تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,966 |
آزمایشگاه علوم تجربی در مدارس دوره های اول و دوم متوسطه (شناسایی چالشهای موجود و ارائه راهکارها) | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3، خرداد 1401، صفحه 1-12 اصل مقاله (312.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نورمحمد براهوئی مقدم* | ||
عضو هیات علمی گروه علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 17 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 25 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی چالشهای موجود در استفاده مطلوب از آزمایشگاه مدارس و ارائه راهکارهای مؤثر برای انجام فعالیت های آزمایشگاهی در دروس علوم تجربی است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و متنکاوی می-باشد. در این پژوهش ادبیات و سوابق موضوع تحقیق با مراجعه به مقالات علمی- پژوهشی و سایر مقالات منتشره مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. بیشتر معلمان به اهمیت استفاده از فعالیتهای آزمایشگاهی در آموزش اثر بخش دروس علوم تجربی و فیزیک، شیمی و زیست شناسی واقفند و معتقدند که باید در آموزش علوم از فعالیت های آزمایشگاهی مناسب استفاده شود. اما در بیشتر مواقع این امر محقق نمی شود. نتایج حاکی از این است که در برخی مناطق، مدارس فاقد امکانات آزمایشگاهی میباشد و در بسیاری از مدارس موانع متعددی وجود دارد که باعث میشود تا معلمان نتوانند به راحتی از فعالیتهای آزمایشگاهی در آموزش علوم استفاده نمایند. در این پژوهش ابتدا به برخی ار مهمترین موانع و چالشهای موجود که سبب کم توجهی به آزمایشگاه و انجام فعالیتهای عملی در مدارس میشود، پرداخته شده و سپس راهکارهای مناسب ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمایشگاه علوم تجربی؛ چالشها؛ راهکارها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Experimental Science Laboratory in Junior and Secondary Schools (Identifying Existing Challenges and Providing Solutions) | ||
نویسندگان [English] | ||
Nour Mohammad Barahoei | ||
Member of the academic staff of the Department of Experimental Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify the challenges in the optimal use of school laboratories and provide effective solutions for laboratory activities in experimental science courses. The research method is descriptive-analytical and the data collection tool is library and textual research. In this research, the literature and records of the research subject were studied by referring to scientific-research articles and other published articles. Most teachers are aware of the importance of using laboratory activities in teaching effective experimental sciences and physics, chemistry and biology, and believe that appropriate laboratory activities should be used in science education. But most of the time this does not happen. The results indicate that in some areas, schools do not have laboratory facilities, and in many schools there are several barriers that make it difficult for teachers to use laboratory activities in science education. In this research, first, some of the most important obstacles and challenges that cause little attention to the laboratory and practical activities in schools are addressed, and then appropriate solutions are presented. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 426 |