تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,106 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,152 |
نقشه علمی حوزه پژوهشی "آموزش چندپایه" | ||
پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 3، آذر 1401 اصل مقاله (874.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
صلاح محمدپور* | ||
دانشجوی دکتری تخصّصی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شیراز، شیراز، جمهوری اسلامی ایران مدرس دانشگاه فرهنگیان استان فارس، پردیس شهید رجایی و شهید باهنر | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 26 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 26 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر کاوشی در حوزه پژوهشی چندپایه (کلاس چندپایه، آموزش چندپایه و ...) میباشد. این مهم از طریق به کارگیری تکنیکهای ترسیم نقشه علمی صورت گرفته است. جامعه و نمونه پژوهشی تمامی مقالات نمایه شده در پایگاه استنادی وب آو ساینس میباشند که با پروتکل خاصی استخراج و ذخیره شدند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار وی-اُ-اِس ویوئر[1] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تجزیه و تحلیل مقالات این اطلاعات به دست آمد: برترین نویسندگان از نظر تعداد مقاله، ماسون (5مورد)، اسمیت (4مورد) و بورنس (4مورد) و از نظر تعداد استناد شریبرگ، بایک، خان، محمد، سجاد، یولاه و وو (هر کدام 207 استناد) میباشند؛ همچنین برترین موسسات از نظر تعداد مقاله دانشگاه لندن (7 مورد)، دانشگاه فلوریدا (5 مورد) و دانشگاه بارسلون (4 مورد) و از نظر تعداد استناد کالج اسلامی، سژونگ و سیتات (هر کدام 207 استناد) میباشند. نکته قابل تامل این که این دانشگاههای پراستناد فقط با یک مقاله رتبه اول را به دست آوردهاند. برترین کشورها از نظر تعداد مقاله، امریکا (47 مورد)، برزیل (25 مورد) و چین (15 مورد)؛ و همچنین از نظر تعداد استناد امریکا (658 استناد)، چین (290 استناد) و کره جنوبی و پاکستان (هر کدام 207 استناد) میباشند. همچنین پرتکرارترین واژگان در کل مقالات؛ (چندپایه)، (معلم) و (آموزش) میباشد. نرم افزار حاضر جداول و گرافهای بسیار متعددی را ارائه میکند که در اینجا صرفا تعدادی از آنها آورده شده است تا خوانندگان با مطالعه آنها به فهم کلی از حوزه پژوهشی چندپایه دست یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه علمی؛ کلاس چندپایه؛ آموزش چندپایه؛ وی-ا-اس ویوئر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Scientific map of "Multigrade education" research area | ||
نویسندگان [English] | ||
Salah Mohammadpour | ||
PhD student specializing in philosophy of Islamic education at Shiraz University, Shiraz, Islamic Republic of Iran Lecturer of Farhangian University of Fars province, Shahid Rajaei and Shahid Bahonar campuses | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research is to explore the multigrade research field (multi-level class, multi-level education, etc.). This has been done through the use of scientific map drawing techniques. The research community and sample are all articles indexed in the Web of Science citation database, which were extracted and stored with a special protocol. The data were analyzed by using VOS Viewer software. The following information was obtained from the analysis of the articles: the top authors in terms of the number of articles, Mason (5 cases), Smith (4 cases) and Burns (4 cases) and in terms of the number of citations, Shriberg, Baik, Khan, Mohammad, Sajjad, ulah and Wu (207 citations) are; Also, the top institutions in terms of number of articles are University of London (7 cases), University of Florida (5 cases) and University of Barcelona (4 cases) and in terms of number of citations Islamia College, Sejong and Sitat (each 207 citations). It is worth considering that these highly cited universities have won the first rank with only one article. The top countries in terms of the number of articles are America (47), Brazil (25) and China (15); Also, in terms of the number of citations, they are America (658 citations), China (290 citations), South Korea and Pakistan (207 citations). Also, the most frequent words in all articles; It is (multigrade), (teacher) and (education). The current software provides many tables and graphs, only a few of them are given here so that the readers can get a general understanding of the multigrade research field by studying them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
scientific map, multigrade class, multigrade education, VOS viewer | ||
مراجع | ||
احدیان، محمد (1384) مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
درودی، فریبرز (1387) مبانی و راهبردهای ارائه و نمایش دیداری اطلاعات. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 23 (4) ، 126-103.
زوارقی، رسول (1396) ترسیم نقشههای علمی: اصول، فنون و ابزارها. تهران: سمت.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1400) راهنمای عمل معلم کلاسهای چندپایه. تهران: افست.
محمدپور، صلاح (1393) بررسی تطبیقی آموزش چندپایه دوره ابتدایی در کشورهای جمهوری اسلامی ایران و هندوستان. پایاننامه کارشناسیارشد رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش تطبیقی، دانشکده علوم تربیتی، گروه آموزش و پرورش.
محمدپور، صلاح؛ نظریسینا، احمد؛ قریشی، سعید (1394) راهنمای تدریس در کلاسهای چندپایه. تهران: مدرسه.
یوسفی، الهام (1389) تاریخچه و مقدمهای بر مصورسازی دانش. نشریه الکترونیکی توسعه علمی ایران. بازیابی 19 تیر، 1389، از http://www.ghaaf.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=301&Itemid=27 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |