تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,604 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,045 |
مطالعه پدیدارشناسانه استفاده از نرمافزار پردهنگار (پاورپوینت) در آموزش زبان فارسی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 25، آذر 1401، صفحه 55-75 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد پاک نهاد* 1؛ زهره کرمی2؛ امیر مرادی3 | ||
1استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد، رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 دی 1399، تاریخ بازنگری: 06 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 17 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مطالعه پدیدارشناسانه استفاده از نرمافزار پردهنگار (پاورپوینت) در آموزش زبان فارسی انجام شد. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران آموزش زبان فارسی دوره دوم متوسطه و دانشآموزان شاخه علوم انسانی میباشد؛ بنابراین براساس روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبههای نیمهساختاریافته با دبیران و دانشآموزان در شهرستان رزن تا به حد اشباع رسیدن دادههای حاصل از شرکتکنندگان در پژوهش، ادامه پیدا کرد. براساس دادههای حاصل از مصاحبه با معلمان ادبیات فارسی، 6 مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی؛ و در مصاحبه با دانشآموزان نیز 6 مضمون اصلی و 17 مضمون فرعی بهدست آمد. یافتهها تجارب مثبت و منفی معلمان و دانشآموزان در استفاده از پردهنگار در آموزش ادبیات فارسی را نشان داد. در نهایت، بر اساس تجارب معلمان و دانشآموزان، الگوی مطلوب استفاده از پردهنگار در آموزش ادبیات فارسی استخراج گردید. در الگوی ارائهشده، فعالیتهای یاددهی-یادگیری درس ادبیات فارسی با استفاده از پردهنگار در پنج بخش شعر، نثر، روخوانی، قواعد و آیین نگارش، ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نرمافزار پردهنگار؛ پدیدارشناسی؛ آموزش زبان فارسی؛ پردهنگار؛ ادبیات فارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A phenomenological study the use of PowerPoint in teaching Farsi Literature | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamad Paknahad1؛ Zohreh Karami2؛ Amir moradi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Persian language and literature, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3MA in Persian language and literature, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was the phenomenological study of the use of PowerPoint software in Persian language teaching. In this research, qualitative research method and phenomenological type was used. The statistical population includes all teachers of Persian language teaching in the second period of high school and high school students in the field of humanities. Therefore, based on purposive sampling method, semi-structured interviews with teachers and students in Razan city continued until the data obtained from the participants in the study reached saturation. Based on the data obtained from the interviews with teachers of Persian literature, 6 main themes and 21 sub-themes, and in the interviews with students, 6 main themes and 17 sub-themes were obtained. The findings showed the positive and negative experiences of teachers and students in the use of PowerPoint in the teaching of Persian literature. Finally, based on the experiences of teachers and students, the desirable model of using PowerPoint in teaching Farsi literature was extracted. In the presented model, the teaching-learning activities of the Persian literature lesson are presented by using PowerPoint in five sections: poetry, prose, recitation, rules and rituals of writing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
PowerPoint Software, Phenomenology, Persian language teaching, Persian literature | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225 |