تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,367 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,938 |
بررسی تطبیقی جایگاه کودک در دو رویکرد آموزشی «تربیت شـهروند آینده» و «تربیت شـهروند کنشگر»: دوراهی آموزش شهروندی در دورهکودکی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 31، آذر 1401، صفحه 65-77 اصل مقاله (444.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا هوشیار* 1؛ بابک شمشیری2؛ امین ایزدپناه3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه شیراز، ایران | ||
2دانشیار دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه شیراز، ایران. | ||
3استادیار دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه شیراز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 26 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
در تربیت کودکان عموما دیدگاهی آیندهنگر غالب است که دورانکودکی را مقدمهای برای دستیابی به بزرگسالی ایدهآل میداند. این دیدگاه در آموزششهروندی، کودک را به مثابه شـهروندی برای آینده و دورانکودکی را بهسان مرحلهای برای تبدیلشدنِ کودکان به شـهروندانی میبیند که تنها در دوره بزرگسالی میتوانند وارد جامعه شده و فعالانه به کنش بپردازند. به نظر میرسد برای آموزششهروندی، با توجه به نظام حاکم بر تعلیموتربیت هر جامعه، دو رویکرد کلی قابل تصور است؛ رویکرد محافظهکارانه و رویکرد فعال یا پیشرفتگرا. در این پژوهش با بهرهگیری از تحلیل تأملی کوشیدهایم جایگاه کودک را در هریک از این دو رویکردها بررسیکرده و نیز اهداف این دو رویکرد را تحلیل کنیم. در آنچه بدست آمد، دو جایگاه برای کودک مطرح است؛ یکی جایگاه منفعل که با تمرکز اهداف بر آینده، کودک را شهروندی برای بزرگسالی (شهروند آینده) تربیتمیکند و دوم جایگاه فعال که اهدافش متمرکز بر توانمند ساختن کودک برای حضور و کنش فعال در جامعه است. با توجه به یافتههای این بررسی تطبیقی، در ادامهی پژوهش، رویکردی زیستجهانی به شهروندی کودک بررسی شد که با نگاهی به مشارکت و شایستگی اجتماعی، امکان شهروندی واقعی کودک به مثابه کنشگر اجتماعی را در نظر گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شهروندی؛ شهروند آینده؛ شهروند کنشگر؛ زیستجهان کودکی؛ کودک به مثابه کنشگر اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The dilemma of Children’s citizenship education: locating the child in the two approaches of "educating the future citizen" and "educating the active citizen" | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Hooshyar1؛ Babak Shamshiri2؛ Amin Izadpanah3 | ||
1Master's student in Philosophy of Education, Shiraz University, Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Iran. | ||
3Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Generally, there exists a latent futuristic approach in almost every education which assumes childhood as a station to achieving a so-called ideal adulthood. The dominance of this view in citizenship education, which distinguishes the child as a future citizen, entering the society and acting actively only happens in adulthood. However, two major approaches in citizenship education can be identified in educational systems; the conservative approach and the progressive approach. In this study, we have tried to investigate the position of the child in these approaches through a reflective analysis. We have also embarked on identifying and analyzing each of these approaches’ goals in citizenship education. findings show that in the conservative approach, focuses on educating future citizens and the child has a passive position since children are educated for adulthood. The progressive approach, maintains an active position for the child, focuses on empowering the child to be an active member of society while being a child. This study concludes with a proposition of a life-world approach to children’s citizenship education which takes into account the goals of the active/progressive approach, considering the realities of the community in which the child lives, and the child is accepted as a social actor. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
citizenship Education, Future Citizen, Active Citizen, Childhood Life-world, child as social actor | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 197 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |