تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,550 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,064 |
بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری در درس تاریخ بر مهارتهای فراشناختی دانشآموزان | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 3، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 1-28 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ستاره موسوی | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 18 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری در درس تاریخ بر مهارتهای فراشناختی صورت گرفته است. در این پژوهش از روش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون از گروه کنترل و آزمایش گرفته شد. جامعه آماری شامل کلیۀ دانش آموزان پسر و دختر، دوره دوم آموزش متوسطۀ نظری شهرستان شهرضا از شهرستانهای استان اصفهان بوده جهت انتخاب نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ابتدا از بین دبیرستانهای مختلف شهررضا، چند دبیرستان مشخص گردید؛ سپس با کنترل متغییرهای جمعیت شناختی، مدارس کنترل و آزمایش انتخاب شدند. در نهایت 56 نفر در گروه آزمایش و 56 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها، پرسشنامههای مهارتهای فراشناختی در4 حوز، شامل: آگاهی فراشناختی، راهبرد فراشناختی، برنامه ریزی و بررسی خود تنظیمی، مورد استفاده قرار گرفته است. پایایی این پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه گردیده است. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه در دو سطح توصیفی و استنباطی از نرم افزار آماری 17SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش تدریس کاوشگری درس تاریخ بر مهارتهای فراشناختی(آگاهی فراشناختی، راهبرد فراشناختی، برنامه ریزی و بررسی خود) تاثیری معنادار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ درس تاریخ؛ کاوشگری؛ مهارتهای فراشناختی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |