایستگیهای مورد نیاز و اهداف سازمان برای آیندهی حرفهی مشاوره و راهنمایی در مدارس مورد بررسی قرار گرفت و دادههای مورد نیاز از منابع موجود، انتخاب، سازماندهی و سپس شباهتها و تفاوتهای آنها مشخص و با یکدیگر مقایسه و تفسیر شدند. بر اساس یافتهها، در محتوای خدماتی، استانداردهای مدون برای مشاوران و اهداف آینده، کشور آمریکا در مواردی با ایران شباهت دارد، ولی از مهمترین تفاوتها و خلعهای شناسایی شده میتوان به علل ناکارآمدی نظام مشاوره و راهنمایی آموزشو پرورش، عدم تنظیم محتوای خدمات مشاورهای مدون از سوی وزارتخانه، بیاعتنایی و عدم آگاهی از استانداردها و شایستگیهای مشاور مدرسه و کمبود نیروی مشاوره جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین اشاره کرد و در آخر با توجه به نقصانهای شناسایی شده، پیشنهاداتی ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش تطبیقی؛ برنامهریزی درسی؛ خدمات مشاوره و راهنمایی؛ مشاور مدرسه؛ مشاوره در ایران و آمریکا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative study of counseling and guidance services in Iranian and American schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 464 |