تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,418 |
واکاوی وضعیت دانشگاه فرهنگیان بر حسب تجارب زیسته فارغالتحصیلان :پژوهشی کیفی | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
دوره 5، شماره 2، تیر 1401، صفحه 32-1 اصل مقاله (745.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امینه محبی امین* 1؛ امیر بهراد فر2؛ میثم خوش سیما3؛ محمد مقیمی راد4 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری | ||
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار | ||
تاریخ دریافت: 21 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 22 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 21 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
دانشگاه فرهنگیان یکی از مراکز اصلی تربیت معلم در ایران است. کیفیت تربیت معلم در این دانشگاه به کیفیت عناصر و زیرساختهای اساسی آن بستگی دارد. بررسی وضعیت آموزشی و کارکردی دانشگاه فرهنگیان یکی از موضوعات مهم در زمینه کمک به بهبود فرایندهای اساسی تدریس و یادگیری در این دانشگاه است. هدف اصلی این پژوهش، واکاوی وضعیت دانشگاه فرهنگیان بر حسب تجارب زیسته فارغالتحصیلان است. مشارکتکنندگان این پژوهش شامل 20 نفر از فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان شهر سبزوار هستند. روش این پژوهش روش کیفی نظریه زمینهای است. نمونههای پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه سازمانیافته استفاده شد. یافتهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل گردید. یافتههای پژوهش در 7 مقوله اصلی و یک مقوله هسته ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان داد که کمبود امکانات و تجهیزات، سوءمدیریت، ناهماهنگی در تدوین برنامه درسی، ناکارآمدی کارورزی، تجربه ناکافی اساتید و برخورد ناصحیح کارکنان دانشگاه و ناکافی بودن آمادگی برای مدیریت کلاس از جمله عواملی است که در بررسی وضعیت دانشگاه فرهنگیان قابلذکر است. ازاینرو بازاندیشی و بازنگری در مدیریت و برنامهریزی برای آمادهسازی و تربیت دانشجو معلم توانمند یکی از الزامات در این دانشگاه است. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه زیسته؛ روش کیفی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ فارغ التحصیلان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the situation of Farhangian University based on the lived experiences of graduates: Qualitative research | ||
نویسندگان [English] | ||
amineh mohebiamin1؛ amir behradfar2؛ meysam khoshsima3؛ mohamad moghimi rad4 | ||
1hakim sabzevari university | ||
2sabzevar university | ||
3sabzevar university | ||
4sabzevar university | ||
چکیده [English] | ||
Farhangian University is one of the main teacher training centers in Iran. The quality of teacher training in this university depends on the quality of its basic elements and infrastructures. Assessing the educ ational and functional status of Farhangian University is an important issue in helping one of the basic teaching methods and education in this university. The main purpose of this study is to analyze the situation of Farhangian University in terms of lived experiences of graduates of Sabzevar Farhangian University. Participants in this study include 20 graduates of Farhangian University in Sabzevar. The method of this research is the qualitative method of grounded theory. Research samples were selected using purposive sampling method. Semi-organized interviews were used to collect data. Findings were analyzed using three stages of Strauss and Corbin coding.The research findings were drawn in 7 main categories and one core category.The results showed that lack of facilities and equipment, mismanagement, inconsistency in curriculum development, internship ineffi ciency,insufficient experience of professors and incorrect of treatment university staff and insufficient readiness for class room management are among the factors that can be mentioned in thestudy of Farhangian University . Therefore, rethinking and planningre viewing manag ement and for the prepara tion and training of capable teacher students is one of the requirements in this university. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lived experience, qualitative method, Farhangian University, graduates | ||
مراجع | ||
اناری نژاد، ع؛ راسخی پور، م؛ و صالحی، ن. (1399). حال و آینده دانشگاه فرهنگیان؛ فرصتها و چالشها، پنجمین همایش ملی تربیت معلم، تهران.
برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشمانداز 1404-395، دانشگاه فرهنگیان.
بینش، م . (1398). توســعه حرفهای دانشجومعلمان ریاضی. پایاننامه منتشرنشــده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی.
جعفری کمانگر، ف؛ و احسانی تیلمی، س (1399). ارزیابی کیفیت اجرای برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران. فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 9(4). 289-261.
جعفری، سکینه؛ و عبد شریفی، ف. (1393). ارائه مدل ساختاری از رابطه بین شایستگیهای تدریس ادراک شده اعضای هیئتعلمی و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 6(1):47-66.
جلالی، ر. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1(4)،320-310.
حمیدی زاده، ک؛ و امیری چرمهینی، ز. (1400). واکاوی تجارب زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از کارورزی در دوران کرونا. فصلنامه پژوهش در تربیت معلم. 4(4).
رومانی، س؛ عالیپور، ک؛ و فرخی، ص. (1398). شناسایی عوامل بیانگیزگی تحصیلی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: رویکرد پدیدارشناسی. روانشناسی تربیتی، سال پانزدهم، شماره 24:206-179
سالاری، پ؛ وتوان، ع . (1397). بررسی نیازهای حرفهای نو معلمان دانشآموختة دانشگاه فرهنگیان در زمینة آموزش زبان فارسی در دورة ابتدایی. مجلۀ علوم روانشناختی، 17(72):945-950.
علم، ر؛ علم، م؛ و درویشی، ن. (1396). بررسی نظام کارورزی در دانشگاه فرهنگیان. تحقیقات جدید در علومانسانی،39،64-55.
فرزادنیا، ف. (13۹1). بررسی نقش معلمان در مدیریت کارآمد مدارس. مجموعه مقالات همایش ملی رسالت معلم در چشمانداز ایران 14۰4. دانشگاه فرهنگیان، مرکز تربیت معلم شهید رجایی بابل.
قنبری، م؛ نیکخواه، م؛ و نیکبخت، ب (1396). آسیبشناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان، یک مطالعة آمیخته. نظریه و عمل در برنامة درسی،5(10):64-33.
کیان، م؛ و مهرمحمدی، م. (13۹2). نقد و ارزیابی برنامه تربیت معلم دوره ابتدایی در سایه شایستگیهای مورد تقاضای برنامه درسی هنر جدید. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، ۸(3۰):142-119.
گویا، ز؛ بینش، م؛ وغلامآزاد، س. (1400). کارورزیها: بستری برای ایجاد خرد حرفهای در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه تعلیموتربیت، شماره 4. سال سی و هفتم. پیاپی 148.
محمدی میرعزیزی؛ م. ر؛ کمالی، ن؛ و داودی، ر. (1399). جایگاه و نقش مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه فرهنگیان: ابعاد، راهبردها و پیامدها. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی 41، ویژهنامه، تابستان 99، 584-567.
مرتضوی زاده، ح؛ و نصر اصفهانی، ا.ر. (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی. پژوهشهای تربیتی،60-74،30.
نعمتی، ع. (13۹۰) . بررسی میزان تأثیر دوره تحصیلی دوساله کاردانی در مراکز تربیت معلم بر معلمان دوره ابتدایی شهرستان بجنورد. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه تعلیموتربیت، دانشکده علومانسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.
Andreas, M. R. (2003). Validity and reliability tests in case study research: A literature review with “hands-on” applications for each research phase. Qualitative market research: An international journal, 6 (2), 75 – 86. Bas, G., & Senturk, C. (2018). An evaluation of technological pedagogical content knowledge of in-service teachers: A study in Turkish public schools. International Journal of Educational Technology, 5(2), 46-58. Basiri, B., Nasr, A.,Mirshahjafari, S.,& Mehrmohammadi, M. (2016). Explanation and Prioritization of Required Skills for Teaching in Farhangian University from Authorities and Professors’ Point of View. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7) 3:(221-230. Beyer, L. E. (2001). The Value of Critical Perspective in Teacher Education. Journal of Teacher Education, 52 (2), 151-163. Blood, G, W. (2016). What Educators Need to Know about Bullying in Students: Especially Students with Special Needs? World Congress on Education (WCE2015). October 10-13. Bovens, M. (2010). Two concepts of accountability: Accountability as a virtue & as a mechanism. West European Politics, 33(5), 946 -967. Djigic, G., & Stojiljkovic, S. (2011). Classroom management styles, classroom climate and school achievement. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 29:819 – 828. Fathivajargah,k., & shafiei, N. (2007). Evaluation of the quality of the university curriculum the case of the adult education curriculum. Journal of curriculum studies,5:1-26. [Persian]. Glaser, B. G., & Strauss, Anselm L. (1965), Awareness of Dying. Id. (1967), The Discovery of Grounded Theory: The Strategies for Qualitative Research. Chicago.: Aldine. Jafari Kamangar, F., &Ehsani Tilami,S.(2021).Assessment of the Quality of Practicum Implementation at Farhangian University of Mazandaran. Educational and Scholastic Studies. 9(4). Jamshidi Tavana, A., &Imam Jomeh M.R(2017). The Effectivense of reflective practicum in the curriculum of teacher training in competences development of teacher students. Journal of curriculum research, 6(1):1-159[ Persian] Lew, L. Y. (2013). National Science Education standards and preservice programs in the USA. Journal of Curriculum studies (J.C.S.) 7 (27), 21-44. Lincoln, Y. Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. London: New bury park, SAGE Publication. Marofi, Y., keyamanesh, A ., Mehrmohamadi ,M., & Aliasghari, M.(2007).Evaluating the Quality of Teaching in Higher Education: Some Views. Journal of Curriculum Studies, 1(5):81-112. [ Persian] Marzano, R.J., & Marzano, J.S. (2003). The key to Classroom Management. Educational leadership, 9: 6-13. Mashhadi, H. R., Sharifian, F., Laghatdar, M. J., & Rastegarpour, H. (2017). Investigating the Desired and Existing Content Element Status of Technology Educators From the Perspective of Academicians, Faculty Members and Students. Iranian Curriculum Studies Journal, 47(6), Winter 1396, 37-68. (in Persian). Mersha, Y., Bishaw, A., & Tegegne, F. (2013). Factors affecting female students’ academic achievement at Bahir Dar University, Ethiopia. Journal of International Cooperation in Education, 15(3), 135 -148. Mohammadi Pouya, F.,&Mohammadi Pouya, S.(2019). The Relationship between Epistemological Beliefs and Educational Philosophies with Teacher/Students' Teaching Approaches. Journal of Teaching research, 7(3), 51-29. [Persian] Mosleh, H., & Khosravi, M. (2015). Assessing the Quality Assessment Methods of Academic Teachers through Students. Proceedings of the 2nd National Conference and 9th Quality Assessment Conference in Academic Systems,Tehran, Farhangian University [In Persian] Prebble, T., Hargraves, H., Leach, L., Naidoo, K., Suddaby, G., & Zepke, N. (2004). Impact of student support services and academic development programs on student outcomes in undergraduate tertiary study: A synthesis of the research. New Zealand: Ministry of Education. Rampai, N., &Sopeerak, S .(2011). The development model of knowledge management via Web based learning to enhance pre- service teacher’s competence. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (3): 249-254. Samiinejad, B. (2015). Designing a Model for Supplying and Training Teachers in the Islamic Republic of Iran in the Primary School and the Implications of Its Implementation. PhD Thesis, Kharazmi University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. Sangari, M., & Akash, S. (2017). A comparative investigation of student recruitment and preparation in teacher training centers in Japan, Australia and Iran. Journal of Higher Education Journal, (37), 1-32. (in Persian). Strauss ,A., &Corbin ,J .(1998). Basics of Qualitative Research:Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage. Tarhini, A., Hone, K., & Liu, X. (2015). A cross‐cultural examination of the impact of social, organisational and individual factors on educational technology acceptance between British and Lebanese university students. British Journal of Educational Technology, 46(4), 739-755. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |