| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,668 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,146 |
آموزش پژوهی کیفی اسناد تاریخی با تاکید بر نگاره تاریخی بیستون بر اساس الگوی چالز جنسن | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 3، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 1-17 اصل مقاله (717.24 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| پژوهشهای کیفی اسناد تاریخی همواره از اهمیت بسزایی به لحاظ اعتبار سنجی برخوردار هستند. در بین اسناد تاریخی «آثار هنری- باستان شناسی» نقش مهمی در بین انواع اسناد تاریخی دارند و مطالعۀ دقیق آنها از جایگاه ذی قیمت و ارزشمندی برخوردار هستند. برای رسیدن به این مهم، انتخاب روش پژوهش درست، بسیار حایز اهمیت است. از طرفی در پژوهشهایی که تحلیل و ارزیابی ساختار «فرم و محتوای» آثار هنری باستان شناسی مقصودنظر پژوهشگر است، انتخاب روش پژوهش خاص خود را میطلبد. لذا انتخاب روشی کارآمد و در عین حال ساختارمند اهمیت دارد. همواره یکی از دغدغههای دانشجویان رشتههای تاریخ و تاریخ هنر، به هنگام مطالعۀ آثار هنری، انتخاب یک روش پژوهش دقیق و کارآمد است. تا بتوان با جمع آوری دادهها و سپس ترکیب و تحلیل اطلاعات به نتیجه گیری دقیقتر نائل گردند. با مطالعۀ اکثر کتابهای مرجع تاریخ هنر و تحلیل آثار هنری به ساختارمند بودن شان پی میبریم. مطالعۀ کتاب «تجزیه تحلیل آثار هنرهای تجسمی» اثر «چالز جنسن» الگویی ساده و در عین حال علمی ارائه نموده است. در این پژوهش با بهره گیری از الگوی پیشنهادی وی یکی از معتبرترین سنگ نگاره های دورۀ هخامنشی « نگارۀ بیستون» مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش از شیوه تحلیلی–توصیفی استفاده شده است .و برای جمع آوری دادههای پژوهش از روش کتابخانهای و هم چنین درتحلیل نگاره از تجربیات علمی خود پژوهشگر استفاده شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نگاره؛ هخامنشی؛ بیستون؛ هنر؛ تاریخ | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217 |
||