تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,996 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,075 |
بررسی نقش گزارههای توصیفی _ نمایشی در آموزش تاریخ با تکیه بر داستان حسنک وزیر در تاریخ بیهقی | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 3، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 29-42 اصل مقاله (837.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
کامین عالی پور | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 18 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
گزارههای توصیفی ـ نمایشی، یکی از بهترین راههای ارائه مقاصد انسانی در قالب نوشتاری به شیوهی ملموس و عینی به شمار میآیند که به خاطر بیان رئالیستی و ذکر جزئیات، به صورت دقیق و به دور از ابهام در متون تاریخی دارای اهمیّت فراواناند و از سوی دیگر در ارتباط با مسائل زبان شناسی و نقش اساسی آنها در انتقال معنا به مخاطب و همچنین در حوزهی ادبی به خاطر جنبه ی بیانی، زیبایی شناسانه و تأثیرگذارشان دارای اهمیّت وافراند. از طرف دیگر، چون اساساً آموزش درست تاریخ و مسائل تاریخی، مستلزم نوعی بیان دقیق و جزئی است، لذا کتاب تاریخ بیهقی در تاریخ ادبیّات ما در این زمینه دارای اهمیّت ویژهای است و این انحصار و برجستگی در داستان «ذکر بردار کردن حسنک وزیر» با وجود توصیف دقیق فضاهای سیاسی و اجتماعی آن دوره و تبیین دقیق منش و رفتار شخصیّتهای آن زمان قابلیّت بررسی ویژه ای دارد و در میان متون تاریخی از این حیث دارای نمود و جلوه ای ممتاز است. در این پژوهش، بنابر روش توصیفی، به تبیین نقش گزارههای توصیفی و نمایشی زبان در بیان تأثیرگذار و در عین حال رئالیستی مسائل تاریخی، در تاریخ بیهقی اشاره دارد و برای شرح، بسط و اهمیّت و ضرورت موضوع به ذکر برجستهترین موارد آن در داستان حسنک وزیر میپردازد و همچنین به صورت ضمنی به جایگاه و نقش گزارههای توصیفی ـ نمایشی در بیان مؤثّر مسائل ادبی به عنوان یک امر بینارشته ای اشاره مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تبیین؛ گزارههای توصیفی ـ نمایشی؛ مسائل تاریخی؛ حسنک وزیر و تاریخ بیهقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |