تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,161 |
واکاوی روشهای تدریس ریاضی در دوره ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 15-30 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید حشمت الله مرتضوی زاده* 1؛ زهرا روزپیکر2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2آموزگار ابتدایی شهرستان دهدشت | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
ر یاضیات و کاربردهای آن بخشی از زندگی روزانه و در جهت حل مشکلات زندگی در حوزه های مختلف به شمار میآید که دارای کاربردهای وسیع در فعالیتهای متفاوت انسانی است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی روشهای تدریس ریاضی در دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع اسنادی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه منابعی است که در زمینه تدریس ریاضی وجود دارد و از نمونه گیری در دسترس استفاده شده است؛ بدین صورت منابعی در دسترس به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای با استفاده از فیش برداری بوده که سعی شده است اطلاعات مورد نیاز فیش برداری شود و مورد تحلیل قرار گیرند. اطلاعات به دست آمده در اختیار چند نفر از معلمان با تجربه و همچنین اساتید حوزه روانشناسی و آموزش ریاضی قرار گرفت و روایی داده ها تایید شد. یافته های پژوهش بیانگر آن است که: برای بهبود کیفیت فرایندهای یاددهی- یادگیری درس ریاضی میتوان از روشهای مختلف تدریس از جمله؛ ساخت گرایی، تدریس معکوس، حل مساله، مدل سازی، داربست سازی ، قصه گویی، نمایشی و روش بازی استفاده نمود و فرایند تدریس ریاضی را بهیود بخشید. پیشنهاد میشود در هر شهرستان و منطقه کارگاههای آموزشی در رابطه روش های نوین تدریس مختص ریاضی برگزار گردد و در این کارگاهها معلمان ابتدایی به صورت گروهی و با همفکر و مشورت با یکدیگر چگونگی استفاده از هر روش را در آموزش ریاضی بررسی و یک نمونه تدریس اجرا کنند تا با چگونگی اجرای این روش های آشنا شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ریاضی؛ روشهای تدریس ریاضی؛ دوره ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 649 |