تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,705 |
ارائه مدل ساختاری رابطه نابرابری انگیزهها و فرسودگی شغلی با نقش میانجی انگیزه درونی در میان معلمان فارغالتحصیل از دانشگاه فرهنگیان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 25، آذر 1401، صفحه 35-54 اصل مقاله (841.75 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
عمر محمودی* | ||
عضو هیأت علمی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، مریوان، کردستان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 29 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 03 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی انگیزه درونی در رابطه میان نابرابری انگیزهها و فرسودگی شغلی انجام گرفت. این تحقیق از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی و ازنظر ماهیت، جزو تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری، شامل کلیه معلمان فارغالتحصیل از دانشگاه فرهنگیان استان کردستان است که با استفاده از فرمول کوکران با جامعه نامحدود، 384 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش فرسودگی شغلی، پرسشنامه مسلچ (1981)؛ انگیزه درونی، پرسشنامه آمابیل و همکاران (1994) و میزان نابرابری انگیزهها که شامل انگیزه صریح و ضمنی است از پرسشنامه لارنس و جردن(2009) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه، از طریق خبرگان و آزمون کمو و بارتلت تأیید شد و پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ فرسودگی شغلی (716/0)، نابرابری انگیزهها (745/0)، انگیزه درونی (731/0) محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش، از نرمافزار لیزرل و spss استفاده شد. نتایج نشان داد که نسبت کای دو به درجه آزادی (X2/)؛ سطح معناداری(P-Value) و ریشه میانگین مربعات (RMSEA) مدل مفهومی پژوهش بهخوبی برازش شده است و مناسب بود. بهعلاوه، نتایج حاکی از آن بود که میان نابرابری انگیزهها و انگیزه درونی با مقدار بارعاملی (16/5-) رابطه منفی، میان انگیزه درونی و فرسودگی شغلی با مقدار بارعاملی (13/7-) رابطه معکوس و میان نابرابری انگیزهها و فرسودگی شغلی با مقدار بار عاملی (85/6) رابطه مثبت و مستقیم وجود داشت؛ همچنین چون مقدار بار عاملی با ورود انگیزه درونی در رابطه نابرابری انگیزهها و فرسودگی شغلی از 85/6 به مقدار 13/7- کاهش پیدا کرده است، یعنی متغیر انگیزه درونی بهصورت مثبت در رابطه میان نابرابری انگیزهها و فرسودگی شغلی نقش میانجی ایفا کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه درونی؛ فرسودگی شغلی؛ نابرابری انگیزهها؛ معلمان دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Structural Model of The Relationship between Motive Incongruence and Job Burnout with an Emphasis on the Mediating Role of Intrinsic Motivation among Teachers Who Graduated from Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
omar mahmoudi | ||
Faculty member, department of management, Payame Noor University, Mariwan, Kurdistan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the mediating role of intrinsic motivation in the relationship between motive incongruence and job burnout. This research is a part of applied research in terms of its purpose and a part of descriptive-survey research in terms of its nature. The statistical population of all teachers who graduated from Farhangian University of Kurdistan province, who were selected using Cochran's formula with an unlimited population, consisted of 384 participants. The research instruments included Maslach job burnout questionnaire (1981), Amabil et al.'s (1994) intrinsic motivation questionnaire. In addition, Lawrence and Jordan's (2009) questionnaire was used to measure the level of motive incongruence, which includes explicit and implicit motivation. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and the KMO & Bartlet test, and the reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha method for job burnout (0.716), motive incongruence (0.745), and intrinsic motivation (0.731). The results showed that the chi-square ratio to the degree of freedom (X2/df), the significance level (P-Value) and the root mean square (RMSEA) of the conceptual model of the researchwere well fitted and appropriate. In addition, the results indicated that there is a negative relationship between the motive incongruence and intrinsic motivation with the factor loading value (-5.16). Moreover, there was an inverse relationship between intrinsic motivation and job burnout with factor load (-7.13) and a positive and direct relationship between motive incongruence and job burnout with factor load (6.85). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intrinsic motivation, job burnout, motive incongruence, Farhangian University teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |