تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,353 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,406 |
کاربست روشهای فعال یادگیری در ارتقاء سواد خواندن دانشآموزان | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
دوره 5، شماره 3، مهر 1401، صفحه 88-67 اصل مقاله (563.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر عیسیملکی* 1؛ احمد فلزی2 | ||
1دبیر علوم اجتماعی، مدارس سلمان فارسی و شهدای معلم، منطقۀ 9 شهر تهران | ||
2مدیر مدرسه شهدای معلم در منطقه 9 تهران | ||
تاریخ دریافت: 12 دی 1401، تاریخ پذیرش: 19 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
نقطۀ آغاز این اقدامپژوهی، مواجهه با دانشآموزانی بود که بهرغم تواناییهای نسبتاً خوب در سایر حوزههای یادگیری، درخصوص روخوانی و روانخوانی متن درس مشکلات جدیای داشتند؛ به این ترتیب، برای پژوهشگران این سؤال مطرح شد که: چگونه میتوانیم به ارتقاء سواد خواندن، و توانایی روخوانی و روانخوانی دانشآموزان کمک کنیم؟ این اقدامپژوهی در سالِ تحصیلی 1401ـ1400 در پایۀ اول متوسطه در مدرسۀ «شهدای معلم» در منطقۀ 9 شهر تهران، با فراوانی 97 نفر دانشآموز در ارزیابیهای اولیه و 89 نفر در ارزیابیهای ثانویه انجام شده است. برای اعتباربخشی به تحقیق˙ نیز از تکنیکهای «تماس طولانی با محیط پژوهش»، «توصیف غنی و پرمایه»، «بررسی همکار» و «ممیزی پژوهشی» بهره بردهایم. بنا بر دریافتهای این پژوهش، روشهای یادگیری فعال که در آن معلم شرایط یادگیری را فراهم میکند، تأثیر زیادی در ارتقاء سواد خواندن و تقویت توانایی روخوانی و روانخوانی دانشآموزان دارد؛ با این توضیح که دربارۀ روشهای فعال تدریس، خلاقیت معلمان در کاربست مصادیقی که خود در ارتباط و همراه با دانشآموزان کشف میکنند، حائز اهمیت بسیار است. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد خواندن؛ مهارت روخوانی و روانخوانی؛ روشهای فعال یادگیری؛ اقدامپژوهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Implementation of active learning methods in improving students' reading literacy | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Isa maleki1؛ Ahmad Felezi2 | ||
1Social science teacher, Salman Farsi and Shohadaye Moalem schools, District 9 of Tehran | ||
2Headmaster of Shohadaye Moalem School in District 9 of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The starting point of this action research was encountering students who had serious problems in reading the text correctly and fluently, despite having relatively good abilities in other areas of learning. In this way, the research questions included: how can we help to improve students' reading literacy, and their ability to read correctly and fluently? This action research was carried out in the academic year of 1400-1401 in the first grade of secondary school in "Shohadāye Moalem" school in the 9th district of Tehran, with the frequency of 97 students in primary evaluations and 89 students in secondary evaluations. To validate the research, techniques of "long contact with the research environ ment", "rick and thick desc ription", "peer debriefing" and "verification" have been used. Findings showed that, active learning methods in which the teacher provides learning condit ions have a great effect on improving reading literacy and strengthening the students' ability to read correctly and fluently. It should be noted that when considering the active teaching methods, the creativity of teachers in implementing the examples which they discover when communicating with students is very important. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reading Literacy, Correct and Fluent Reading Skills, Active Learning Methods, Action Research | ||
مراجع | ||
آقازاده، م. (1385). راهنمای روشهای نوین تدریس (بر پایۀ پژوهشهای مغزمحور، ساختگرایی، یادگیری از طریق همیاری و فراشناخت). تهران: آییژ.
حریری، ن. (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
ساکی، ر. (1383). اقدامپژوهی: راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس. تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکدۀ تعلیم و تربیت.
سلیمانپور، ج. (1384). بررسی میزان مهارت معلمین در بهکارگیری انواع شیوهها و الگوهای فعال تدریس و موانع موجود آنها در مدارس دورۀ ابتدایی استان مازندران (84ـ 1383)، طرح تحقیقِ مرکز پژوهش و تحقیقات آموزش و پرورش استان مازندران.
سنگری، م؛ و علیزاده، ف. (1385). آموزش خواندن (روشهای مطالعه و خلاصهای از برگزاری آزمون پرلز). تهران: ابوعطا.
سیف، ع. (1386). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: دوران.
صالحی، م؛ نیازآذری، ک؛ و معتمدی تلاوکی، م. (1388). تأثیر روشهای فعال تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 8(32)، 60ـ97.
کریمی، ع. (1384). بررسی اجمالی نتایج مطالعۀ بینالمللی پیشرفت سواد خواندن پرلز 2001. تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
کریمی، ع. (1386). نتایج پرلز 2006 مهمترین یافتۀ ملی و بینالمللی پرلز 2006 در مقایسه با پرلز 2001. تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
گیدنز، آنتونی و کارن بردسال (1389). جامعهشناسی. (ح. چاوشیان، مترجم). تهران: نشر نی. (چاپ اصلی 1989).
مهرمحمدی، م. (1377). تحقیقات آموزشی و مهارتهای حرفهای معلمان: پژوهش در آموزش. تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکدۀ تعلیم و تربیت.
یادگارزاده، غ. (1387). روشهای فعال تدریس، ضرورتها، دیدگاهها و پژوهشها. نشریۀ رشد تکنولوژی آموزشی، 1(118)، 3ـ5.
Bernstein, B. (1975). Class, Codes and Control (3 Vols). London: Routledge and Kegan Paul. Campbell, J. R; Kelly, D. L; Mullis, I. V. S; Martin, M. O; & Sainsbury, m. (2001). Framework and Specifications for PIRLS Assessment (2nded). Chestnut Hill, MA: Boston Colleg. Martin, M.O; Mullis, I.V.S; & Kennedy, A. M. (Eds.) (2003). PIRLS 2001 Technical Report. Chestnult Hill, MA: Boston College. Ely, M; Anzul, M; Friedman, T; Garner, D. & Steinmetz, A. C. (1991). Doing Qualitative Research: Circles Within Circles. New York: Falmer. Creswell, J.W. & Miller, D. L. (2000). Determining Validity in Qualitative. Theory into Practice, 39(3), 124-130. Foss, N.J. & Pedersen, T. (2016). Microfoundation in strategy research. Strategic Management Journal, 37(13), 22-34. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 168 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |