تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,732 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,577 |
تحلیل محتوای انواع سرمایهها در کتاب جامعهشناسی پایه یازدهم علوم انسانی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1401، صفحه 111-127 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد سلیمان نژاد* 1؛ فروزان رستمی2؛ کاظمیه جهشی2؛ احسان سلیمان نژاد2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان البرز | ||
2دبیر علوم اجتماعی دهلران | ||
تاریخ دریافت: 15 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 02 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 06 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان توجه به انواع سرمایههای اجتماعی، فرهنگی، انسانی و اقتصادی در کتاب جامعهشناسی پایه یازدهم علوم انسانی و با بکارگیری روش تحلیل محتوا، انجام شده است. جامعه پژوهش، تمامی فصول کتاب جامعهشناسی (2) رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم در سال تحصیلی 1401-1400 بوده و هر یک از جملات و تصاویر کتاب به عنوان یک واحد مفهومی مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست تحلیل محتوای کتاب جامعهشناسی (2) و محقق ساخته میباشد که روایی صوری و محتوایی آن توسط افراد متخصص تأیید گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی استفاده گردید. تحلیل یافتهها نشان داد که حدود 48 درصد مطالب کتاب، مربوط به مفهوم سرمایه و انواع آن بوده است. همچنین نتایج نهایی حاکی از این بوده که در بین ابعاد چهارگانه سرمایه در کتاب جامعهشناسی پایه یازدهم بیشترین توجه به ترتیب مربوط به سرمایه فرهنگی با 47/2 درصد، سرمایه اجتماعی با 26/6 درصد، سرمایه اقتصادی با 14/6 درصد و در نهایت سرمایه انسانی با 11/6 درصد بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ سرمایه اجتماعی؛ سرمایه فرهنگی؛ سرمایه اقتصادی؛ سرمایه انسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A content analysis of capitals in sociology books: the eleventh grade of humanities | ||
نویسندگان [English] | ||
, mohamad solimannejad1؛ foroozan rostami2؛ Kazmiah jaheshi2؛ ehsan solimannejad2 | ||
1Teacher of Alborz Farhangian University | ||
2Teacher of social sciences,, Dehloran | ||
چکیده [English] | ||
The recent research was conducted with the aim of achieving the level of attention to the types of social, cultural, human and economic capitals in the eleventh grade sociology book of humanities and conducted by using the content analysis method. The population for research was all the chapters of the sociology book (2) of the literature and humanities major of the second secondary school in the academic year of 1400-1401, and each of the sentences and pictures of the book was analyzed as a conceptual unit. The instrument for data collection is the content analysis checklist of the sociology book (2) created by the researcher, whose formal and content validity has been confirmed by experts. Descriptive statistics were also used to analyze the data. The analysis of the findings showed that about 48% of the contents of the book were related to the concept of capital and its types. Also, the final results indicate that among the four dimensions of capital in the 11th grade sociology book, the most attention is paid to cultural capital with 47.2%, social capital with 26.6%, economic capital with14.6% and finally Human capital was11.6 percent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
content analysis, social capital, cultural capital, economic capital, human capital | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 271 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |