تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,991 |
ارزیابی و سنجش سطح خوانایی کتابدرسی مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1401، صفحه 7-30 اصل مقاله (775.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امین گلشن* 1؛ محمّد عظیمی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 27 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
کتابدرسی از عناصر اصلی انتقال پیامهای آموزشی در تعلیم و تربیت است. از ویژگیهای کتابهایدرسی این است که محتوای تدوین شده برای هر پایهتحصیلی با شرایط رشد شناختی مخاطبین خویش هماهنگ باشد. هدف این پژوهش، ارزیابی و سنجش سطح خوانایی محتوای کتابدرسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس دو فرمول تحلیل محتوای مکلافلین و گانینگفوگ است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتابدرسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا، بر اساس ماهیت از روشهای عینی – کمی و از روش «آنتروپی شانون» برای پردازش کلمات دشوار ابتدای فصلها، درسها و مجموع تعداد کلمات دشوار فصلها، در محتوای کتابدرسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد، متنهایی که بر اساس روشهای مکلافلین و گانینگفوگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، از نظر سطح توانایی کلاسی در سطحی بالاتر از پایه ششم ابتدایی قرار دارند. ارزیابی محتوای کتابهایدرسی، علاوه برکمک به افزایش کارایی و اثر بخشی آنها، میتواند تحقق اهداف آموزشی را به دنبال داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ سنجش سطح خوانایی؛ کتابدرسی مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی؛ تحلیل محتوا؛ آنتروپی شانون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation and Assessment of the Readability Level of the 6th-Grade Social Studies Textbook | ||
نویسندگان [English] | ||
Amin Golshan1؛ Mohammad Azimi2 | ||
1Bachelors student, Department of Elementary Education, Farhangian University, Ardabil, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
A textbook is a tool that teachers use to stimulate their students and offer them maximum awareness, understanding, and perception about an issue or topic; thus, textbooks are among the main elements of transmitting educational messages in the process of education. A fundamental characteristic of textbooks is that the content developed for each grade should match its audiences’ cognitive development.The present study aimed to analyze and assess the readability level of the 6th-grade social studies textbook using the formulas proposed by McLaughlin and Gunning Fog. The content analysis method implemented in the present study processed the difficult words in the beginning sections of the chapters and lessons and the total difficult words in the 6th-grade social studies textbook by adopting objective-qualitative approaches and using the Shannon entropy. The study was applied in terms of purpose, and the population included the total content of the 6th-grade social studies textbook. The findings showed that the texts that were analyzed using the methods proposed by McLaughlin and Gunning Fog were above the 6th-grade students’ capabilities. Evaluating the content of textbooks is effective in both increasing the efficiency and effectiveness of the books and desirably fulfilling educational goals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Readability assessment, Textbook, Social studies6th-grade, Content analysis, Shannon entropy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 334 |