تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,148 |
کاربرد رسانه آموزشی کاریکاتور در تدریس تاریخ | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1401، صفحه 163-183 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر کریمی* 1؛ کوروش فتحی2؛ سجاد جلیلیان3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ جهان، دانشگاه تبریز و دبیر تاریخ، زنجان | ||
2استادیار تاریخ دانشگاه فرهنگیان | ||
3کارشناس معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، البرز | ||
تاریخ دریافت: 02 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 29 دی 1401، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
با وجود چالشهای محتوایی و ساختاری، روشهای تدریس معلمان تاریخ همواره به عنوان یکی از مهمترین مسائل آموزش تاریخ مطرح میباشند ولی با اینحال هنوز راهکاری جامع برای حل این مسئله توسط صاحبنظران این حوزه ارائه نشده است. اگر دانش آموزان در فرآیند تدریس تاریخ دارای نقش مشارکتی و فعال نباشند، آموزش کسلکننده، بیهوده و گیجکننده خواهد بود. این در حالی است که کاریکاتورها به مثابه یک رسانه با توسعه شوخطبعی، تفکر انتقادی، تفکر منطقی و روشنگری تاریخ برای دانش آموزان میتوانند به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آموزش تاریخ در نظر گرفته شوند. هدف از این پژوهش کیفیت بخشی به تدریس تاریخ و افزایش تعامل و مشارکت دانش آموزان در دروس تاریخ با استفاده از رسانه کاریکاتور میباشد. در نگاشته حاضر، روش توصیفی از نوع کیفی و تحلیلی مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از ابزار فیشبرداری برای جمعآوری دادهها اقدام شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که کاریکاتورها با افزایش همافزایی، افزایش تفکر انتقادی، ایفای نقش ابزار مکمل، افزایش اعتمادبهنفس، افزایش آرامش و اطمینان دانش آموزان، وجه سرگرمی بخشی، افزایش قدرت خلاقیت، افزایش عینیت تاریخ و افزایش دوام یادگیری، میتواند بخشی از چالشهای پیشرو در آموزش تاریخ را مرتفع نمایند. بر این اساس طراحی دورههای تخصصی دانشافزایی برای دانشجویان دبیری تاریخ، اصلاح کتب درسی تاریخ و لزوم طراحی کاریکاتورهای آموزشی-تاریخی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس تاریخ؛ راهکارهای آموزش تاریخ؛ رسانه آموزشی؛ کاریکاتور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The use of caricature educational media in history education | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Karimi1؛ kurosh fathi2؛ sajjad jalilian3 | ||
1Master's student of World History, Tabriz University and history teacher, Zanjan. | ||
2Assistant Professor of History at Farhangian University | ||
3Expert of Cultural Vice-Chancellor of Farhangian University, Alborz | ||
چکیده [English] | ||
Despite the content and structural challenges, the teaching methods of history teachers are always considered as one of the most important issues of history education, however, a comprehensive solution to solve this problem has not yet been provided by experts in this field. If students do not have a participatory and active role in the history teaching process, education will be boring, pointless and confusing. This is despite the fact that cartoons as a medium for developing humor, critical thinking, logical thinking and enlightening history for students can be considered as one of the most important tools for teaching history. The purpose of this research is to improve the quality of history teaching and increase students' interaction and participation in history lessons using cartoon media. In this paper, a qualitative and analytical descriptive method has been used, and data collection has been done using Taking notes. The findings of the article show that cartoons can increase synergy, increase critical thinking, play the role of a complementary tool, increase self-confidence and students' tranquility and confidence, provide entertainment, increase creativity and the objectivity of history, and also increase the durability of learning. Solve some of the upcoming challenges in history education. Based on this, the design of specialized courses for history students, the revision of history textbooks, and the need to design educational-historical cartoons are suggested. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
history teaching, history teaching strategies, educational media, caricature | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 272 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |