تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,623 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,096 |
آموزش پژوهی کیفی اسناد تاریخی با تاکید بر نگاره تاریخی بیستون بر اساس الگوی چالز جنسن | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 3، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 1-17 اصل مقاله (717.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 18 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 18 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهشهای کیفی اسناد تاریخی همواره از اهمیت بسزایی به لحاظ اعتبار سنجی برخوردار هستند. در بین اسناد تاریخی «آثار هنری- باستان شناسی» نقش مهمی در بین انواع اسناد تاریخی دارند و مطالعۀ دقیق آنها از جایگاه ذی قیمت و ارزشمندی برخوردار هستند. برای رسیدن به این مهم، انتخاب روش پژوهش درست، بسیار حایز اهمیت است. از طرفی در پژوهشهایی که تحلیل و ارزیابی ساختار «فرم و محتوای» آثار هنری باستان شناسی مقصودنظر پژوهشگر است، انتخاب روش پژوهش خاص خود را میطلبد. لذا انتخاب روشی کارآمد و در عین حال ساختارمند اهمیت دارد. همواره یکی از دغدغههای دانشجویان رشتههای تاریخ و تاریخ هنر، به هنگام مطالعۀ آثار هنری، انتخاب یک روش پژوهش دقیق و کارآمد است. تا بتوان با جمع آوری دادهها و سپس ترکیب و تحلیل اطلاعات به نتیجه گیری دقیقتر نائل گردند. با مطالعۀ اکثر کتابهای مرجع تاریخ هنر و تحلیل آثار هنری به ساختارمند بودن شان پی میبریم. مطالعۀ کتاب «تجزیه تحلیل آثار هنرهای تجسمی» اثر «چالز جنسن» الگویی ساده و در عین حال علمی ارائه نموده است. در این پژوهش با بهره گیری از الگوی پیشنهادی وی یکی از معتبرترین سنگ نگاره های دورۀ هخامنشی « نگارۀ بیستون» مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش از شیوه تحلیلی–توصیفی استفاده شده است .و برای جمع آوری دادههای پژوهش از روش کتابخانهای و هم چنین درتحلیل نگاره از تجربیات علمی خود پژوهشگر استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نگاره؛ هخامنشی؛ بیستون؛ هنر؛ تاریخ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |