تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,513,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,868,986 |
معلمان پایه ششم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری فرصتها و محدودیتهای درس تفکّر و پژوهش را چه چیزی میدانند؟: یک مطالعهی کیفی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 41-53 اصل مقاله (572.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی قنبری* 1؛ مجید بحرینی2؛ کبری سپهری2 | ||
1آموزش و پرورش | ||
2دانشگاه آزاد | ||
تاریخ دریافت: 22 شهریور 1395، تاریخ بازنگری: 26 مهر 1395، تاریخ پذیرش: 05 آبان 1395 | ||
چکیده | ||
این مطالعه را پژوهشگران با هدف بررسی فرصتها و محدودیتهای درس تفکر و پژوهش از دیدگاه معلمان پایهی ششم ابتدایی انجام دادند. مطالعهی حاضر در قالب روشکیفی انجام پذیرفت. جامعهی آماری شامل معلمان کلاس ششم ابتدایی چهارمحال و بختیاری بودهاست. نمونهگیری از روش هدفمند و با رعایت قاعدهی اشباع نظری انجام شد، بهاین صورت تعداد 18 نفر معلم پایهی ششم بهعنوان نمونه برگزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبهی نیمهساختاریافته بوده که برای بررسی روایی آن از روایی سازه، درونی و بیرونی و برای پایایی از روش بررسی اعضا، بررسی همکار و ناظر بیرونی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که بهنظر افراد پاسخدهنده امکان استفاده از روشهای متنوع ارزشیابی، تقویت روحیهی پرسشگری دانشآموزان و تقویت مهارتهای بیان آنها، کاهش استرس و افزایش اعتماد بهنفس دانشآموزان، آشناسازی دانشآموزان با روشهای مناسب پژوهش و آشناسازی دانشآموزان با مهارتهای استفاده از فناوری روز، از جمله فرصتهای موجود در درس تفکر و پژوهش میباشد. پاسخدهندگان کمبود امکانات کمکآموزشی، عدم ارزیابی علمی از نحوهی اجرای درس تفکر و پژوهش، کمبود معلم متخصص و علاقهمند برای تدریس این درس و کمبود زمان اختصاص داده شده را بهعنوان محدودیتهای درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی دانستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر و پژوهش؛ محدودیت ها؛ فرصتها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
What is the opportunities and limitations of Thought and research course in opinion of Sixth grade teachers in Chaharmahal va Bakhtiari state? :a qualitative study | ||
چکیده [English] | ||
This study has been performed by researchers in order to access to opportunities and limitations of Thought and research course in opinion of Sixth grade teachers in Chaharmahal va Bakhtiari state. This study has been performed in qualitative method. Statistical populate of this studyStatistical populate populate of this study consists of 18 Sixth grade teachers in Chaharmahal Bakhtiari state samples. Data gathering tool is semi-structural interview. Results show that best opportunities of thought and research course are : using diverse evaluating methods , supporting students to ask many questions, improving the diction of students, decreasing their stress, increasing their confidence and make them familias of researching and skills of utilizing the up-to-date technology. Limitations of thought and research course are: shortcoming of educational equipment, lack of evaluation of execution method of thought and research course, lack of special teacher and lack of teachers fond to teaching, shortcoming of allocated time. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Thought and Research, limitations, Opportunities | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 969 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 853 |