تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,767 |
بررسی تأثیر پدیدۀ تنوع فرهنگی بر فرایند آموزش: یک مطالعۀ پدیدارشناسانه | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1401، صفحه 208-181 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رجب پور سواری* 1؛ حسین مولائی علی آباد2؛ شهرام مهرآور گیگلو3؛ حاتم فرجی ده سرخی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، آموزگار ابتدائی منطقة 18، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری برنامهریزی توسعة آموزش عالی، دانشگاه مازندران، کارشناس مسئول دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
4استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 17 دی 1401، تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر پدیدة تنوع فرهنگی بر فرایند آموزش در مدارس دوم متوسطة علوم انسانی قزوین پرداخته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر، معلمان مقطع متوسطة علوم انسانی شهر قزوین بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی 16 نفر از معلمان علوم انسانی شهر قزوین به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها نیز از مصاحبة نیمهساختاریافته استفاده شد و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون هفتمرحلهای کلایزی انجام شد. پس از تحلیل مصاحبه ها 13 مضمون فرعی شامل روش تدریس، نحوة برخورد با دانشآموزان، یادگیری، نوع درس، مدیریت کلاس، تنوع قومیتی، مهاجرت پذیری و شهرنشینی، تقویت تنوع فرهنگی، دوری از تعصبات فرهنگی، توانمندسازی و آموزش معلمان، توجه به تجربیات و توان مدیریتی، توجه به مستندگویی و تحمل عقاید مخالف، مهارت در نحوة برخورد معلمان شناسایی و استخراج شد و در نهایت، در پنج مضمون اصلی شامل تأثیرات چندفرهنگی بر فرایند آموزش، ادراک معلمان از تنوع فرهنگی، فرصت ها، راهکار (رفع موانع و تقویت فرصتها)، چالشها و مشکلات (رفع موانع) دسته بندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ تنوع فرهنگی؛ فرایند آموزش؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Influence of Cultural Diversity on Teaching and Learning Process: A Phenomenological Study | ||
نویسندگان [English] | ||
fateme rajabpour savari1؛ hosein molaei ali abad2؛ shahram mehravar3؛ hatam faraji dehsorkhi4 | ||
1Ph.D Student of Curriculum Planning, Khwarazmi University, Elementary Teacher of District, Tehran, Iran | ||
2Ph.D Student of Higher Education Development Planning, Mazandaran University, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Ph.D in Higher Education Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
4Assistant Professor, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to represent the lived experiences of teachers of the impact of multiculturalism on the educational process in the second secondary schools of humanities in Qazvin. The present study is applied in terms of purpose, with a qualitative and phenomenological approach. The target group of the present study was high school teachers in humanities in Qazvin. Using targeted and snowball sampling methods, 16 humanities teachers in Qazvin were selected as the sample. Semi-structured interviews were used to collect data and data analysis was performed using a seven-step content analysis. After analyzing the interviews, 13 sub-topics include: teaching method, how to deal with students, learning, type of lesson, classroom management, ethnic diversity, immigration and urbanization, strengthening cultural diversity, avoiding cultural prejudices, empowering and educating teachers , Attention to experiences and managerial ability, attention to documenting and tolerating dissenting opinions, skills in how teachers deal with were identified and extracted, and finally in five main themes, including: the effects of multiculturalism on the teaching process; Teachers' perceptions of cultural diversity; Opportunities; Solution (removing obstacles and strengthening opportunities); Challenges and problems (removal of obstacles) were declassified. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education process, Multiculturalism, Phenomenology, Teachers | ||
مراجع | ||
ابطحی، سیدحسین (1383). آموزش و بهسازی سرمایههای انسانی. تهران: انتشارات دیوبند.
حمیدیزاده، کتایون، فتحی واجارگاه، کوروش، عارفی، محبوبه، و گلنار، مهران (1396). آموزش چندفرهنگی: تحلیل نظاممند ادراک معلمان. تدریسپژوهی، 5(2)، 16-1.
صادقی، علیرضا (1390). طراحی الگوی برنامة درسی چندفرهنگی تربیت معلم ابتدایی جمهوری اسلامی ایران. رسالة دکتری، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
علیپور، نسرین، و علیپور، لیلا (1395). آموزش چندفرهنگی و قومیت در برنامة درسی. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 4(11)، 182-167.
فردانش، هاشم (1398). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
مصطفی، عسگریان (1385). جایگاه فرهنگهای قومی در تربیت شهروندی. نوآوریهای آموزشی، 5(17)، 162-133.
مصطفیزاده، اسماعیل، کشتیآرای، نرگس، و قلیزاده، آذر (1398). ضرورتهای آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفههای تعلیم و تربیت چندفرهنگی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 16(33)، 37-20.
وفایی، رضا، و سبحانینژاد، مهدی (1394). مؤلفههای چندفرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی. نظریه و عمل برنامة درسی، 3(5)، 128-111.
Aragona-Young, E., & Sawyer, B. E. (2018). Elementary teachers’ beliefs about multicultural education practices. Teachers and teaching, 24(5), 465-486. Athiemoolam, L., & Vermaak, A. (2021). Teaching approaches adopted by teachers in multicultural classrooms in secondary schools in Port Elizabeth, South Africa. Multicultural Education, 15(2), 168-183. Avci, E. K., & Faiz, M. (2018). The Metaphors of Secondary School Teachers towards the Concept of "Multiculturalism". Education and Training Studies, 6(5), 179-188. Banks, J. A. (Ed.). (2009). The Routledge international companion to multicultural education. New York: Routledge. Bradford, B. (2006). Who are the ‘mixed’ethnic group? London: Office for National Statistics. Budirahayu, T., & Saud, M. (2021). Proposing an integrated multiculturalism learning system: A study from Indonesian schools. The Asia-Pacific Education Researcher, 30(2), 141-152. Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (Vol.7). Prentice Hall Upper Saddle River, NJ. Donders, Y. (2010). Do cultural diversity and human rights make a good match?. International Social Science Journal, 61(199), 15-35. Elias, A., Mansouri, F., & Sweid, R. (2021). Public attitudes towards multiculturalism and interculturalism in Australia. International Migration and Integration, 22(3), 1063-1084. Jenks, C., Lee, J. O., & Kanpol, B. (2018). Approaches to multicultural education in preservice teacher education: Philosophical frameworks and models for teaching. The Urban Review, 33(2), 87-105. Kalantzis, M., & Cope, B. (2020). Multiculturalism and education policy. In Ethnicity, class and gender in Australia (pp.82-97), Routledge. Mas’ud, A. R. (2021). Building a Culture of Peace and Multiculturalism in the World of Education. Psychology and Education Journal, 58(1), 5321-5328. Mavrina, I. A., & Batayeva, F. A. (2019). Multiculturalism as a property of the educational environment of the college Research result. Pedagogic and Psychology of Education, 5(3), 49-58 Meetoo, V. (2020). Negotiating the diversity of ‘everyday’multiculturalism: Teachers’ enactments in an inner city secondary school. Race Ethnicity and Education, 23(2), 261-279. Roberts, J. H., Sanders, T., Mann, K., & Wass, V. (2010). Institutional marginalisation and student resistance: Barriers to learning about culture, race and ethnicity. Advances in Health Sciences Education, 15(4), 559-571. Sharma, S. (2005). Multicultural education: Teachers perceptions and preparation. College Teaching & Learning (TLC), 2(5), 53-64. Smith, E. B. (2019). Approaches to multicultural education in preservice teacher education: Philosophical frameworks and models for teaching. Multicultural Education, 16(3), 45-50. Syarif, A. (2021). Islamic Religious Education And Multiculturalism. Ilomata International Journal of Social Science, 2(1), 73-80. Teo, T. A. (2021). Multiculturalism beyond citizenship: The inclusion of non-citizens. Ethnicities, 21(1), 165-191. Yuen, C. Y. (2010). Dimensions of diversity: Challenges to secondary school teachers with implications for intercultural teacher education. Teaching and Teacher Education, 26(3), 732-741. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |