تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,344 |
شباهتها و تفاوتهای نظام تربیت معلم در ایران و فنلاند | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، آذر 1401 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آیت الله کریمی باغملک* 1؛ علی باقر طاهرنیا* 2؛ شراره سادات سرسرابی* 3؛ محمد پاک سرشت* 1؛ فروغ ماهیگیر* 1 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 12 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 14 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسة شباهتها و تفاوتهای نظام تربیت معلم ایران و فنلاند بود. به این منظور، با استفاده از روش تطبیقی، تفاوت و شباهتهای تربیت معلم دو کشور بررسی شد. اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به پرسشها از طریق وبسایت رسمی مجموعههای تخصصی، منابع کتابخانهای و مقالات معتبر در دو کشور گردآوری شد. تحقیق حاضر از نوع مطالعات تطبیقی بردی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای یا بررسی و تحلیل اسناد است. با استفاده از الگوی بردی و چارچوب پیشنهادی اعزازی و همکاران (1397) بر اساس سه محور برنامة جامع تربیت معلم، الگوهای اجتماعی و الگوهای اقتصادی، ساختار تربیت معلم دو کشور در پنج بخش، سیاستگذاری اولیه (اهداف)، محتوای برنامة درسی تربیت معلم (محتوا)، فرایند اجرایی تربیت معلم (فرایند تربیت معلم)، نظارت و ارزیابی برنامههای تربیت معلم (بازخورد) و جایگاه اجتماعی و حرفهای اساتید تربیت معلم مقایسه شد. نتایج نشان داد با وجود شباهتهای ظاهری، تفاوت اساسی بین ابعاد پنج گانه تربیت معلم ایران و فنلاند وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت معلم؛ کیفیت بخشی به تربیت معلم؛ مطالعات تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Similarities and Differences between the Teacher Education Systems of Iran and Finland | ||
نویسندگان [English] | ||
ayatalla karimibaghmalek1؛ alibagher tahwrnia2؛ sharareh sadat sarsaraby3؛ mohamad pakseresht1؛ forogh mahighir1 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Department of Arabic Language and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of English, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the similarities and differences between the teacher education system of Iran and Finland were compared and using a comparative method, the differences and similarities of teacher education between the two countries were examined. The information needed to answer the questions has been collected through the official website of specialized collections, library resources and authoritative articles in both countries. Using the model and the framework proposed by Ezazi et al. (2015) based on the three axes of the comprehensive teacher education program, social models and economic models, the structure of teacher education in the two countries in five sections, initial policy (objectives), teacher education curriculum content (content), The executive process of teacher training (teacher training process), monitoring and evaluation of teacher education programs (feedback) and the social and professional status of teacher education teachers were compared. The results showed that despite the apparent similarities, there is a fundamental difference between the five dimensions of teacher training in Iran and Finland. At the end, suggestions and solutions to improve the situation of teacher education in our country were presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative studies, Teacher Education quality, Teacher Education system | ||
مراجع | ||
اسلامی، زهرا؛ حکیم زاده، رضوان؛ صبوری، علی اکبر(1397). مطالعه تطبیقی تبیین چارچوب های سنجش کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران با کشورهای انگلیس، استرالیا، هلند، ایتالیا و هنگ کنگ. پژوهش در نظام های آموزشی. 42: 56-79.
اعزازی، مهری، نوریان، محمد، خسروی بابادی، علی، و نوروزی، داریوش (1397). سنتزپژوهی در مطالعات نظامهای تربیت معلم ایران و جهان. نظریه و عمل در برنامة درسی، 11، 104-67.
الماسی، محمد (1382). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات رشد.
برنامة درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1393). شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش.
حیدری عبدی، احمد (1374). نظام تربیت معلم در ژاپن و مقایسة آن با نظام تربیت معلم در ایران. تعلیم و تربیت. 8، 74 - 73،
دانشگاه فرهنگیان (1395). برنامة راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشمانداز 1404 تهران: دانشگاه فرهنگیان.
درکی، سیمین (1391). بررسی تحلیلی ویژگیهای کنونی نظام تربیت معلم ایران و مقایسة وجوه تفاوت و تشابه آن با دو کشور آلمان و ژاپن. تعلیم و تربیت، 14، 81-90.
سنگری، محمود، و آخیش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آمادهسازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامة آموزش عالی، 10، 49-37.
قارون، معصومه (1383). تخمین و برآورد تقاضای اجتماعی ورود به آموزش عالی. تهران: مؤسسة پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
ملایینژاد، اعظم، و ذکاوتی، علی (1387). بررسی تطبیقی نظام برنامة درسی تربیت معلم در کشورهای انگلستان، ژاپن، فرانسه، مالزی و ایران. نوآوریهای آموزشی، 26، 48-36.
مهدوی هزاوه، منصوره، ملکی، حسن، مهرمحمدی، محمود، و عباسپور، عباس (1395). بررسی تطبیقی نظام برنامة درسی مبتنی بر شایستگیها در برنامة تربیت معلم دورة ابتدایی کشورهای مالزی، هندوستان و ایران. مطالعات برنامة درسی ایران، 41، 64-23.
مهرمحمدی، محمود (1394). معلم و تربیت معلم در کره جنوبی و ایران: نقد و ارزیابی در قالب چند نکته. نخستین همایش تربیت معلم، پردیس نسیبه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 870 |