تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,231 |
بررسی رابطه رهبری اخلاقمدارانه مدیران با اشتیاق شغلی معلمان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 24، شهریور 1401، صفحه 71-79 اصل مقاله (506.61 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سجاد الیکی* 1؛ سیما الیکی2 | ||
1کارشناس تربیت بدنی و مدیریت ورزشی، دبیر ورزش آموزش وپرورش ناحیه 5، اصفهان، ایران | ||
2کارشناس علوم تربیتی و مدیریت آموزشی، دبیر ناحیه 2، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 01 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 21 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری اخلاقمدارانه مدیران با اشتیاق شغلی معلمان، صورت گرفت. در این تحقیق، از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری شامل معلمان مرد مقطع ابتدایی ناحیه 5 شهر اصفهان به تعداد 110 نفر بود که با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان، 86 نفر به عنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه رهبری اخلاقمدارنه (کالشوون و همکاران، ۲۰۱۱) با ضریب آلفای ۹۱/۰ و پرسشنامه اشتیاق شغلی با ابعاد غرقشدن، شور و شوق و وقفشدن در کار (شافلی و همکاران، ۲۰۰۲) با ضریب آلفای ۸۵/استفاده شد. با نظر متخصصان و اساتید دانشگاه، روایی و اعتبار محتوای پرسشنامه، مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش همبستگی پیرسون با استفاده از نرمافزار spss19 انجام شد. طبق نتایج بهدست آمده، بین رهبری اخلاقمدارانه مدیران و اشتیاق شغلی معلمان، رابطه وجود دارد (05/0P<)؛ همچنین بین وقفشدن و شور و شوق در کار با رهبری اخلاقمدارانه رابطه وجود دارد (05/0P<)؛ همچنین مشخص شد، بین رهبری اخلاقمدارانه مدیران و بُعد غرقشدن در کار معلمان رابطهای وجود ندارد (05/0<p). به صورت کلی در سازمانهای آموزشی، رهبری اخلاقمدارانه مدیران میتواند اشتیاق شغلی معلمان را بالا ببرد. براین اساس، سبک رهبری اخلاقمدارانه، از عوامل تأثیرگذار در میزان اشتیاق شغلی شناخته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری اخلاقمدارانه؛ مدیران؛ اشتیاق شغلی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Managers' Ethical Leadership on Teachers' Job Enthusiasm | ||
نویسندگان [English] | ||
sajad oleiki1؛ sima oleiki2 | ||
1BA in physical education and sport management, high school teacher in district 5 of Isfahan, Iran | ||
2. BA in physical education and sport management, high school teacher in district 2 of Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between the ethical leadership of managers and the job enthusiasm of teachers. This research is correlational descriptive study. The statistical population included 110 male primary school teachers in district 5 of Isfahan city, from among whom 86 teachers were randomly selected as the sample using Morgan's sampling table. In order to collect data Ethical Leadership Questionnaires (Karlshon et al., 2011) with alpha coefficient reliability of 0.91% and Job Passion with Dimensions (immersion, enthusiasm and dedication to work) (Shafli et al., 2002) with Alpha coefficient of 0.85% were used. Content validity of the instruments was approved by experts’ reviews done by some university professors. Data analysis was also done by Pearson correlation method using SPSS software (version 19). According to the obtained results, the test of the main hypothesis showed that there is a relationship between the ethical leadership of managers and the job enthusiasm of teachers (P<0.05). Also, there is a relationship between dedication to work andteachers' job enthusiasm with ethical leadership (P<0.05). It was also found that there is no relationship between the ethical leadership of managers and the dimension of immersion in work (p<0.05). In general, in educational organizations, the ethical leadership of managers can predict the job enthusiasm of teachers. Therefore, the ethical leadership style is known as one of the influential factors in the level of job enthusiasm. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethical leadership, managers, Job Enthusiasm, teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 211 |