تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,607 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,072 |
تاثیر برنامه درسی پنهان بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با میانجی گری خودکارآمدی در دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان دهاقان | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، اسفند 1401، صفحه 22-40 اصل مقاله (1.9 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2023.2707 | ||
نویسندگان | ||
مریم جابرانصاری* 1؛ علی قاسم پور دهاقانی2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور واحد سمیرم | ||
2هیات علمی دانشگاه پیام نور واحد سمیرم | ||
تاریخ دریافت: 01 دی 1401، تاریخ بازنگری: 06 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام تحقیق حاضر تاثیر برنامه درسی پنهان بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با میانجی گری خودکارآمدی در دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر شهرستان دهاقان می باشد که در سال تحصیلی 1401 -1400 به تحصیل در دوره دوم ابتدایی اشتغال داشتند، شامل 1900 نفر بود. که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 320 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس امید به تحصیل خرمایی و کمری(1395)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و فرومنفیلد(2004)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان (1999)، و پرسشنامه برنامه درسی پنهان شیخی و همکاران(1388) بود. نتیج نشان داد که برنامه درسی پنهان بر اشتیاق تحصیلی(584/0=R2 و P<0.01) و سرزندگی تحصیلی(425/0=R2 و P<0.01) و خودکارآمدی(565/0=R2 و P<0.01) تاثیر معنی داری دارد. همچنین خودکارآمدی بر اشتیاق تحصیلی(052/0=R2 و P<0.01) و سرزندگی تحصیلی(051/0=R2 و P<0.01) تاثیر معنی داری دارد. همچنین بدست آمد خودکارآمدی در رابطه بین برنامه درسی پنهان و اشتیاق تحصیلی (381/0=Vaf) و سرزندگی تحصیلی(416=Vaf) نقش میانجی در حد متوسط دارد. با توجه به نتایج پژوهش می توان با اجرای برنامه درسی پنهان، اشتیاق تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان را در سطح مطلوبی بالا برد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی پنهان؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی؛ دانش آموزان ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of hidden curriculum on academic enthusiasm and academic vitality with the mediation of self-efficacy in Dehagan students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 117 |