تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,896 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,058 |
بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت مجازی و حضوری معلمان بر اساس الگوی کرک پاتریک | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 24، شهریور 1401، صفحه 31-45 اصل مقاله (653.28 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی پور* 1؛ سیدعلیرضا قاسمی2 | ||
1دانشجوی دکتری، رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 24 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 07 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت مجازی و حضوری بر اساس الگوی کرک پاتریک انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی و از نوع علی– پس از وقوع است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران متوسطه شهر بیرجند به تعداد 601 نفر بود که با استناد به جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، نمونهای به حجم ۲۲۵ نفر از جامعه انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. روایی سازه با تحلیل عاملی و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز بر اساس نظر متخصصان مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استناد به ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه آموزش مجازی 983/0 و آموزش حضوری 979/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و روشهای آماری توصیفی و استنباطی آزمونهای جفتی – ویلکاکسون- t مستقل- تحلیل واریانس یک راهه ANOVA استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین نحوههای آموزش در سطوح واکنش، یادگیری، رفتاری و نتایج سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بهطوریکه میانگینهای بهدستآمده نشان میدهد که آموزش حضوری میتواند تأثیر بهسزایی نسبت به آموزش مجازی در این چهار سطح داشته باشد و در بهبود عملکرد شغلی، یادگیری، رفتار و نتایج سازمانی موثر واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ ضمن خدمت مجازی؛ ضمن خدمت حضوری؛ کرک پاتریک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating and Comparing the Effectiveness of Virtual and Face-to-Face In-Service Training on Teachers Based on the Kirkpatrick Model | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad alipour1؛ Seyed Alireza Ghasemi2 | ||
1PhD candidate, curriculum development, University of Birjand, Birjand Iran | ||
2BA student, primary education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The current research was conducted with the aim of investigating and comparing the effectiveness of virtual and face-to-face in-service training based on the Kirkpatrick model. in terms of purpose, this study an applied research and in terms of the method, it is descriptive. The statistical population included all secondary school teachers of Birjand city (N = 601) from among whom, based the table of Krejcie and Morgan and using the random sampling method, a sample of 225 people was selected and studied. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The construct validity was confirmed by factor analysis and the face and content validity of the questionnaire was confirmed based on experts’ opinion. The reliability of the questionnaire was also estimated by referring to the Cronbach's alpha coefficient which was 0.983 for the virtual education questionnaire and 0.979 for the face-to-face education. SPSS software and descriptive and inferential statistical methods of paired T-tests - Wilcoxon - independent T-test, and one-way ANOVA were used for data analysis. The findings of the research show that there is a significant difference between the methods of training in the levels of reaction, learning, behavior and organizational results. It was found out that there was a significant difference between the face-to-face training and the virtual training in these four levels and be effective in improving job performance, learning, behavior and organizational results. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effectiveness, virtual in-service, in-person in-service, Kirkpatrick | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 332 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |