تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,718 |
اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر سبک های مقابله با استرس، خودانتقادی و تنظیم هیجان معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در زمان همه گیری کرونا | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1401، شماره 16، شهریور 1401، صفحه 159-182 اصل مقاله (11.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیده پاک مهر* 1؛ مرضیه کاظمی2 | ||
1دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع). مشهد. ایران | ||
2دانشگاه آزاد بافق، بافق ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 09 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر سبک های مقابله با استرس، خودانتقادی و تنظیم هیجان معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در زمان همه گیری کرونا بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، جز تحقیقات تجربی با طرح تک آزمودنی بود.جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان کودکان با نیازهای ویژه شهرستان بافق در سال 1400 سال به تعداد 14 نفر تشکیل داد که از بین آنها به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 4 نفر انتخاب شد که در دو گروه آزمایش (2 نفر) و کنترل (2 نفر) قرار گرفتند، افراد گروه آزمایش به صورت مجازی (با استفاده از برنامه وات ساپ) 8 جلسه 90 دقیقهای درمان متمرکز بر شفقت را دریافت کردند. همه این چهار نفر در زمان خط پایه، جلسه سوم، ششم و هشتم (جلسه آخر مداخله)پرسشنامه سبکهای مقابله با موقعیتهای استرسزا اندلر و پارکر (1991)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان گروس و جان(2003) و پرسشنامه خودانتقادی گیلبرت و همکاران(2004) را تکمیل کردند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از شاخص درصد بهبودی و بازبینی گرافیکی شکلها انجام شد. نتایج نشان داد که آزمودنیهای گروه آزمایش از مرحله خط پایه تا آخر درمان درصد بهبود بالای 50 و افزایش نمره معنی داری در سبک مساله مدار و ارزیابی مجدد شناختی تجربه کردند. همچنین افراد گروه آزمایش درصد بهبود بالای 50 و کاهش نمره معنی داری در سبک هیجان مدار، سبک اجتنابی، خود انتقادی و فرونشناسی تجربه کردند. در حالی که آزمودنیهای گروه کنترل طی این مدت افزایش یا کاهش نمره قابل ملاحظطه ای نداشتند | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه؛ درمان متمرکز بر شفقت؛ سبکهای مقابله با استرس؛ خودانتقادی؛ تنظیم هیجان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of compassion-focused therapy on stress coping styles, self-criticism and emotion regulation of teachers of students with special needs during the Corona epidemic | ||
نویسندگان [English] | ||
hamideh pakmehr1؛ Marziyeh Kazemi2 | ||
1Curriculum studies (Ph.D), Department of Educational Science, Imam Reza International University, Mashhad, Iran | ||
2Bafgh Azad University, Bafgh Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of compassion-focused therapy on stress coping styles, self-criticism and emotion regulation of teachers of students with special needs during the Corona epidemic. The current research was experimental research with a single-subject design in terms of its practical purpose and method. The statistical population of the present study was made up of all the teachers of children with special needs in Bafaq city in the year 1400 in the number of 14 people, out of which 4 people were selected by available sampling method, who were divided into two experimental groups (2 people) and control ( 2 people), the people of the experimental group received 8 sessions of 90-minute compassion-focused therapy virtually (using WhatsApp). All of these individuals, during baseline, sessions 3, 6, and 8 (final session of the intervention), completed Coping Inventory for Stressful Situation of Andler and Parker (1991) Gross and John Emotion Strategies Questionnaire (2003), and self-critical questionnaire of Gilbert et al. (2004). Data analysis was done using percentage recovery index and graphical review of figures. The results showed that the subjects of the experimental group experienced an improvement of over 50% and a significant increase in the problem-oriented style and cognitive re-evaluation from the baseline stage to the end of the treatment. Also, the people of the experimental group experienced an improvement percentage of over 50 and a significant decrease in the emotion-oriented style, avoidance style, self-criticism and neuroscience. While the subjects of the control group did not have a significant increase or decrease in score during this period. Based on the results of the current research, it can be seen that the treatment focused on compassion is effective on the styles of coping with stress, self-criticism and emotion regulation of teachers of students with special needs during the corona epidemic and should be considered by counselors and psychologists in rehabilitation programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Corona, teachers of students with special needs, therapy focused on compassion, stress coping styles, self-criticism, emotion regulation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,048 |