
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,203 |
بررسی ابعاد و ویژگیهای برنامه درسی بومی برای دانش آموزان دوره ابتدایی در مناطق دارای خرده فرهنگ | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، اسفند 1400، صفحه 27-42 اصل مقاله (937.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2022.2323 | ||
نویسنده | ||
شیوا جلایری لایین* | ||
استادیار، گروه مشاوره، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف مطالعهی حاضر، هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های برنامه درسی مبتنی بر فرهنگ برای خرده فرهنگ ها است. روش: این پژوهش کاربردی، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی انجام گرفت. جامعه آماری معلمان مناطق چند قومیتی دوره ابتدایی شهرستان کلات، لاین و درگز بود که با نمونه گیری هدفمند «باحداکثر تنوع»، مورد مصاحبه ی نیمه ساختاریافته قرار گرفتند و به روش کدگذاری سه مرحله ای استراوس و کوربین تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: عبارت های بیان شده از سوی اطلاع رسان ها، در مرحلۀ اول و پس از مکتوب نمودن متن مصاحبه ها، در مجموع 528شناسایی و نام گذاری شددرادامه و در مرحلۀ دوم کدگذاری، جهت دستیابی به یک محور مشترک،تلاش شد تا مفاهیم ایجادشده در مرحلۀ قبل، در قالب 34 مقوله، طبقه بندی گردندو درنهایت مقوله های بدست آمده ذیل 5مضمون و یک محور "ویژگی های برنامه درسی مبتنی بر فرهنگ " طبقه بندی شدند. نتیجه گیری و پیشنهاد: عمده ترین چالش های آموزش در محیط های چند قومیتی ، در وجود و حاکمیت برنامه درسی متمرکز است که دانش آموزان و معلمان در مناطق دارای خرده فرهنگ از برنامه درسی پاسخگویی فرهنگی برخوردارد نیستند و پیشنهاد می شود در راستای استفاده از تجارب زیسته معلمان این مطالعه ویژگی های برنامه درسی مبتنی بر فرهنگ مشخص و بر آن اساس آموزش ها در محیط های چند خرده فرهنگی ارائه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ دوره ابتدایی؛ عناصر؛ دانش آموزان؛ خرده فرهنگ های بومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the dimensions of culture-based curriculum for primary school students in areas with subcultures | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |