تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,282,841 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,674,388 |
بررسی بدفهمی های ریاضی دانش آموزان پایه دهم درمبحث مجموعه ها | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 61-87 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی پارسی نیا* 1؛ سید مهدی هاشمی2؛ فاطمه کرامت3؛ انیس خدارحم پور4 | ||
1موسسه تحقیقات آموزشی، اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان، خوزستان، اهواز، ایران | ||
2دبیر ریاضی رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان شهرستان ابادان | ||
3دبیر ریاضی رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان شهرستان آبادان | ||
4دبیر ریاضی رسمی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان | ||
تاریخ دریافت: 14 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 04 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 12 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به شناسایی بدفهمیهای ریاضی دانشآموزان در مباحث مربوط به فصل اول ریاضی پایه دهم میپردازیم. جامعه آماری این پژوهش از بین دانشآموزان دختر پایه دهم شهرستان دزفول ( واقع در استان خوزستان) در سالهای تحصیلی 97-98 و 98-99 انتخاب شدهاند. پرسشنامهای که برای این پژوهش در نظر گرفته شده است مشتمل بر 19 سوال است که اعتبار و پایایی آن از طریق آزمون آلفاکرونباخ سنجیده شده است. پژوهش حاضر شامل دو مرحله شناسایی بدفهمیها و رفع آنها است. ابتدا پرسشنامه به 286 نفر از دانشآموزان جامعه آماری داده و با استفاده از نتایج آن، بدفهمیهای دانشآموزان استخراج شد. سپس صد نفر از دانشآموزان دختر رشته تجربی پایه دهم شهرستان به دو گروه همسنگ و هماندازه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. در گروه آزمایش، مبحث مجموعهها با گوشزد کردن بدفهمیها و بر اساس نظریه تنوع ارائه شد و نیز در گروه کنترل، آموزش بدون گوشزد کردن بدفهمیها انجام شد. پس از آن هر دو گروه با آزمون محققساخته با ضریب پایایی آلفاکرونباخ 0.714 مورد امتحان قرار گرفته و نمره بدفهمی دو گروه از طریق آزمون تی با یکدیگر مقایسه شد. در پایان با توجه به اینکه آزمون تی مستقل ما کمتر از 0/05 شد، تاثیرگذاری روش تنوع نتیجه گرفته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بدفهمی؛ تصور مفهومی؛ نظریه تنوع؛ ریاضی پایه دهم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |