تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,055 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,211 |
واکاوی تجارب زیستۀ معلّمان ابتدایی شهر بهبهان از چالشهای ارزشیابی آموزشی دانشآموزان در دوران کرونا | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
دوره 5، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 115-89 اصل مقاله (643.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس اناری نژاد1؛ نیما خادمی* 2؛ نیلوفر پارسامنش3؛ زهرا خاکی3 | ||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران | ||
2آموزگار و دانشآموختۀ کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران | ||
3دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 دی 1401، تاریخ بازنگری: 22 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
هدف مقاله حاضر تبیین چالشهای ارزشیابی آموزشی در آموزش الکترونیکی در دوران کرونا بر اساس تجارب زیسته معلّمان ابتدایی شهر بهبهان بود. در این پژوهش کیفی، از روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته و جامعه آماری این پژوهش معلّمان فعّال دوره ابتدایی شهر بهبهان در آموزش مجازی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و روش نمونهگیری، تصادفی بود. در این مطالعه پس از مصاحبه با 14 نفر معلّم (7 نفر معلّم مرد و 7 نفر معلّم زن)، دادهها به اشباع رسیدند. برای تجزیه و تحلیل این دادهها از الگوی پیشنهادی اسمیت استفاده گردید که بعد از تحلیل یافتهها، پنج مضمون اصلی استخراج گردید. یافتههای این پژوهش بر اساس تجارب زیسته معلّمان ابتدایی شهر بهبهان از چالشهای ارزشیابی آموزشی دانشآموزان در دوران کرونا بیانگر آن است که ارزشیابی در برنامه درسی الکترونیکی دارای چالشهایی است که برخی از آنها عبارتاند از: پایین بودن پهنای باند اینترنت، پایین بودن سطح سواد دیجیتال مربیان، محدودیت در انجام ارزشیابی عاطفی و روانی-حرکتی و غیره. بر اساس نتایج پژوهش حاضر نظام ارزشیابی در برنامه درسی الکترونیک، نیازمند بازنگری و دقّت نظر بیشتری است و با بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی میتوان در جهت رفع چالشهای آن اقدام کرد؛ در همین راستا در این پژوهش راهکارهایی برای برطرف کردن چالشهای پیشروی ارزشیابی در برنامه درسی الکترونیکی پیشنهاد شد که برخی از آنها عبارتاند از: توسعه زیرساختهای فنی ضعیف و نامناسب، بهبود مشکلات نرمافزار شاد، برگزاری جلسات ضمن خدمت جهت آموزش آموزگاران و غیره. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب زیسته؛ معلّم ابتدایی؛ آموزش مجازی؛ ارزشیابی آموزشی؛ دوران کرونا؛ روش پژوهش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the lived experiences of primary school teachers in Behbahān city from the challenges of educational evaluation of students in the era of Corona | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Anarinejad1؛ Nima Khademi2؛ Niloofar Parsamanesh3؛ Zahra Khaki3 | ||
1Assistant Professor Farhangian University, Shiraz, Iran | ||
2Teacher & Bachelor of Elementary Education, Farhangian University, Shiraz, Iran | ||
3Student-teacher of Farhangian University, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to explain the challenges of educational evaluation in electronic education in the era of Corona based on the lived experiences of primary school teachers in Behbahān city. In this qualitative research, descriptive-analytical and survey methods were used. The research tool was a semi-structured interview, the research population included active primary school teachers in Behbahān city in virtual education in the academic year 1400-1401 and the sampling method was random. In this study, after interviewing 14 teachers (7 males and 7 females), the data reached saturation point. To analyze these data, Smith's proposed model was used, and after analyzing the findings, five main themes were extracted. Findings of this research, based on the lived experiences of primary school teachers in Behbahān city, of the challenges of educational evaluation of students in the Corona era, indicate that evaluation in the electronic curriculum has challenges, some of which are: low internet bandwidth, low level of digital literacy of teachers, limitations in performing emotional and psycho-motor evalu ation and so on. The results showed that the evaluation system in the electronic curriculum needs to be reviewed and to be considered more carefully. Using modern educational technologies, it is possible to solve its challenges. So, in this research, solutions were proposed to solve the challenges of evaluation in the electro nic curriculum, some of which include e: developing weak and inappropriate technical infrastructure, improving the problems of Shād software, holding in-service meetings for teacher training and so on. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lived Experiences, Primary School Teacher, Virtual Education, Educational Evaluation, Corona Era, Research Method | ||
مراجع | ||
اصغری، م؛ علیزاده، م؛ کاظمی، ع؛ صفری، ح؛ اصغری، ف؛ باقری اصل، م و حیدرزاده س. (۱۳۹۱). چالشهای آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیات علمی. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. دوره 7, شماره 1 (پیاپی 5)، ص ۲۶-۳۴.
بهرامی، س و تمرزاده صوفیانی، ا. (۱۴۰۰). چالشهای ارزشیابی در دورههای آموزش الکترونیک. نهمین کنفرانس ملّی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی: تهران.
پرهیزی، ر؛ زمانی، ب و عاصمی، ع. ( 1393). چالشهای آموزش مجازی. رشد تکنولوژی آموزشی، دوره 29، شماره 7، ص 40-43.
خادمی، ن؛ امیری، ی و ناظم عاشورا، ز. (۱۳۹۹). فرصتها و چالشها و راهکارهای بهبود کیفیت سنجش و ارزشیابی از یادگیری در آموزش عالی در دوران کرونا. همایش ملّی آموزش در دوران همهگیری کرونا؛ فرصتها، چالشها و دستاوردها: شیراز.
دلاور، ع. (۱۳۹۹). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. چاپ پنجاهوسوم. تهران: ویرایش.
رضایی، ع. (۱۳۹۹). ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دوران کرونا: چالشها و راهکارها. فصلنامه روانشناسی تربیتی. دوره ۱۶، شماره ۵۶، ص ۱۷۹-۲۱۴.
روشنی علی بنه سی، ح؛ فتحی واجارگاه، ک و خراسانی، الف. (1396). چالشهای کیفیت ارزشیابی برنامه درسی دوره آموزش مجازی (مورد مطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی. دوره 7، شماره 18، ص 29-52.
زمانی، ب؛ پرهیزی، ر و کاویانی، ح. (۱۳۹۲). شناسایی چالشهای ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان در دورههای الکترونیکی. نشریه علمی-پژوهشی فناوری آموزش. جلد ۹، شماره ۳، ص ۱۹۹-۲۰۶.
شیخی، ع و کدخدایی، م. (۱۳۹۹). تحلیل و بررسی ارزشیابی مجازی از دیدگاه دبیران ریاضی متوسطه ۱ و ۲ اصفهان. پنجمین کنفرانس ملّی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش: مازندران-محمودآباد.
عباسزاده، آ؛ سلیمانی شکور، س و صفری، ص. (1400). تحلیل و بررسی چالشها و راهکارهای آموزش و ارزشیابی مجازی در دوران همهگیری کرونا در دوره ابتدایی. اوّلین کنفرانس علوم تربیتی روانشناسی و علوم انسانی.
عزیزی، ر؛ حاج حسین نژاد، غ؛ قادری، م و علی عسگری، م. (۱۳۹۹). ارائه چارچوب بهینه برای ارزشیابی نظام برنامه درسی در دانشگاه (پژوهش مروری نظاممند به همراه تحقیق کیفی). دوره ۸، شماره ۱ (پیاپی ۱)، ص ۱۲۱-۱۵۰.
علی احمدی، ع و قلیزاده، ح. (۱۳۸۳). آموزش الکترونیکی و آشنایی با ویژگیها و استانداردهای دانشگاه مجازی. نشریه مدیریت فردا، شماره ۱، ص ۶۷-۷۶
عطنا؛ پایگاه خبری دانشگاه علامه طباطبائی، 27/2/1399
محسنی زنوزی، ه. (1388). تکنولوژی آموزشی، چاپ یکم. تهران: نشر یسطرون.
مصیبیاردکانی م؛ رضاپورمیرصالح، ی و بهجتیاردکانی، ف. (1400). مشکلات و چالشهای آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی. فصلنامه آموزشپژوهی، دوره 7، شماره ۲۷، ص 65-79.
معروفی، ی؛ یوسفزاده، م و میرزاییفر، د. (۱۳۹۷). مولفههای ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. دوره ۸، شماره ۲۳، ص ۸۱-۱۱۶.
ملکی، ح. (1397). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). چاپ بیستوهشتم. مشهد: پیام اندیشه.
هاشمی، ف؛ واحدی، م و آب روشن، م. (1399). تبیین چالشهای ارزشیابی در برنامه درسی الکترونیکی در دوره کرونا. اوّلین همایش ملّی یادگیری سیار از نظر تا عمل: دانشگاه علامه طباطبائی.
Ahmed, H,. Allaf, M. Elghazaly, H. (2020). "COVID 19 and medical education", The Lancet Infectious Diseases, S1473 (20)(2020) 30226-7. Bora, U. J., & Ahmed, M. (2013). E-learning using cloud computing. International Journal of Science and Modern Engineering, 1(2), 9-12. Feizi, K. and Rahmani, M. (2003). E-Learning in Iran Problems & Solutions "With Emphasis on Higher Education". Quarterly journal of Research and Planning in Higher Education, 10 (3). [In Persian] Figueiredo, C., Leite, C., Fernandes, P. (2016). The curriculum in school external evaluation frameworks in Portugal and England, Research in Comparative & International Education, Vol.11, No.3, P.282-29. Ghafouri Fard, M,. Hadi H. Hasankhani. (2015). Virtual Hospital: a new approach in education and treatment. Journal of medical education development, 8 (17) 47-57. Karin J., G-V.L., Desirée, J.-T.B., Liesbeth, K. (2017). Assessment quality in tertiary education: An integrative literature review, Studies in Educational Evaluation, Vol.00, P.94–110. Klein, M. F. (1989). A conceptual framework for curriculum dicision making. In the politics of curriculum decision making. M. F. Klein(Ed). Labrague, L. J., McEnroe Petitte, D. M., Gloe, D., Tsaras, K, Arteche, D. L, & Maldia, F. (2017). Organizational politics, nurses' stress, burnout levels, turnover intention and job satisfaction. International Nursing Review, 64(1), 109-116. Lamont, A.E., Markle, R.S.,Wright, A.,Abraczinskas, M., Siddall, J.,Wandersman, A., Imm, P., Cook, B. (2017). Innovative Methods inEvaluation: An Application of Latent Class Analysis to Assess How Teachers Adopt Educational Innovations, American Journal of Evaluation, P.1-19. Ludwig, H., Stacey, D., & Joanna, C. (2003). Learner Support Services for Online Students: Scaffolding for success. International Review of Research in Open. Mian, A. SH Khan. (2020). Medical education during pandeniics, a UK perspective. BMC Medicine, 18 (1). Murillo, F.J., & Hidalgo, N. (2017). Students’ conceptions about a fair assessment of their learning, Studies in Educational Evaluation, Vol.03, P.13–10. Takahashi, A. M. (2018). Job stress in Japanese academia: The role of relative income, time allocation by task, and children. Journal of Asian Economics, 43, 12-17. Tyler, R. W. (1949). Basic priciplees of curriculum and instruction, Chicago: University of Chicago Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |