تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,125 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,075 |
تحلیل محتوای کمی کتاب دانش فنی پایه رشتهی امور زراعی شاخهی فنی حرفهای بر اساس روش ویلیام رومی در سال تحصیلی 1400- 1401 | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، شهریور 1401، صفحه 35-50 اصل مقاله (394.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدجعفر نجات* 1؛ سعید محمدزاده2 | ||
1پژوهش سرای هسته ای شهرستان شوش | ||
2استاد و عضو هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان. | ||
تاریخ دریافت: 24 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
محتوای کتاب درسی میزان فعالیت دانش آموز را مشخص می کند. از طرفی طراحی محتوای کتاب باید متناسب با توانایی های یادگیرنده باشد. تحلیل محتوای منابع درسی رشته های کشاورزی در شاخه های فنی حرفه ای علی رغم نیاز ضروری به محتوای پویا و جذاب، مغفول مانده است. از این رو هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن، تصاویر و پرسش های کتاب دانش فنی پایه، گروه کشاورزی و غذا، شاخهی فنی و حرفهای پایه دهم دورهی دوم متوسطهی سال 1401-1400، براساس الگوی فعال – غیر فعال ویلیام رومی میباشد. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از روش های مناسب آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و محاسبه ی شاخص درگیری براساس فرمول ویلیام رومی استفاده شد. براساس یافته های پژوهش، شاخص درگیری یادگیرنده در بخش های متن، تصاویر و پرسش ها به ترتیب 0.004، 0.043 و 12.5 به دست آمد. نتایج نشان دهنده ی غیرفعال بودن کتاب در هر سه مقوله متن، تصاویر و پرسشها است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوای کمی؛ کتاب دانش فنی پایه؛ گروه کشاورزی و غذا؛ شاخهی فنی و حرفهای؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Quantitative content analysis of the basic technical knowledge textbook of vocational agriculture based on the method of William Romey in the academic year of 1400-1401 | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed jafar Nejat1؛ Saeed Muhamadzadeh2 | ||
1Biology | ||
2Professor of Agricultural Sciences and Natural Resources University, Khuzestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The content of the textbook determines the level of student activity. On the other hand, the design of the content of the book should be in accordance with the learner's abilities. The analysis of the content of agricultural curriculum resources in technical and professional branches has been neglected despite the essential need for dynamic and attractive content. Therefore, the aim of the current research is to analyze the content of the text, pictures and questions of the basic technical knowledge book, agriculture and food department, technical and vocational branch of the tenth grade of the second period of secondary school in 1400, based on the active-non-active model. William Romi is an activist. The descriptive research method and the study method are of the quantitative content analysis type, and appropriate methods of descriptive statistics (frequency and frequency percentage) and conflict index calculation based on William Romi's formula were used to check the data and information. Based on the findings of the research, the learner's engagement index in the sections of text, pictures and questions was 0.004, 0.043 and 12.5, respectively. The results show that the book is inactive in all three categories of text, images and questions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quantitative content analysis, basic technical knowledge textbook, Agricultural disciplines, William Romey | ||
مراجع | ||
براهوئی مقدم، نورمحمد (1398). تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه یازدهم تجربی از منظر فعال یا غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی. فصلنامه پژوهش در آموزش زیستشناسی، 1(3): 72 – 53.
تازیکی، طیبه؛ مرادی، آسیه؛ قاسمزاده، سوگند (1399). تحلیل محتوای کتابهای درسی فارسی دوره دوم ابتدایی دانشآموزان کمتوان ذهنی بر اساس الگوی ویلیام رومی. فصلنامه کودکان استثنایی، 20(3): 98 – 89.
حدادی، الهام (1385).تحلیل محتوای کتاب روانشناسی سال سوم دبیرستان بر اساس نظریه ویلیام رومی و هماهنگی آن با علایق، توانایی و نیاز دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد، رودهن: دانشگاه آزاد اسلامی.
خواجه محله، زکریا (1390). تحلیل محتوای کتاب اجتماعی سال سوم دبستان در جهت آموزش مهارت اجتماعی بر اساس تکنیک ویلیام رومی، پایان نامه کارشناسی ارشد، ساری: دانشگاه آزاد اسلامی.
سعادتی، امیرحسین؛ عبادی مناس، قدرت (1399). تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه دوازدهم تجربی بر اساس روش ویلیام رومی. فصلنامه پژوهش در آموزش زیستشناسی، 2(5): 76 – 63.
صباغی دهکلایی، رقیه. (1389).تحلیل محتوای کتاب آموزش حرفهوفن بر اساس تکنیک ویلیام رومی و نظر دبیران استان مازندران، پایاننامه کارشناسی ارشد، ساری: دانشگاه آزاد اسلامی.
طاهری، هاجر (1389). تحلیل محتوای کتب درسی مقطع راهنمایی بر اساس مؤلفة میراثفرهنگی، پایاننامه کارشناسی ارشد، ساری: دانشگاه آزاد اسلامی.
فیروز جائیان گلوگاه، زلیخا.(1389) .تحلیل محتوای کتاب مهارتهای اجتماعی - اقتصادی سال دوم راهنمایی پیش حرفهای کودکان کمتوان ذهنی بر اساس تکنیک ویلیام رومی و نظر معلمان استان مازندران، پایاننامه کارشناسی ارشد، ساری: دانشگاه آزاد اسلامی.
قائمی مقامی، سیده هما؛ هدایتی، معصومه؛ شکیب، مریم؛ کردان، کلثوم (1399). تحلیل محتوای کتاب فارسی سال ششم دبستان در جهت آموزش مهارتهای زندگی بر اساس تکنیک ویلیام رومی. پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
قدسی، احقر.(1383). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تناسب آن با توان ذهنی دانشآموزان شهر تهران. فصلنامه تعلیم و تربیت، 20(4):7-38.
قربانی، محمدرضا؛ غلامی، اعظم؛ داداشزاده، امین (1396). تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه دهم تجربی بر اساس روش ویلیام رومی. فصلنامه آموزشپژوهی، 3(11):101-83. قربانی، معصومه؛ صنعی شرق، راحله (1398). تحلیل محتوای فیزیک یازدهم تجربی به روش ویلیام رومی. مجله رشد آموزش فیزیک، 35(2): 21-16.
مصلح امیردهی، هادی؛ احمدی جویباری، مریم (1398). بررسی میزان فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب هدیه آسمانی پایه پنجم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی. نشریه پویش در آموزش علومانسانی دانشگاه فرهنگیان، 17: 28-39.
معروفی، یحیی؛ یوسفزاده، محمدرضا (1389). تحلیل محتوا در علومانسانی (راهنمای عملی تحلیل کتابهای درسی) همدان: انتشارات سپهر دانش.
واشقانی فراهانی، ماشاءالله؛ علیپور، احمد. (1382). تحلیل محتوایکتاب درسی علوم پایه اول کودکان کمتوان ذهنی و مقایسه آن باکتاب درسی علوم پایه اول کودکان عادی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،3(2):117-143.
یارمحمدیان، محمدحسین. (1381). اصول برنامهریزی درسی (چاپ سوم). تهران: انتشارات یادواره کتاب.
یوسفی، امیرارسلان؛ حسامی، مطهره؛ رزاقی، داوود (1396). تحلیل کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم بر اساس مدل ویلیام رومی. کنفرانس پژوهشهای نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی حقوق و علوم اجتماعی. دوره اول.
Romey, W. (1968). “Inquiry techniques for teaching science” prentice Hall.Lindin. Chabbott, C; Sinclair, Margaret. (2020). SDG 4 and the COVID‑19 emergency: Textbooks, tutoring, and teachers. Springer, 49:51–57.
Harrison, A.G. (2001) How do Teachers and Textbook writers model Mehdi Pour, A; Lajmiri, L; Ahmadi, GA. (2017). Content Analysis of Experimental Sciences Book of Fifth-Grade Elementary Based on William Rumi Method. Specialty Journal of Humanities and Cultural Science, 2 (3): 60-67. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |