تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,993 |
درک سلولی و مولکولی دانشآموزان، مهارتآموزان و دانشجومعلمان رشته آموزش زیست شناسی از پدیدههای ژنتیکی: یک مطالعه مقطعی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، اسفند 1400، صفحه 15-28 اصل مقاله (263.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فیروزه علویان* | ||
دانشیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 02 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
مفاهیم ژنتیکی به سه سطح اصلی ماکروسکوپی، میکروسکوپی و زیر میکروسکوپی اختصاص داده میشوند. بهمنظور بررسی درک دانشآموزان سال دوازدهم رشته تجربی، مهارتآموزان فارغالتحصیل زیستشناسی و دانشجومعلمان رشته زیستشناسی مشغول به تحصیل در نیمسال هفتم در پیوند دادن ایدهها و مفاهیم این 3 سطح، سؤالات مختلفی از مخاطبان مطرح شد. نتایج این تحقیق مقطعی – تحلیلی نشان داد که دانشآموزان و برخی از دانشجومعلمان در درک سطوح میکروسکوپی و زیر میکروسکوپی ژنتیک چندان توانا نیستند. مهارتآموزان نسبت به دو گروه دیگر درک سلولی و مولکولی بهتری از وقایع ژنتیکی داشتند. دشواری درک دانشآموزان و دانشجومعلمان در پیوند مفاهیم این است که مفاهیم و فرایندهای ژنتیکی به سطوح مختلف سازمان تعلق دارند و این افراد نتوانستهاند ارتباط بین سطوح را تحلیل کنند. بر اساس یافتههای پژوهش، درنظرگرفتن اصلاحاتی هم در روشهای تدریس و هم در محتوای برنامه درسی ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
ژنتیک؛ دانشآموزان؛ مهارتآموزان؛ دانشجومعلمان؛ زیستشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cellular and molecular perceptions of students, skills students and biology education student teachers of genetic phenomena: a cross-sectional study | ||
نویسندگان [English] | ||
firoozeh alavian | ||
Associate Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Genetic concepts are divided into three main levels, macroscopic, microscopic, and sub-microscopic. In order to study the understanding of the students of the twelfth year of the experimental field, biology graduate skills students, and biology student teachers semester 7 in the connection between the ideas and concepts of these three levels, Various questions were asked by the audience who wanted to use molecular concepts and processes to bridge the gap between these levels in understanding genetics. The results of this cross-sectional study showed that students and some student teachers can’t understand the microscopic and sub-microscopic levels of genetics. Skills students had a better cellular and molecular understanding of genetic events than the other two groups. The difficulty for students in understanding the connection of concepts is that the concepts and genetic processes belong to different levels of the organization and these people have not been able to analyze the relationship between the levels. Based on our findings, it is necessary to consider improvements in both teaching methods and curriculum content. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Genetics, Students, Skills students, Student teachers, Biology | ||
مراجع | ||
Bahar, M., Johnstone, A. H., & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students' cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3): 134-141
Banet, E., & Ayuso, E. (2000). Teaching genetics at secondary school: A strategy for teaching about the location of inheritance information. Science Education, 84(3): 313-351
Cetina, K. K., & Cicourel, A. V. (2014). Advances in Social Theory and Methodology (RLE Social Theory): Toward an Integration of Micro-and Macro-Sociologies: Routledge.
Deadman, J. A., & Kelly, P. J. (1978). What do secondary school boys understand about evolution and heredity before they are taught the topics? Journal of Biological Education, 12(1): 7-15
Engel Clough, E., & Wood-Robinson, C. (1985). How secondary students interpret instances of biological adaptation. Journal of Biological Education, 19(2): 125-130
Halldén, O. (1988). The evolution of the species: pupil perspectives and school perspectives. International Journal of Science Education, 10(5): 541-552
Haskel-Ittah, M., & Yarden, A. (2018). Students’ conception of genetic phenomena and its effect on their ability to understand the underlying mechanism. CBE—Life Sciences Education, 17(3), ar36.
Kapteijn, M. (1990). The functions of organizational levels in biology for describing and planning biology education. Relating macroscopic phenomena to microscopic particles, 139-150.
Kelly, P., & Monger, G. (1974). An Evaluation of the Nuffield O-Level Biology Course Materials and Their Use. Part I. School Science Review, 55(192): 470-482
Longden, B. (1982). Genetics—are there inherent learning difficulties? Journal of Biological Education, 16(2): 135-140
Paavola, S., & Hakkarainen, K. (2005). The knowledge creation metaphor–An emergent epistemological approach to learning. Science & Education, 14(6): 535-557
Preetha, V. (2021). Data Analysis on Student's Performance-based on Health status using Genetic Algorithm and Clustering algorithms. Paper presented at the 2021 5th International Conference on Computing Methodologies and Communication (ICCMC).
Sabatello, M. (2018). A genomically informed education system? Challenges for behavioral genetics. Journal of Law, Medicine & Ethics, 46(1): 130-144
Shayer, M. (1974). Conceptual Demands in the Nuffield O-Level Biology Course. School Science Review, 56(195): 381-388 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |