تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,505 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,820 |
آموزش زیست محیطی دانشآموزان: کارایی شیوه های نوین و عملیاتی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، شهریور 1401، صفحه 51-64 اصل مقاله (322.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منیژه حسینی راد* 1؛ زهرا رحمتی2 | ||
1گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، پردیس امام جعفرصادق(ع)، دانشگاه فرهنگیان، ایلام | ||
تاریخ دریافت: 16 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 20 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
تربیت زیستمحیطی با ارتقای سطح دانش، فرهنگ و بینش جامعه، نقش شایانی در حفظ، تکریم و بهبود محیط زیست و نیز کاهش مشکلات بوم شناختی از طریق نظام تعلیم و تربیت رسمی به عنوان مهم ترین نهاد فرهنگ سازی، ایفا میکند. پژوهش کنونی بر آن است تا روش های آموزشی کارآمد در آموزش زیستمحیطی مدارس را بررسی نماید. پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی در سال تحصیلی 1402-1401 و با استفاده از پرسشنامة محقق ساخته برای جمع آوری داده ها صورت گرفت. ابزار پژوهش براساس طیف لیکرت مقیاس گذاری شده که روایی آن را متخصصان تایید نمودند و پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر 0/89 به دست آمد. معلمان و برنامه ریزان آموزشی دورههای تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شهر ایلام جامعه آماری پژوهش را نشکیل دادند که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب تصادفی، برای معلمان دو دوره معادل 300 نفر و برنامه ریزان آموزشی، 22 نفر به دست آمد. از نرم افزار SPSS و آزمون t در تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. روش های مطلوب آموزش مفاهیم زیست محیطی در هر یک از مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی از دیدگاه معلمان و برنامه ریزان دورههای تحصیلی گوناگون بودند. ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان در هر یک از مقاطع تحصیلی میتواند این تفاوت نظرات را تبیین نماید. ارتقا کمیت و بهبود کیفیت برنامههای آموزشی در گرو نحوه آموزش/ تدریس و نیز بهکارگیری روش آموزشی متناسب با مخاطب یا فراگیر است. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط زیست؛ آموزش؛ توسعه پایدار؛ تربیت زیستمحیطی؛ معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Students’ environmental education: Efficacy of new and practical teaching methods | ||
نویسندگان [English] | ||
manizheh hosseinirad1؛ zahra rahmaty2 | ||
1Biology department, Farhangian university, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Imam Jafarsadegh Campus, Farhangian University, Ilam | ||
چکیده [English] | ||
Environmental education plays a crucial role in preserving, honoring and improving the environment as well as reducing ecological problems, through the formal education system as the most important culturalization body, by improving the level of knowledge, culture and insight of the society. The current research aims to investigate effective educational methods in environmental education in schools.In a descriptive-survey applied research in 2022-2023 academic year, data were collected using a researcher-made questionnaire. The research tool was based on the Likert spectrum, the validity of which was confirmed by experts, and its reliability was obtained through Cronbach's alpha equal to 0.89. The teachers and curriculum planners of the elementary and middle school courses of Ilam city formed the statistical population of the research; where the sample size of 300 and 22 based on the Morgan table and stratified sampling method with random assignment were obtained, for the teachers of the two courses and curriculum planners, respectively. Data analysis was done by t-test in SPSS software. From the teachers and planners’ point of view on different educational courses, the optimal methods of teaching environmental concepts were effective in each of the elementary and middle schools. The psychological characteristics of students in each educational levels can explain such attitude difference. Improving the quantity and improving the quality of educational programs depends on the way of teaching/learning as well as the application of proper educational methods that are suitable for the audience or student. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Environment, education, sustainable development, environmental education, teacher | ||
مراجع | ||
احمدی مقدم، افسانه؛ سلیمان پور عمران، محبوبه؛ اسماعیلی شاد، بهرنگ. (1400). شناسایی مؤلفههای برنامه درسی سبز و ارائه الگوی مطلوب به منظور ارتقاء فرهنگ زیست محیطی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست. 23(9): 125-138.
اسدزاده، سمیه؛ سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت اله؛ احقر، قدسی. (1399). طراحی الگوی برنامه درسی فعالیتهای فوقبرنامه برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی با تأکید بر آموزش محیطزیست. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار. 8(3): 9-20.
پرهیزکار، لیلا؛ فتحی واجارگاه، کوروش (1401). بررسی تجربیات زیست شده دانش آموزان دوره متوسطه از آموزش محیط زیست از طریق برنامه درسی پنهان به منظور ارائه راهکارهایی برای ارتقاء سواد محیطزیستی ،فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار. مقاله اکسپت شده و انتشار آنلاین از تاریخ 31 مرداد. 10.30473/EE.2022.40780.1841
جوکار، گلناز؛ میردامادی، سیدمهدی (1389). دیدگاه دانش آموزان دبیرستان های شیراز نسبت به حفاظت از محیط زیست. مجله پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی. 3(1): 1-14.
حافظی، حسین؛ پامناری، سید مهدی؛ رضائی، مهدیه. (1401). تأثیر طرح همیار معلم بر انتقال مفاهیم محیط زیستی دانش آموزان پایه یازدهم متوسطه دوم کاشان. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار.11(3) https://doi.org/10.30473/ee.2022.62009.2448
زندی، بهرام؛ حقیقی، فرهاد. (1391). راهکارهای آموزش مستمر نیروی انسانی با تاکید بر کارگاه های آموزشی از راه دور. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
سمیعی، محمدجواد؛ صالحی، اسماعیل؛ مثنوی، محمدرضا. (1392). انواع روش های آموزش به نوجوانان در زمینه فرهنگ امداد و تعیین میزان اثربخشی آنها. نشریه نوآوری های آموزشی. 12(47): 67-81.
شبیری، سید محمد؛ حقیقی، فهیمه سادات. (۱۳۹۸). برنامهریزی برای نظام آموزشی و منطبق با نیازهای زیستمحیطی. انتشارات دانشگاه پیام نور.
شبیری، سید محمد؛ میبودی، حسین و امیدوار، نازنین. (۱۳۹۳). بررسی نگرشهای کودکان پیش دبستانی شهر مشهد در مورد مسائل محیط زیستی. فصلنامه علوم محیطی، 12(2): ۱۱۹ - ۱۳۰.
صمدی، معصومه. (1401). واکاوی ابعاد و مؤلفههای تربیت محیطزیستی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اعتباربخشی آن. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار. 10(3): 29-41.
کارگزار، معصومه؛ مهرمحمدی، محمود؛ طلایی، ابراهیم؛ شبیری؛ سید محمد. (1399). تربیت محیطزیستی و جایگاه آن در برنامه درسی دوره دوم ابتدایی نظام آموزشی ایران . فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار 9(2):115-132.
لاهیجانیان، اکرم الملوک. (۱۳۹۰) آموزش محیط زیست. تهران، نشر دانشگاه آزاد.
Binstock, Matt. 2006. A Survey of National Environmental Education and Education for Sustainable Development Laws and Policies: Lessons for Canada Canadian Institute for Environmental Law and Policy. Smit, E., Bunk, J., McGrory, B., Li, R. and Gatenby, T. (2014). "Student attitudes about Distance Education: Focusing on context and effective practices." The IAFOR Journal of Education. 1 (2): 40-64. Stapp, William B. (1969-09-01). "The Concept of Environmental Education". Environmental Education. 1 (1): 30–31. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |