
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,158 |
تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی بر اساس معرفی اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 8، اسفند 1401، صفحه 69-86 اصل مقاله (571.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید محمد قلمکاریان* 1؛ فهیمه نصیری1؛ فاطمه شهریاری گرائی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی بر اساس معرفی اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن تحلیل محتوا از نوع کمی بود. جامعه آماری این پژوهش برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی پایه اول تا ششم ابتدایی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات چک لیست تحلیل محتوا بود که پس از مروری کلی بر روی کتاب های فارسی دوره ابتدایی در قالب چهار بعد شخصیتی (ادبی، علمی-فلسفی، مبارز وانقلابی، و ورزشی)در پنج مولفه تهیه و تدوین شد. روایی آن از طریق روایی محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داده است بیشترین میزان توجه به اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی مربوط به شخصیت های ادبی، سپس شخصیت های مبارز و انقلابی، و کمترین میزان توجه مربوط به شخصیت های ورزشی بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطوره ها؛ الگوها و اندیشمندان؛ تحلیل محتوا؛ کتاب های فارسی دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the content of Persian books in the elementary period based on the introduction of Iranian-Islamic myths, patterns and thinkers | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohammad Ghalamkarian1؛ fahimeh nasiri1؛ Fatemeh Shahriari gerayi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
2Master's student in Philosophy of Education, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to analyze the content of Persian books in elementary school by introducing Iranian Islamic myths, patterns and thinkers. This quantitative-qualitative research used applied and content analysis method. The statistical population of this research was the Persian curriculum from first to sixth grade. The content analysis checklist that its content validity was approved served as a data collection instrument, prepared in five components after a general overview of Persian books in elementary school in the form of four personality dimensions (literary, scientific-philosophical, militant and revolutionary as well as athletic). The research results have shown that the greatest attention is paid to Iranian Islamic myths, models and thinkers to literary characters, then to militant and revolutionary characters, and the least attention is paid to sports figures. Regarding literary characters, the highest level of attention was assigned to the sixth grade and the lowest level to the first grade of elementary school | ||
کلیدواژهها [English] | ||
myths, models and thinkers, content analysis, Persian books of elementary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 488 |