تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,910 |
نقش داستان سرایی در یادگیری و علاقه مندی به محتوای درس هویت اجتماعی (مطالعه ای مبتنی بر روش اقدام پژوهی) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1401، صفحه 21-40 اصل مقاله (628.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید دستیار* 1؛ زهرا مومن فر2 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. دبیر علوم اجتماعی. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ورشو لهستان | ||
تاریخ دریافت: 14 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 06 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 28 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
داستانسرایی موجب از بین رفتن موانع خلاقیت میگردد و قدرت حل مساله را برای دانشآموزان فراهم میکند. هدف اصلی پژوهش آن بود که با بکارگیری یکی از روشهای یادگیری فعال، یعنی داستانسرایی، یادگیری و علاقهمندی به مطالب درس هویت اجتماعی دانشآموزان را بهبود ببخشد. بنابراین، پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که، آیا میتوان با استفاده از داستانسرایی، یادگیری و علاقهمندی دانشآموزان به محتوای درس هویت اجتماعی را بهبود بخشید؟. روش این تحقیق از نوع اقدامپژوهی (پژوهش در عمل) است. نمونه پژوهش متشکل از 26 دانشآموز تجربی و 28 دانشآموز ریاضی – فیزیک مدرسه علی ابن ابیطالب (ع) شهر فردیس (پایه دوازدهم) و 70 معلم پایه دوازدهم استان البرز بود (گروه انسانی)، که به صورت تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از دو دسته شواهد استفاده شد. دسته اول شواهد شامل آزمون سنتی (تستی – تشریحی) از دانشآموزان و نظرسنجی از معلمان بود. و دسته دوم شواهد شامل داستانسرایی (از جمله ابزارهایی که یادگیری فعال را تقویت میکند) بود. نتایج شواهد اول حاکی از عملکرد ضعیف دانشآموزان (با میانگین نمره 12) و همچنین علاقهمندی پایین آنها در درس مربوطه بود. اما نتایج شواهد دوم نشان داد که استفاده از روش داستانسرایی منجر به بهبود میزان یادگیری (با میانگین نمره 16) و افزایش علاقمندی دانشآموزان در درس مربوطه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اقدام پژوهی؛ داستان سرایی؛ یادگیری فعال؛ دانش آموزان؛ هویت اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of storytelling on learning and interest in the content of social identity lesson (A study based on action research method) | ||
نویسندگان [English] | ||
vahid dastyar1؛ Zahra Momenfar2 | ||
1Ph.D. Candidate of Sociology, Mazandaran University, Babolsar, Iran. High school teacher. | ||
2Ph.D. Candidate of Management, Ferdowsi University of Mashhad and University of Warsaw. | ||
چکیده [English] | ||
Storytelling removes barriers to creativity and provides problem-solving power for students. The main purpose of the study was to improve students' social identity by using one of the active learning methods, namely storytelling, and learning. Therefore, the research seeks to answer the question of whether is it possible to improve students' learning and interest in the content of the social identity course by using storytelling? The method of this research is action research (research in practice). The research sample consisted of 26 experimental students and 28 mathematics-physics students of Ali ibn AbiTaleb (AS) school in Ferdis (twelfth grade) and 70 twelfth grade teachers of Alborz province (human group), who were randomly selected. In this study, two categories of evidence were used to collect information. The first category of evidence included the traditional test (test-descriptive) of students and a survey of teachers. And the second category of evidence included storytelling (including tools that enhance active learning). The results of the first evidence indicated the poor performance of students (with an average score of 12) as well as their low interest in the subject. But the results of the second evidence showed that the use of the storytelling method leads to improved learning (with an average score of 16) and increased students' interest in the relevant lesson. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Action Research, Storytelling, Active learning, Students, Social Identity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |