| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,699 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,160 |
مقایسه تاثیر آموزش چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد رفتاری و چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد شناختی بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان | ||
| آموزش پژوهی نوین | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 6، شهریور 1395، صفحه 103-125 اصل مقاله (360.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مریم فلاحی* 1؛ متین قاسمی سامنی2؛ محمدحسن امیرتیموری3 | ||
| 1کارشناس ارشد. تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران. | ||
| 2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران. | ||
| 3استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد رفتاری و چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد شناختی برمیزان یادگیری و یادداری دانش آموزان دختر، در درس تعلیمات اجتماعی پایه ی هشتم انجام گرفت.روش پژوهش، شبه آزمایشی و ازنظر هدف، از نوع کاربردی بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دختر پایه هشتم شهر تهران که در سال تحصیلی 94-1393مشغول به تحصیل بودند،تشکیل میدادند و نمونه، شامل30 نفر از دانش آموزان دختر پایه هشتم مدرسه غیردولتی سنا بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایشی 1 و گروه آزمایشی 2، قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل 3 آزمون محقق ساخته و همچنین 2 نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته که یکی از آنها مبتنی بر رویکردرفتاری و دیگری مبتنی بر رویکرد شناختی بود، بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمونt مستقل، انجام گرفت. نتایج نشان داد که میان آموزش چندرسانه ای مبتنی بر رویکردرفتاری و چندرسانه ای مبتنی بررویکرد شناختی، تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد شناختی در مقایسه با آموزش چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد رفتاری،بر میزان یادگیری ویادداری دانش آموزان دختردر درس تعلیمات اجتماعی،تاثیر بیشتری دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد رفتاری؛ چندرسانه ای مبتنی بر رویکرد شناختی؛ یادگیری؛ یادداری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Comparison of the Effect of Behavioral-Based on a Cognitive-Based Multimedia Instruction on the Rate of Learning and Retention in Students | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Maryam Falahi1؛ Matin Ghasemi Sameni2؛ Dr. Mohammad Hasan Amir Teymori3 | ||
| 1Master of Science in Educational Technology, Allameh Tabatabaei University, IRAN. | ||
| 2Master of Science in Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, IRAN. | ||
| 3Assistant Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, IRAN. | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study aimed tocompare theeffect of behavioral-based vs. cognitive-based multimedia instructions on the rate of learning andretentionof the eighthgrade female studentsin Social Education lesson.The method of the study was quasi-experimental and with regard to the objective it is an applied study.The study populationincluded all eighthgrade female students whohad enrolledin theacademic year of 2014-2015 in Tehran, Iran.The statistical sample of the study included 30 female students in the eighth grade in Sana non-profit school who were selected through aconvenientsampling method.The instrumentals of the study consisted of 3 researcher-made tests as well as 2 researcher-made multimedia software.Data analysis was performed using independent t-test and ANCOVA.The results of the study revealedthat cognitive-based multimedia instruction had more effect on the rate of learning andretentionof this studentsin Social Education lesson. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Instruction, Behavioral-Based Multimedia, Cognitive-Based Multimedia, learning, retention | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 801 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 735 |
||