تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,667,961 |
بررسی تاثیر برنامه درسی تلفیقی (محتوا محور و مهارت محور) بر میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه شهرستان پیرانشهر | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 31، آذر 1401، صفحه 52-64 اصل مقاله (369.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
افسانه احمدی علی آبادی1؛ محسن ایزان* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه، ایران. | ||
2دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 09 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 21 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر برنامهدرسی تلفیقی بر میزان عزتنفس و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه شهرستان پیرانشهر انجامگرفت. روشپژوهش، شبهتجربی و از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروهآزمایش و دو گروهکنترل بود. جامعهآماری تحقیق کلیه دانشآموزان پایهششم کلاسهای چندپایه شهرستان پیرانشهر بودند. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از دو گروه مدارس -چندپایه بخش لاجان و مرکزی، دو دبستان بهصورت تصادفی گزینش و نهایتاً از هر دبستان، کلاس دورهدوم که پایه ششم درآن قرارداشت انتخابگردید. لذا نمونههای تحقیق شامل چهار کلاس(60نفر) یعنی دوکلاس گروهآزمایشی(30نفر) و دو کلاس گروهکنترل(30نفر) میباشند. از پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI) برای سنجش میزان عزتنفس دانشآموزان استفاده شد. پرسشنامه ابتدا برروی 30 نفر بهشیوه آزمایشی اجرا میشود و پس از حذف تعدادی از سوالات ضریبآلفای کرانباخ پرسشنامه برابر با 91% بدستآمد. برای سنجش پیشرفت-تحصیلی نیز از آزمونی معلمساخته درسریاضی با 15 سؤال که برای پایه ششم ابتدایی طراحی شد، استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، علاوه بر روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) از روش آمار استنباطی (ANCOVA) نیز استفاده شد. نتایج نشانداد که میزان عزتنفس و پیشرفتتحصیلی درس ریاضی دانشآموزانی که با اجرای برنامهدرسی تلفیقی آموزش دیدهبودند بیشتر از دانشآموزان کلاسی بود که با رویکردهای معمول موضوع محور، مجزا و تک بعدی آموزش دیده بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهدرسی تلفیقی؛ عزت نفس؛ پیشرفتتحصیلی درس ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of integrated curriculum (content-based and skill-based) on self-esteem and academic achievement of students in multi-grade classes in Piranshahr | ||
نویسندگان [English] | ||
Afsaneh Ahmadialiabadi1؛ Mohsen Izan2 | ||
1Master's degree in Educational Management, Payam Noor University, Urmia Center, Iran. | ||
2PhD in Educational Management, University of Kurdistan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the integrated curriculum effect on students self-esteem and academic achievement in multi-grade classes in Piranshahr.Method of this study was quasi-experimental and with pretest-posttest with two control groups and two experimental groups.The study statistical population was all students in the sixth grade of multi-grade classes in Piranshahr.Using multi-stage cluster sampling, two primary schools were randomly selected from two groups of multi-grade schools in Lajan and Markazi, and finally, from each primary school, the second grade class in which the sixth grade was located was selected. It was elementary and the sixth grade was selected.Therefore, the research samples include four classes (60people), ie two classes of experimental group (30people), and two classes of control group (30people).The Cooper-Smith Self-Esteem Questionnaire (SEI) was used to assess students' self-esteem.The questionnaire is first administered to 30 people experimentally and after removing some of questions, the Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire was 91%.To measure academic achievement, a teacher-made math test with 15 questions was used, which was designed for the sixth grade of elementary school. In order to analyze the data, in addition to descriptive statistics methods (mean and standard deviation), inferential statistics method (ANCOVA) was used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
integrated curriculum, self-esteem, academic achievement of mathematics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 301 |