تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,462 |
تأثیر رقابت گروهی بر مهارت های فرایندی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 8، اسفند 1401، صفحه 11-23 اصل مقاله (584.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
موسی عسگری* 1؛ مریم سامری2؛ زهرا حسینی3 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه | ||
2عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، ارومیه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 29 دی 1401، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی" تأثیر آموزش رقابت گروهی بر مهارت های فرایندی دانش آموزان در درس علوم تجربی" بوده است. روش پژوهش شبه آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعهی آماری را کلیهی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر ارومیه به تعداد ۲۹۲۹ نفر تشکیل میداد که از بین آنها ۶۰ نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و در دو گروه آزمایش وکنترل به شکل تصادفی جایگزین شدند.در این پژوهش، از ابزار اندازه گیری چک لیست مشاهده مهارتهای فرایندی با روایی محتوایی تأیید شده و ضریب پایایی ۹۱/۰ استفاده شد؛ نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات دانش آموزان دو گروه آزمایش و کنترل در مهارتهای فرایندی و هفت مولفهی آن ، تفاوت معنی دار وجود دارد بنابراین، شیوه آموزش رقابت گروهی بر مهارتهای فرایندی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شیوه آموزش رقابت گروهی؛ مهارت های فرایندی؛ درس علوم تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of Group Rival Teaching Method on the Process Skills of Male Sixth Grade Students in Experimental Science | ||
نویسندگان [English] | ||
Mousa Asgari1؛ Maryam Sameri2؛ Zahra Hoseini3 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, Shahid Rajaei Campus, Urmia Iran. | ||
2Faculty Member of Urmia University, Department of Educational Sciences, Urmia, Iran. | ||
3Master of Educational Sciences, Islamic Azad University of Urmia | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigate the effect of group competitive training on the process skills of students in experimental science. The research method is quasi-experimental, usinga pre-test-post-test design with a control group. The statistical population consisted of all 2929 sixth-grade male students of the first district of the city of Urmia, 60 of whom were selected by cluster random sampling and divided into two experimental and control groups. They were exchanged at random. In this research, the process skills observation checklist measurement tool with confirmed content validity and reliability coefficient of 0.91 was used; The results of the data analysis showed that there is a significant difference between the mean scores of the students in the two experimental and control groups on the procedural skills and their seven components. Therefore, the teaching method of group competition on procedural skills was positive. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The method of teaching group competition, process skills, experimental science lesson | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |