تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,964 |
اصول ده گانه رفتاری در انتقال مفاهیم دروس دینی و قرآن ابتدایی از منظر قرآن کریم | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 7-28 اصل مقاله (2.52 M) | ||
نویسندگان | ||
معصومه حافظی1؛ معصومه شریفی2 | ||
1دانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث، مدرس دانشگاه فرهنگیان قم | ||
2استادیار دانشگاه فرهنگیان استان قم، پردیس حضرت معصومه علیه السلام | ||
تاریخ دریافت: 13 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 13 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف ترویج فرهنگ غنی قرآن کریم و استخراج اصول رفتاری موردنیاز آموزگارانی که رسالت مهم تدریس دروس دینی و قرآن مقطع ابتدایی را به عهده دارند، به سامان رسیده است. در قرآن کریم، شیوه تبلیغ دین، بر آموزه هایی همچون مدارا، خودسازی، تبشیر و انذار و تواضع استوار است که در این مقاله، ده مورد از این اصول، مورد واکاوی قرار گرفته است. این اصول رفتاری، بیشتر از آیاتی استخراج شده اند که انبیای الهی و به ویژه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را به عنوان اسوه رفتاری در فرایند تبلیغ علوم دینی، مورد خطاب قرار داده اند. در این پژوهش، با معیار قرار دادن این دسته از آیات، داده ها با روش کتابخانه ای استخراج شده و با بهره بردن از سخنان معصومین علیهم الاسلام و مراجعه به کتاب های لغوی، تفسیری و اخلاقی، با شیوه تفسیر اجتهادی و به کل توصیفی - تحلیلی، مسئله تحقیق تبیین شده است. باور بر آن است که اصول یاد شده، از جمله راهکارهای بهینه سازی فرایند پرورش دینی دانش آموزان است و آموزگاران دروس دینی، با به کارگیری این اصول رفتاری، خود را به سرچشمه علم الهی متصل نموده اند که از هرگنه خطایی مصون بوده و به ارتقاع و بالندگی فرهنگ تعلیم و تربیت کمک شایانی می نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله؛ اصول رفتاری؛ مربی؛ دروس دینی و قرآن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |